145509 – 02082016 – Consiliul General al Municipiului București a adoptat, în unanimitate, prima Strategie Culturală a Municipiului București, care va ghida acțiunea în materie culturală a autorității locale pentru următorul deceniu. Bucureștiul merge astfel mai departe în cursa pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii, aprobarea documentului strategic fiind o condiție eliminatorie pentru accederea în etapa următoare a competiției.
Demersul propus de această strategie este unul de tip orașul ca ecosistem: sistemul cultural se intersectează cu sistemul economic, cu dimensiunea urbană și necesitatea permanentizării unui mediu curat, prietenos și atractiv pentru cetățenii Bucureștiului. Sistemul cultural este văzut, în acest sens, ca generator de calitate a vieții și ca un conector privilegiat în oraș. Cultura, în sens larg, va permite cetățeanului să își adâncească atât sentimentul de apartenență, cât și cel de promotor al orașului București.
Astfel, identificând zonele critice, dar și oportunitățile de la nivelul orașului, strategia culturală propune, printre altele, o acțiune concertată și consecventă care vizează reechilibrarea ofertei și infrastructurii culturale pe întregul teritoriu al orașului, printr-o ”activare” a cartierelor și un sprijin consecvent pentru o cultură în proximitate; asigurarea accesului și încurajarea unei participări generalizate a tuturor cetățenilor orașului la sistemul cultural, care să promoveze nu doar un public – spectator, ci un cetățean implicat, și care să încurajeze participarea locuitorilor care nu se regăsesc în oferta culturală prezentă; valorizarea patrimoniului bucureștean ca resursă cheie de dezvoltare; încurajarea reaproprierii spațiului public de către cetățenii orașului; legitimarea și susținerea sectoarelor culturale și creative ca motoare de dezvoltare economică; dezvoltarea turismului cultural etc.
Elaborarea strategiei a fost lansată în 2014, în contextul provocării asumate de București de a candida pentru titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021, ambele demersuri propunându-și asumarea culturii ca un motor de dezvoltare a orașului și de creștere a calității vieții pentru locuitorii săi.
Documentul reprezintă primul act strategic de viziune al Strategiei Culturale a Municipiului București 2016 – 2026, operaționalizarea și implementarea strategiei culturale urmând a se realiza sub autoritatea Primăriei Municipiului București, în colaborare și consultare cu întregul sector cultural bucureștean și cu actorii cheie din domeniile complementare vizate. – PROMPT MEDIA