Acasă Nord-Est Bacau Bacău: Grav! Jumătate dintre elevii înscrişi în clasa a V-a nu termină...

Bacău: Grav! Jumătate dintre elevii înscrişi în clasa a V-a nu termină cursurile clasei a VIII-a

DISTRIBUIȚI

miron-smarandache146086 – 06092016 –  Deputatul PSD Miron Smarandache a primit răspuns din partea ministrului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, la interpelarea referitoare la motivele abandonului şcolar al elevilor din judeţul Bacău.

”Un studiu de specialitate ne arată o realitate îngrijorătoare, şi anume faptul că jumătate dintre elevii înscrişi în clasa a V-a nu termină cursurile clasei a VIII-a! În învăţământul primar, principala categorie a pierderilor şcolare este reprezentată de repetenţie, în timp ce la nivel gimnazial pe primul loc se situează abandonul şcolar, mai relevă acelaşi studiu. Pierderile şcolare sunt diferite în funcţie de clasa în care se află elevul, cele mai mari înregistrându-se în clasa a II-a şi a III-a din ciclul primar, iar în ciclul gimnazial în clasele a V-a şi a VII-a. Corelarea datelor culese în cadrul cercetării cu cele înregistrate de școli în chestionarele statistice indică existenţa unor neconcordanţe, în special în cazul ciclului gimnazial, care conduc la o subevaluare a fenomenului real de abandon şcolar”, a subliniat parlamentarul băcăuan în documentul oficial trimis conducerii MENCŞ.

În răspunsul său, ministrul Educaţiei a spus că rata abandonului şcolar (ca diferenţă calculată între numărul elevilor înscrişi la începutul anului şcolar şi cel aflat în evidenţă la sfârşitul aceluiaşi an şcolar, exprimat ca raport procentual faţă de numărul elevilor înscrişi la începutul anului şcolar) în judeţul Bacău, pentru anul şcolar 2013-2014, conform datelor oficiale publicate de Institutul Naţional de Statistică, este de 1,2% pentru învăţământul primar şi 2% pentru învăţământul gimnazial.

”Cauzele principale identificate în studiile care au stat la baza elaborării politicilor şi strategiilor MENCS privind părăsirea timpurie a şcolii şi abandonului şcolar sunt: discrepanţa între mediul rural-urban, aspecte privind înscrierea la şcoală, continuarea şi finalizarea studiilor, apartenenţa la minorităţi şi grupuri dezavantajate economic, copii cu dizabilităţi şi nivelurile scăzute de finanţare ale învăţământului. Motivele pentru care copiii nu merg la şcoală sunt următoarele: situaţia economică a familiilor din care provin copiii; caracteristicile socio-economice ale familiilor – situaţia materială şi financiară precară a familiei, lipsa resurselor privind accesul la serviciile educaţionale, refuzul părinţilor de a-i şcolariza pe copii, în cazul în care sunt asistenţi personali, iar copiii ar învăţa la şcoli speciale din alte localităţi; nivelul scăzut de educaţie al părinţilor, corelat de multe ori şi cu anumite dizabilităţi ale copiilor; caracteristicile anumitor comunităţi (izolare geografică a localităţii; lipsa resurselor comunitare; distanţa foarte mare până la şcoală, mai ales în mediul rural); specificul mediului şcolar (număr limitat de profesori de sprijin în şcolile de masă)”, a apreciat conducerea MENCŞ.

Răspunzând întrebării deputatului social democrat privitoare la abandonul copiilor de etnie romă, ministrul Învăţământului a enunţat motivele: de natură economică, părinţii care nu sprijină parcursul şcolar al copiilor sau sunt absenţi de lângă aceştia, copii bolnavi, căsătoria timpurie a copiilor, motivaţia scăzută pentru continuarea studiilor, având în vedere lipsa locurilor de muncă, anturajul copiilor.

De asemenea, a mai opinat ministrul Educaţiei, cauzele abandonului şcolar în învăţământul profesional sunt complexe, de natură, în principal, economică (lipsa unor perspective de angajare a absolvenţilor, în unele cazuri) şi socială (dificultăţi financiare ale familiilor, migraţia acestora, modelul educaţional al familiei etc.). –  PROMPT MEDIA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.