– 145560 – 04082016 – Guvernul a aprobat participarea României la un proiect de analiză specifică realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) privind cinci sectoare-cheie din domeniul guvernanței publice și al reformei administrative. Este vorba de funcția publică, coordonarea la centrul guvernului, guvernarea deschisă, managementul bugetar și agenda digitală, care vor beneficia de realizarea unor analize specifice, evidențiind punctele forte și punctele slabe ale fiecăreia din cele cinci zone prin raportare la bunele practici ale OCDE, iar concluziile vor fi prezentate în cadrul unei conferințe pe această temă.
Executivul a aprobat, de asemenea, plata contribuției voluntare a României la OCDE pentru 2016, reprezentând echivalentul a 150.000 de euro, alocând către bugetul Secretariatului General al Guvernului suma de 685.000 lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului aferent anului 2016. Necesitatea alocării sumei respective din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului este justificată de faptul că această cheltuială este generată de o situație nou apărută în timpul exercițiului bugetar.
Responsabil de implementarea proiectului va fi un comitet director, alcătuit din reprezentanți cu putere de decizie (secretari de stat sau directori) ai instituțiilor implicate în proiect (Cancelaria Prim-Ministrului și Ministerul Afacerilor Externe) și din ministerele responsabile de domeniile ce vor fi analizate (Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale și Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic).
Comitetul va face demersurile necesare pentru a asigura logistica și participarea necesară desfășurării misiunilor de evaluare ale echipei OCDE, care vor avea loc în perioada octombrie-noiembrie 2016.
Coordonarea activităților comitetului director va fi realizată de către un consilier de stat din cadrul Cancelariei Prim-Ministrului.
Domeniile propuse pentru realizarea analizei specifice a OCDE au fost stabilite ca urmare a vizitei de lucru efectuate în luna aprilie a.c. de o delegație a Departamentului pentru Guvernanță Publică a OCDE și a discuțiilor dintre reprezentanții OCDE și reprezentanți ai Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Ministerului Economiei, Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale, Ministerului pentru Consultare Publică și Dialog Civic, ai Agenției Naționale pentru Achiziții Publice și ai Cancelariei Prim-Ministrului, acestea regăsindu-se și în strategiile naționale care vizează guvernanța publică și reforma administrativă.
Colaborarea cu Departamentul pentru Guvernanță Publică și Dezvoltare Teritorială din cadrul OCDE oferă României șansa de a beneficia de un audit recunoscut pe plan internațional în acest domeniu, de posibilitatea de a se compara cu alte state membre ale organizației și state non-membre prin raportare la standarde comune și de a realiza ajustări ale propriilor sisteme. Progresele înregistrate de statul român în acest domeniu au astfel șansa de a fi evidențiate într-un raport internațional la care au acces reprezentanți ai celor mai dezvoltate state din lume.
Măsurile pentru modernizarea administrației publice în orizontul de timp 2014 – 2020 sunt prevăzute în patru documente strategice: Strategia pentru consolidarea administrației publice (SCAP) 2014-2020, Strategia pentru o mai bună reglementare, Strategia pentru dezvoltarea funcției publice (SDFP) pentru 2016-2020, aprobată în ședința din 27 iulie, și Strategia în domeniul formării, care este în curs de finalizare. De menționat că aceste patru documente strategice reprezintă condiționalități ex-ante pentru cadrul financiar 2014 – 2020, iar expertiza OCDE a fost folosită de Comisia Europeană și în perioada de preaderare a României la Uniunea Europeană pentru a asigura asistența tehnică în domeniul guvernanței publice. – PROMPT MEDIA