143005 – 11032016 – Guvernul a aprobat în ședința de ieri două hotărâri pentru aprobarea Normelor pentru aplicarea prevederilor art. 121 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat și privind atribuțiile, organizarea și funcționarea caselor de pensii sectoriale din Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne și Serviciul Român de Informații.
Actele normative sunt esențiale pentru asigurarea implementării optime a noului cadru normativ privind pensiile militare de stat, intrat în vigoare de la 1 ianuarie.
În noul context legislativ, aplicabil de la 1 ianuarie 2016, se impune adoptarea Normelor pentru aplicarea prevederilor art. 121 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat pentru a reglementa modalitatea restituirii sumelor reprezentând diferenţele între cuantumurile pensiilor cuvenite pentru luna decembrie 2010 şi cele stabilite în baza legislației adoptate ulterior (Legea nr. 119/2010 şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011, aprobată prin Legea nr. 165/2011, cu modificările şi completările ulterioare). Se respectă, astfel, principiul specific dreptului asigurărilor sociale de menţinere în plată a cuantumului mai avantajos al pensiei, în ipoteza recalculării acesteia ca urmare a modificării cadrului legal.
Odată cu integrarea sistemului pensiilor militare de stat în sistemul public de pensii, persoanele beneficiare de pensii militare în temeiul cadrului normativ anterior datei de 1 ianuarie 2011 s-au regăsit în imposibilitatea identificării documentelor care dovedesc veniturile obţinute în activitatea profesională cu prilejul recalculării pensiei.
Restituirea sumelor de bani rezultate din calcularea diferenţelor între cuantumurile pensiilor cuvenite pentru luna decembrie 2010 şi cele stabilite în baza Legii nr.119/2010 şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011, se face doar la cererea titularului dreptului de pensie (sau de tutorele ori curatorul acestuia, de către persoana căreia i s-a încredinţat ori i s-a dat în plasament copilul minor, după caz, depusă personal sau prin mandatar desemnat prin procură special), în termen de doi ani de la data intrării în vigoare a legii.
Referitor la hotărârea privind atribuțiile, organizarea și funcționarea caselor de pensii sectoriale din Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne și Serviciul Român de Informații, se impunea, în noul context legislativ, aplicabil de la 1 ianuarie 2016, stabilirea atribuţiilor, organizării şi funcţionării caselor de pensii sectoriale din cele trei instituții pentru a răspunde mai bine solicitărilor pensionarilor militari. – PROMPT MEDIA