142263 – 02022016 – Grupul parlamentar Liberal și-a stabilit în cadrul ședinței de ieri prioritățile legislative din actuala sesiune parlamentară. Obiectivele legislative vizează Legea dării în plată – PNL susţine modificarea actualului text al proiectului de lege, la solicitarea Preşedintelui României, în vederea definirii cu o mai mare claritate a beneficiarilor prevederilor cuprinse in textul în cauza. PNL susţine Legea dării în plată şi propune formarea unei comisii de analiză (alcătuită din reprezentanţi ai partidelor parlamentare, BNR, ARB, ANPC, societatea civilă), cu scopul de a formula un set de amendamente pentru îmbunătăţirea actualei forme a proiectului de lege și propunerea legislativă cu privire la reprezentarea de gen în politică: PNL propune introducerea unei cote de gen minimă, de 30% atât în cazul femeilor, cât şi în cel al bărbaţilor, care se constituie într-o condiţie pentru validarea listelor de candidaţi la alegerile locale si parlamentare. PNL va aplica la alegerile din anul 2016, prevederile cuprinse în această propunere, chiar şi în eventualitatea în care, Parlamentul nu va putea adopta acest proiect în timp util. Această măsură va stimula semnificativ, în prezentul context social, participarea politică a femeilor şi implicarea în decizia publică.
De asemenea, liberalii doresc completarea legii privind votul prin corespondență: La iniţiativa şi prin eforturile PNL s-a adoptat Legea votului prin corespondenţă pentru alegerile parlamentare, chiar în condiţiile piedicilor puse constant de PSD. PNL va face toate demersurile necesare la nivelul Parlamentului României, pentru ca votul prin corespondenţă să poate fi funcţional şi pentru scrutinul prezidenţial din anul 2019. PNL îşi asumă acest obiectiv, în condiţiile în care pentru cetăţenii României cel mai important vot este cel acordat pentru alegerea Preşedintelui României.
Legea prevenției în sănătate: Prezentul proiect de lege a apărut în urma unor iniţiative, programe şi dezbateri ale PNL care au evidenţiat o preocupare constantă faţă de starea de sănătate a populaţiei şi viitorul acesteia. PNL consideră că Legea prevenţiei în sănătate trebuie să devină o politică publică naţională, care să fie susţinută permanent şi pentru o perioadă îndelungată (10-20 de ani) de statul român pentru a avea impactul scontat. Actul normativ este important întrucât introduce o noutate în materie de responsabilizare a statului în ceea ce priveşte prevenţia în sănătate, stabilind o singură instituţie cu atribuţii în domeniu şi eliminând existenţa de competenţe paralele şi difuze sau slaba delimitare a rolului actorilor implicaţi în prezent în activitatea de prevenţie. Această instituţie se creează prin reorganizarea instituţiilor existente în Ministerul Sănătăţii şi nu presupune creşterea cheltuielilor.
Legea holdingului: Statuarea unui regim de holding va încuraja păstrarea în ţară a capitalului autohton, având ca efect creşterea atractivităţii României pentru investitorii străini şi favorizarea acumulării capitalului autohton/local, dar cel mai important aspect se referă la asigurarea finanţărilor în interiorul holdingurilor. De asemenea, mai multe IMM-uri, cu capital autohton, s-ar putea constitui în holdinguri, beneficiind astfel de creşterea cifrei de afaceri, a puterii lor de negociere şi furnizării şi creditării şi a eficientizării operaţiunilor de administrare.
Propunere legislativă privind reducerea cu 5 puncte procentuale a contribuțiilor sociale: Este o măsură care va stimula angajatorii şi va reduce fiscalitatea cu forţa de muncă. Angajatorul va putea păstra sau crea locuri de muncă şi ar putea angaja şomeri. Astfel, aceştia nu ar mai căuta diverse forme de ocolire a angajărilor pe bază de contract de muncă, ceea ce va conduce la scăderea evaziunii fiscale în ceea ce priveşte plata contribuţiilor.
Legea privind conversia în lei a creditelor în valută: Este de apreciat faptul că unele bănci comerciale nu au aşteptat adoptarea unei astfel de legi din partea Parlamentului şi deja şi-au invitat clienţii în vederea negocierii şi conversiei creditelor din valută în lei. Sunt bănci pentru care creditele în valută nu mai reprezintă o problemă. Dacă toate băncile comerciale ar fi procedat onest în relaţia cu proprii clienţi, nu credem că o astfel de lege ar mai fi fost oportună. PNL va susţine o astfel de lege numai după o atentă analiză şi dezbatere cu mai mulţi actori instituţionali (BNR, solicitări de clarificări către BCE, ARB etc.), astfel încât, obiectivele generoase ale acestei propuneri să nu se transforme în risc nici pentru debitori şi nici pentru bănci.
Legea pentru creșterea transparenței decizionale: PNL consideră că transparenţa decizională implică cooptarea tuturor actorilor instituţionali în procesul de decizie şi nu numai a actorilor care vor aplica legea, ci şi a celor asupra cărora se vor răsfrânge efectele legii. În România, foarte multe legi neacceptate de societate, nu şi-au îndeplinit obiectivele – a se vedea legile asupra cărora unele guverne şi-au angajat răspunderea; respectarea termenelor; respectarea opiniilor; obligativitatea, pentru proiecte structurale, nu numai a indicării sursei de finanţare, dar şi a elaborării unor studii de impact şi a unor proiecte pilot. – PROMPT MEDIA