145066 – 06072016 – Federatia Operatorilor Romani de Transport- FORT, tinand cont de informatiile aparute in ultimele zile in presa, doreste sa faca urmatoarele precizari:
- Parcul auto al operatorilor curselor regulate din Romania are o vechime mai mica decat cel din multe alte tari europene. Zilnic vedem pe toate soselele nationale autocare si microbuze noi sau aproape noi, de sute, respectiv multe zeci de mii de euro fiecare, ce transporta pasageri in mod regulat la preturi de 2-3 ori mai mici in conditiile unor costuri similare cu cele din vest (motorina, piese de schimb, taxe de drum etc.)
- Nu lipsa de interes sau de respect fata de pasageri mentine un context operational depasit de nevoile de mobilitate ale populatiei, ci incompetenta si coruptia factorilor responsabili care nu au fost in stare, pana in 2016, sa elaboreze un program national de transport interjudetean care sa combine transportul feroviar cu cel rutier si care trebuia sa aiba la baza un studiu de mobilitate.
- Inflexibilitatea curselor regulate interjudetene este generata de modalitatea de atribuire a acestora. Atfel, la ultima licitatie organizata in 2013, doar operatorii detinatori de licente de traseu si-au asumat atribuirea si investitiile consistente in parametrii ceruti in criteriile de atribuire. Amortizarea unor vehicule de transport nu se face doar in trei ani de activitate si de aceea orice influenta concurentiala de care nu s-a tinut cont in 2013, poate da totul peste cap.
- Operatorii de transport care acum arunca cu noroi in transportatorii detinatori de licente pentru cursele interjudetene puteau sa isi asume inca din 2013 participarea la aceste sedinte de atribuire in conditiile in care erau cu adevarat interesati sa asigure la nivel national transport de pasageri cu caracter regulat si nu mascat sub caracter ocazional, asa cum procedeaza in prezent, sau pur si simplu sa faca ulterior o oferta de cumparare catre operatorii licentiati.
- Totodata, acesti operatori ce au declansat scandalul din ultimele luni, trebuie sa constientizeze ca “la pachet” cu pseudo “drepturile exclusive” sau pseudo “monopolul” pe care le-au obtinut transportatorii ce au castigat licitatia din 2013, exista si anumite obligatii si constrangeri pe care le enumeram succint pentru ca opinia publica sa fie pe deplin edificata: obligatia de a transporta persoane din categoriile defavorizate (pensionari, veterani, etc.) la un alt tarif impus procentual de stat din pretul integral al calatoriei, diferenta urmand a fi primita chiar si dupa 12 luni de la efectuarea transportului. Schimbarea autogarilor de imbarcare/debarcare sau modificarea graficelor de circulatie este o adevarata nebunie legislativa si birocratica. Modificarea capacitatii de transport in concordanta cu fluxul de pasageri ce se schimba in functie de sezon sau de contextul economic si social este in aceeasi masura o adevarata aventura plina de obstacole birocratice sau de acte de coruptie. Într-un procent covarsitor (de peste 70 %) operatorii de transport prin curse regulate atat la nivel judetean cat si interjudetean desfasoara si transport prin curse ocazionale si ar putea oricand sa impartaseasca aceeasi abordare ca a operatorilor ce astazi invoca libera concurenta insa. Aceeasi operatori ar putea sa imbunatateasca in mod continuu graficele de circulatie sau sa modifice capacitatea de transport in functie de context, dar nu au libertatea de miscare a celor ce nu au fost interesati, in urma cu trei ani de transportul regulat de pasageri.
Inca din 2012, FORT a incercat, prin toate mijloacele legale aflate la dispozitie, sa determine autoritatile responsabile sa actioneze in raport cu tendintele internationale in materie, incurajand investitiile in domeniu, flexibilitatea fata de nevoile clientului si corelarea graficelor de circulatie cu studii de mobilitate la nivel national, regional si local insa, interesele personale sau de grup, incompetenta si amestecul permanent al politicului au facut acest lucru imposibil.
FORT solicita interventia Consiliului Concurentei si ANAF pentru verificarea preturilor de dumping cu care opereaza o anumita agentie de turism bine-cunoscuta, pe cursele regulate ilegale promovate intens pe multiple canale media.
FORT ramane consecvent pozitiei asumate public si solicita Guvernului Romaniei si ministerelor de resort sa elimine in cel mai scurt timp posibil sistemul cupoanelor din transportul feroviar si rutier, urmand ca persoanele din categoriile defavorizate sa isi recupereze reducerea in raport direct cu casa de pensii in baza tichetului de calatorie platit integral, deoarece acesta este primul pas catre normalitate si catre o imagine vie si reala a fluxului de pasageri.
Totodata FORT solicita autoritatilor sa flexibilizeze urgent modificarea capacitatilor de transport, a statiilor de imbarcare/debarcare si a graficelor de circulatie dupa caz si sa permita transportatorilor detinatori de licenta pentru cursele regulate sa acceseze zona aeroporturilor pentru a asigura intermodalitate si transfer rapid.
In ceea ce priveste imbunatatirea conditiilor de transport, aceasta se poate realiza pe cale naturala, in masura in care statul trece de la un sistem suprareglementat, dar plin de ilegalitati la un control eficient si depolitizat oferind operatorilor stabilitate si concurenta loiala.
Este timpul ca Ministerul Transporturilor sa treaca la fapte concrete evitand sa protejeze un sistem prost, incompetent, ineficient si scaune, functii, acte de coruptie, interese de grup sau interese politice.
Transportul de pasageri din Romania are nevoie de o resuscitare, de reguli si norme clare si de concurenta loiala, nu numai de taxe, hartii (forme fara fond) si multiple “dijme” pentru care nimeni nu primeste nimic la schimb, iar daca acest lucru nu se intampla in perioada imediat urmatoare, viitorul suna prost si pentru capitalul autohton si pentru angajatii din randul autoritatilor. – PROMPT MEDIA