Acasă Economie București: Guvern: Sănătatea, educația și drepturile sociale, priorități ale primei rectificări bugetare

București: Guvern: Sănătatea, educația și drepturile sociale, priorități ale primei rectificări bugetare

DISTRIBUIȚI

– 145685 – 11082016 – Guvernul a aprobat prima rectificare a bugetului de stat și a bugetului asigurărilor sociale pe anul 2016, prioritățile fiind sănătatea, educația și drepturile sociale.

Este o rectificare bugetară de echipă. Fiecare ministru a dovedit că este responsabil atât pentru domeniul lui, cât și pentru coerența deciziilor guvernamentale și responsabilităților asumate în comun de Guvern.  Am alocat și realocat resurse acolo unde ele sunt imperios necesare, pentru a asigura continuarea proiectelor începute de ministere, plata drepturilor sociale și  fără a pune în pericol echilibrul macroeconomic”, a afirmat premierul Dacian Cioloș.

Ciolos - intrevedere delegatia suaEste pentru prima dată după mulţi ani când se face în an electoral o rectificare fără amprentă politică. Obiectivul nostru este de a finanţa politici publice anunţate, de a acoperi nevoi reale, şi nu de a căuta, prin rectificarea bugetară să câştigăm voturi în detrimentul eficienţei bugetare. Am alocat resurse acolo unde era necesar pentru continuarea unor proiecte asumate în programul de guvernare, pentru acoperirea unor cheltuieli noi, izvorâte din priorităţi care au apărut pe parcurs, în derularea mandatului, dar şi pentru a pune în practică decizii ale Parlamentului, mai ales pentru plata unor beneficii sociale, fără a pune însă în pericol echilibrul macroeconomic”, a afirmat premierul Dacian Cioloș.

Prin rectificarea bugetară se asigură finanțarea necesară proiectelor și politicilor publice promovate de Guvern, precum și pentru punerea în aplicare a măsurilor decise de Parlament, un efort bugetar cumulat de peste 3 miliarde de lei, resurse asigurate cu menținerea deficitului bugetar la parametri asumați în bugetul de stat pentru 2016: 2,8% din PIB în termeni cash și 2,9 % din PIB pe metodologia ESA.

Veniturile bugetului general consolidat se majorează cu 3,382 miliarde lei pe fondul creșterii încasărilor realizate si a măsurilor aplicate ca urmare a aprobării unor acte normative. Se înregistrează creșteri la:

  • Impozitul pe profit (și datorită încasărilor peste estimările inițiale în condițiile intrării în vigoare de la 1 ianuarie 2016 a sistemului de impozitare progresivă a microîntreprinderilor)
  • Impozitul pe venit (fapt ce reflectă creșterea numărului de salariați din economie și a câștigului salarial mediu brut)
  • Taxa pe valoarea adăugată
  • Accize, etc.
  • De asemenea, s-au majorat veniturile nefiscale.

Cheltuielile bugetului general consolidat se majorează echivalent cu veniturile, 3,382 miliarde lei.

 Domeniul Sănătății va avea asigurate resurse destinate, în principal, punerii în plată a creșterii salariilor personalului medical, finanțării programelor de sănătate și pentru asigurarea medicamentelor compensate și gratuite, atât prin alocări suplimentare de fonduri, cât și prin credite de angajament.

Astfel, se alocă în plus, în total, 568,6 milioane lei, prin bugetul Ministerului Sănătății, 297,6 milioane lei, și al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, respectiv 271 milioane lei, pentru asigurarea plății majorate a salariilor personalului medico-sanitar, începând cu 1 august 2016, măsură de care vor beneficia aproximativ 163.000 de persoane.

De asemenea, prin rectificarea bugetară se vor asigura credite de angajament în valoare de 868,422 milioane lei, măsură ce va face posibilă extinderea tratamentului fără interferon al Hepatitei C pentru încă 10.000 de persoane și asigurarea medicamentelor gratuite pentru mai mulți pacienți cu afecțiuni oncologice (melanom malign, cancer de prostată, cancer pulmonar).

Domeniul Educației va primi în plus, la rectificare, 1,015 miliarde lei. Fondurile sunt destinate punerii în aplicare a deciziei Guvernului de majorare și corectare a salariilor personalului didactic şi personalului auxiliar din învățământ, atât din preuniversitar, cât și din universitar, începând cu 1 august 2016, pentru implementarea măsurilor reparatorii adoptate de Parlament, precum și pentru finanțarea unor proiecte din domeniu. Menționăm faptul că, potrivit Legii nr. 85/2016, personalul didactic care nu a obținut hotărâri judecătorești pentru plata diferențelor salariale pentru perioada octombrie 2008 – 13 mai 2011 beneficiază de aceste drepturi începând cu 2016, asemenea cadrelor didactice care au obținut aceste drepturi după un demers în instanță. Tot prin această rectificare vor fi asigurați banii necesari pentru plata titlurilor executorii câștigate de cadrele didactice în anii anteriori și care ar fi trebuit plătite până la sfârșitul anului 2015.

De aceste măsuri vor beneficia aproximativ 280.000 de cadre didactice și auxiliare. Pentru plata acestor drepturi salariale s-au alocat, în total, 417,8 milioane lei învățământului universitar și 597,9 milioane lei învățământului preuniversitar.

De asemenea, a fost deblocată suma de 225 milioane de lei, bani pe care universitățile îi vor avea la dispoziție atât pentru plata drepturilor salariale, cât și pentru proiectele de investiții.

 Drepturile sociale – Peste 2,8 miliarde lei se alocă Ministerului Muncii, fonduri necesare pentru plata drepturilor sociale. Aproximativ 1,4 miliarde lei  sunt destinate plății indemnizației pentru creșterea copilului, ajutoarelor sociale, alocațiilor de stat pentru copii, indemnizațiilor pentru persoanele cu handicap, conform măsurilor stabilite de Parlament. Cealaltă jumătate, respectiv suma de 1,429 miliarde lei, sunt bani necesari pentru asigurarea plății pensiilor până la sfârșitul anului.

“Am tratat cu maximă responsabilitate gestionarea bugetului şi sper ca de aceeaşi responsabiliate să facă dovadă şi Parlamentul atunci când adoptă anumite proiecte de acte normative cu impact imediat inclusiv asupra bugetului, în acest an, sau a anului viitor. Este important să menţinem echilibrul bugetar, să menţinem echilibrul între cheltuielile pentru investiţii, cheltuielile pentru consum. Acesta este modul nostru de abordare şi sper ca în acest an electoral şi în lunile care vin să evite tentaţii care să pună presiuni nesustenabile asupra bugetului”, a afirmat premierul Dacian Cioloș.

La rectificarea bugetară, Guvernul a avut în atenție și domeniile agriculturii, mediului, organizarea alegerilor parlamentare, precum și alte măsuri de bună guvernare.

agriculturaAgricultură –   405,3 milioane lei – Guvernul a asigurat banii necesari pentru plata sprijinului acordat agricultorilor sub forma subvențiilor pentru motorină – 308,8 milioane lei pentru trimestrele II și III, precum și pentru ajutorul de minimis acordat sectorului zootehnic în valoare de 95,5 milioane lei. Acestea au fost asigurate din redistribuire din economii în cadrul ministerului, restul de economii fiind redistribuit celorlalte domenii (168,4 milioane lei).

Mediu – Pentru mediu, este prima rectificare pozitivă din ultimii ani. Guvernul a luat măsuri concentrate, în principal, pe două direcții:

Combaterea tăierilor ilegale de păduri  – proprietarii de păduri, persoane fizice și juridice care dețin suprafețe mai mici de 30 de hectare, vor primi sprijin pentru asigurarea pazei acestor păduri. În acest sens, Guvernul a alocat 14,5 milioane lei, fiind prima dată când se pune în aplicare această prevedere legală cuprinsă în Codul Silvic încă din 2008.

Urmare a unor redistribuiri în cadrul bugetului Ministerului Mediului, Guvernul a alocat, prin rectificare, 85 de milioane de lei pentru investiții în lucrări de apărare împotriva inundațiilor.

Consiliul de Monitorizare pentru implementarea Convenției pentru drepturile persoanelor cu dizabilități – Guvernul a alocat un milion de lei, sumă necesară operaționalizării și funcționării, până la sfârșitul anului, a unei instituții importante în procesul de verificare a respectării drepturilor persoanelor cu dizabilități: Consiliul de Monitorizare pentru implementarea Convenției pentru drepturile persoanelor cu dizabilități. Această instituție a fost constituită prin Legea nr. 8/2016 privind înfiinţarea mecanismelor prevăzute de Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi.

alegeri diasporaOrganizarea alegerilor parlamentare

Pentru buna organizare a alegerilor parlamentare, atât în țară, cât și în comunitățile de români din străinătate, Guvernul a alocat în plus 201,2 milioane lei în bugetele Ministerului Afacerilor Interne, MAE, MCSI.

Pentru organizarea alegerilor parlamentare pentru românii din străinătate, bugetul a fost dublat, prin majorare de la 4,3 milioane lei, cât a fost alocat inițial, la 8,6 milioane lei.

Între alocările suplimentare prin rectificarea bugetară menționăm:

Contribuția anunțată de Guvern pentru achiziționarea operei “Cumințenia Pământului” – suma de 22,5 milioane lei, în bugetul Ministerului Culturii, reprezentând echivalentul în lei a sumei de 5 milioane euro,

Pentru situații neprevăzute, în Fondul de rezervă bugetară la  dispoziția Guvernului, a fost alocată suma de 221,5 milioane lei.

INVESTIȚII

În 2016, prin bugetul de stat, pentru investiții au fost alocate peste 19,5 miliarde lei, cu două miliarde în plus față de cât s-a cheltuit în cursul anului trecut. Plățile făcute din bani publici pentru proiectele de investiții până la data de 30 iunie, reprezintă peste 4,6 miliarde lei, cu peste 45% mai mult comparativ cu suma plătită în aceeași perioadă a anului trecut, respectiv 3,196 miliarde lei.

Pentru proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, execuția pe primele 6 luni din 2016 este la 5,695 miliarde lei, puțin mai mare față de perioada similară a anului trecut, respectiv 5,598 miliarde lei.

Menționăm următoarele domenii de investiții: dezvoltarea regională, transporturile, agricultura, apărarea.

Dezvoltarea Regională

Gradul de utilizare a fondurilor aferente cheltuielilor de investiții la MDRAP este de 49,6% din programul anual, respectiv 83,6% din programul aprobat pe semestrul I a.c.

Situația pe primul semestru al anului 2016 pentru câteva dintre programele guvernamentale cu finanțare de la bugetul de stat, gestionate de MDRAP, relevă următoarele date:

  • Programul național de dezvoltare locală – unul dintre cele mai consistente programe prin care sunt sprijinite investițiile locale: din 3 miliarde lei program anual s-au cheltuit 1,4 miliarde lei, respectiv un grad de execuție de 47%;
  • Programul național de construcții de interes public sau social (A și B) (implementat prin CNI): din 330 milioane lei program anual s-au cheltuit 78,6 milioane lei, respectiv un grad de execuție de 23,8%;
  • Program pilot locuințe sociale pentru comunitățile de rromi (finanțare din bugetul de stat prin ANL): din 22,9 milioane lei program anual s-au cheltuit 4,7 milioane lei, respectiv un grad de execuție de 20,5%;
  • Programe de construcții locuințe

Locuințe sociale: din 25 milioane lei program anual s-au cheltuit 7,9 milioane lei, respectiv un grad de execuție de 31,8%;

Locuințe pentru tineri, destinate închirierii: din 100 de milioane lei program anual s-au cheltuit  33,986 milioane lei, respectiv un grad de execuție de 33,98%;

Locuințe pentru chiriașii evacuați: din 25 milioane lei program anual s-au cheltuit  2,59 milioane lei, respectiv un grad de execuție de 10,3%;

Transporturi:

La sfârșitul anului 2015, cele mai multe proiecte ale CNADNR și CFR SA erau blocate din cauze birocratice. Guvernul a simplificat procedurile de obținere a acestor avize și, în pofida impedimentelor birocratice, rezultatele arată un plus de 25% grad de realizare la Transporturi față de aceeași perioadă a anului trecut.

Situația pe proiecte arată următoarele date:

  • Autostrada Sebeș – Turda – Pe Loturile 1, 3 și 4 au fost realizate exproprierile, a fost emisă  autorizația de construire și au fost făcute plățile aferente. Astfel, s-au deblocat lucrările pentru aproximativ 70 de km de autostradă. Pe Loturile 3 și 4 progresul lucrărilor este de 50%.
  • Autostrada Lugoj-Deva – Pe Lotul 2, se vor finaliza 17 km până la sfârșitul lui 2016. În prezent, stadiul de execuție este de 45%. Pe Lotul 3, gradul de execuție este de 60%. La Lotul 4, din cele patru secțiuni, două sunt în execuție și două sunt în curs de obținere a autorizațiilor, iar stadiul de execuție este de 48%. În 2017, vor fi finalizați alți 43 km.
  • Autostrada Oraștie – Sibiu – Pe Lotul 3 (Cunţa-Sălişte), a început reconstrucția șoselei, lucrările fiind executate în regie proprie de CNADNR. Termenul pentru reluarea circulației este septembrie 2016. La acest moment, stadiul lucrărilor este de 96%.
  • Autostrada Transilvania:

Tronsonul Câmpia Turzii – Ogra – Tg. Mureș – A fost emis HG pentru reglementarea finanțării exproprierilor. A fost emis Ordinul de începere a lucrărilor pe 3 loturi

Tronsonul Gilău – Nădășelu (sector 3A) – au fost scoase din fondul forestier 7,45 ha de pădure pentru continuarea lucrărilor, iar până în 2017 se vor finaliza 8,7 km ce vor fi puși în funcțiune în 2017. Pe acest sector, stadiul execuției este de 81%.

Metrou: Magistrala 4 Gara de Nord –-Lac Străuleşti (Secţiunea Parc Bazilescu – Lac Străuleşti) – Proiectul reprezintă extinderea magistralei 4 de metrou în zona de nord a Bucureștiului, cu încă două stații, Laminorului și Străulești.

  • La sfârșitul anului 2016, stațiile Laminorului și Străulești vor fi funcționale.
  • Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon (Secțiunea Râul Doamnei – Eroilor) finanțare buget de stat + fonduri structural POS-T
  • Pe Magistrala 5, progresul lucrărilor este de 85% în ceea ce privește structura și de 10% în cazul finisajelor și instalațiilor aferente. La stația Eroilor 2, execuția structurii este realizată în proporție de 80%. În acest moment, se lucrează la legătura dintre M5 și M1. În ceea ce privește stația Favorit, execuția structurii este realizată în proporție de 97%.
  • Magistrala 6 – Secțiunea 1 Mai – Otopeni – Această linie va asigura legătura reţelei de metrou a municipiului Bucureşti cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni.
  • În prezent, au fost finalizate documentele necesare aprobării prin hotărâre de guvern a indicatorilor tehnico-economici. În plus, a fost demarată acţiunea de întocmire a aplicaţiei privind cofinanţarea proiectului din fonduri externe nerambursabile în cadrul POIM.

Agricultura

Pentru reabilitarea infrastructurii principale de irigații, se asigură resurse suplimentare. La finanțarea inițială de 95 de milioane de lei, după rectificare, se adăugă credite de angajament în sumă totală de 548 de milioane de lei. În acest moment, a fost asigurată posibilitatea contractării lucrărilor de irigații pentru anul 2016, cu termene de decontare în anii următori.

Apărarea

Respectarea obligațiilor ce decurg din calitatea de membru al NATO, UE și din parteneriatele strategice la care România este parte este prioritate a actualului Guvern, care și-a asumat decizia Consiliul Suprem de Apărare a Țării de creștere graduală a bugetului alocat apărării la 2%, până în 2017. De aceea, prin Legea Bugetului 2016, s-au alocat sume suplimentare pentru bugetul de apărare (1,3 mld. lei).

La această dată, la nivelul Ministerului Apărării Naționale, execuția bugetară pe principalii indicatori este în grafic. Prin actul normativ de rectificare, MApN a redistribuit resursele financiare în interiorul anvelopei bugetare existente, ceea ce va permite o utilizare mai eficientă a acestora. Alocările bugetare permit desfășurarea programului de instruire în conformitate cu planificarea aprobată. Prin reașezarea bugetului MApN sunt asigurate în totalitate, până la sfârșitul anului, o serie de cheltuieli, cum ar fi cele cu personalul (salarii și pensii, respectiv cele pentru alocațiile de hrană și echipament).

Derularea investițiilor, atât a celor în infrastructură, cât și a programelor de înzestrare curente, este finanțată integral.

  • La capitolul “infrastructură”, sunt cuprinse investițiile majore pentru  implementarea angajamentelor asumate anterior la Summit-ul din Țara Galilor, de asemenea, infrastructura și echipamentele de aerodrom necesare intrării în exploatare a avionului multirol F16 – unele dintre acestea cu cofinanțare NATO, precum și o serie investiții derulate împreună cu partenerul american.
  • De asemenea, se asigură inițierea unor investiții care să contribuie la implementarea obligațiilor asumate de România la Summit-ul de la Varșovia.
  • Anul acesta va marca intrarea în serviciu a unor echipamente contractate în anii anteriori: 9 aeronave F16 – care vor sosi în țară în două etape, radare tridimensionale pentru apărarea antiaeriană, precum și platforme multifuncționale de transport.
  • La capitolul credite de angajament, limita a fost crescută cu suma de 1 miliard lei, ceea ce va permite contractarea de proiecte de investiții multianuale din categoria armament şi tehnică de luptă, în beneficiul celor trei state majore de categorii de forțe (terestre, aeriene și navale) și al Comandamentului Logistic Întrunit, în conformitate cu Programul privind transformarea, dezvoltarea și înzestrarea Armatei României până în anul 2026 şi în perspectivă.

Programele vizează atât achiziţii de sisteme de armament, cât şi echipamente de sprijin.

CONTEXTUL MACRO-ECONOMIC

Prima rectificare bugetară a fost decisă de Guvern în condițiile în care analiza rezultatelor economice argumentează posibilitatea realizării unei creșteri economice de 4,2%, comparativ cu 4,1% cât se estima la elaborarea legii bugetului de stat, și un produs intern brut în valoare nominală de 757,0 miliarde lei, față de 746,6 miliarde lei, cât s-a estimat inițial. –  PROMPT MEDIA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.