– 143318 – 28032016 – Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) susţine că mai multe aspecte din raportul Corpului de control al premierului în cazul Colectiv nu corespund cu informaţiile existente la nivelul structurii şi conţin recomandări care nu concordă cu diferite acte normative sau care reglementează proceduri naţionale ori internaţionale.
Potrivit DSU, anumite aspecte ale raportului ”conţin recomandări ce nu corespund” cu diferite acte normative sau care reglementează proceduri naţionale ori internaţionale şi ”necesită clarificări din partea colectivului care a redactat” documentul. ”Clarificările sunt necesare pentru a înţelege, la nivelul DSU, precum şi la nivelul altor instituţii, în totalitate, sensul raportului şi raţionamentul care a stat la baza unor afirmaţii şi recomandări. Din punctul de vedere al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, acest raport are un impact practic şi istoric major. Este necesar ca, bazându-se pe experienţa lor în domeniul situaţiilor de urgenţă, cei care au redactat acest raport să ofere clarificările care să permită DSU să implementeze recomandările şi propunerile, în vederea atingerii scopului ca „mecanismele de intervenţie să fie îmbunătăţite în continuare”. DSU susţine că majoritatea ”neconcordanţelor, neclarităţilor” sau chiar a aspectelor care sunt ”neconforme cu realitatea şi care au fost prezentate totuşi” în raport ar fi putut să fie ”evitate” dacă, ”în conformitate cu uzanţele în astfel de situaţii”, s-ar fi solicitat un punct de vedere al instituţiilor implicate, inclusiv al DSU, pe un proiect al raportului, înainte ca acesta să fie prezentat premierului Dacian Cioloş pentru aprobare.
În opinia reprezentanţilor DSU, ar fi putut fi adus un ”plus de coerenţă” pentru raportul Corpului de control, iar răspunsul la multe din semnele de întrebare pe care le ridică autorii documentului ar fi putut să fie identificat prin analizarea raportului privind lecţiile învăţate în urma incendiului de la clubul Colectiv, redactat la nivelul DSU şi transmis de către ministrul Afacerilor Interne, Petre Tobă, premierului Dacian Cioloş.
”Acest document a fost elaborat de către specialişti din cadrul DSU, pe baza raportărilor şi a şedinţelor de evaluare în care toţi cei care au fost implicaţi în intervenţia de la incendiul de la clubul Colectiv şi-au exprimat opiniile cu privire la modul cum s-a desfăşurat intervenţia şi, respectiv, cu privire la măsurile care trebuie implementate pentru optimizarea, în viitor, a intervenţiilor în situaţii similare. Acest raport privind lecţiile învăţate a fost, de asemenea, făcut public prin afişarea pe website-ul DSU şi conţine atât deficienţele identificate, cât şi măsurile propuse pentru corectarea acestora. Trebuie să subliniem încă o dată faptul că o bună parte dintre problemele identificate de către raportul Corpului de control al prim-ministrului se regăsesc deja în Raportul privind lecţiile învăţate în urma incendiului de la clubul Colectiv, inclusiv cu propuneri şi recomandări clare şi bine definite, unele dintre ele fiind deja aplicate. Autorii raportului, enumerând sursele de informare, afirmă că au „purtat discuţii cu persoane din conducerea respectivelor entităţi”. În cazul secretarului de stat, şef al DSU, a existat o singură discuţie cu autorii raportului, discuţie în cadrul căreia i-a fost doar adusă la cunoştinţă demararea acţiunii de control”, se mai precizează în punctul de vedere al DSU.
Analizele de tip ”lecţii învăţate” reprezintă un element utilizat constant şi la noi în ţară în evaluarea intervenţiilor de amploare. Analizele acţiunilor desfăşurate în noaptea incendiului de la clubul Colectiv, care au fost realizate la nivelul Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă pe baza rapoartelor primite şi a discuţiilor cu persoanele implicate în intervenţie de la SABIF, SMURD şi ISUBIF, precum şi de la nivelul dispeceratului ISUBIF, au evidenţiat problemele apărute şi au propus mecanismele de îmbunătăţire. – PROMPT MEDIA