142140 – 26012016 – Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) arată că în cazul în care toate autovehiculele din România ar fi asigurate RCA, prima medie pentru vehiculele comerciale ar scădea la 1.100 de euro, în timp ce prima medie pentru autoturisme s-ar reduce la 95 de euro.
Anul trecut, piața RCA s-a ridicat la aproape 750 milioane euro, potrivit estimărilor UNTRR pe baza datelor ASF din nouă luni din 2015 și cu menținerea unei creșteri de 15% față de 2014. Totodată, conform Raportului Consiliului Concurentei din decembrie 2015 asupra pieței asigurărilor, această sumă de 750 milioane euro este colectată astfel: circa 600 milioane euro de la 76,9% din autoturismele înmatriculate în România (4,6 milioane autoturisme, din 6 milioane de autoturisme), circa 150 milioane euro de la 51% (în scădere cu 8% față de 2011, conform aceluiași studiu) din autovehiculele comerciale licențiate în România (84.150 din 135.000 de camioane peste 3,5 t și 30.000 de autocare/autobuze/microbuze cu peste 1+8 locuri). Prima medie autovehicule comerciale este 1.800 euro, iar pentru autoturisme – 130 euro. Dacă s-ar crește nivelul colectării la 100%, conform estimărilor UNTRR s-ar putea ajunge la nivelul actual al pieței, astfel: circa 570 milioane euro – 100% din autoturismele înmatriculate în România – 6 milioane autoturisme și circa 180 milioane euro – 100% din parcul total de 165.000 de autovehicule comerciale licențiate în România – 135.000 de camioane peste 3,5 t și 30.000 de autocare/autobuze/microbuze cu peste 1+8 locuri. Prima medie autovehicule comerciale ar fi 1.100 euro, iar pentru autoturisme – 95 euro . În felul acesta, prima medie pentru autovehiculele comerciale ar scădea la 1.100 de euro (5.000 de lei), iar pentru autoturisme prima medie s-ar reduce la 95 de euro.
Creșterea gradului de cuprindere în asigurarea RCA a tuturor autovehiculelor s-ar putea realiza prin verificarea polițelor RCA cu ajutorul camerelor de supraveghere CNADNR – numerele de înmatriculare citite de aceste camere se vor exporta periodic către ASF, unde se vor compara cu baza de date existentă și va presupune sancționarea celor care nu au asigurare.
Totodată, reducerea fraudei pe segmentul RCA s-ar putea realiza prin măsuri administrative la emiterea polițelor RCA, respectiv conexiunea la baza de date a DRPCIV/RAR, după sistemul existent și funcțional utilizat la emiterea rovinietelor, vehiculul fiind identificat pe baza unicității numărului de înmatriculare și a seriei de șasiu. În urma identificării vehiculului în baza de date a DRPCIV/RAR, seria de șasiu este completată în mod automat în aplicație.
Dacă nu se adoptă nicio măsură administrativă, tarifele pentru transportatorii rutieri vor continua să crească, iar procentul autovehiculelor asigurate va continua să scadă într-un ritm puternic accelerat față de scăderea de 8% dintre 2011 și 2014 și singura soluție pentru a evita colapsul pieței RCA într-un an electoral, când nu va fi compensat venitul nerealizat de la vehiculele comerciale cu creșteri proporționale la autoturisme, singura soluție posibilă va fi, pe modelul asigurării obligatorii de locuințe, limitarea tarifelor RCA/carte verde.
UNTRR propune un nivel de maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de mărfuri și persoane care fac transporturi rutiere internaționale și naționale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local și la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme.
ASF ar trebui să ia măsuri și să atenționeze utilizatorii de RCA/carte verde să încheie polițe de asigurare la societăți de asigurare solvabile, pentru ca în situația repetabilă a cazului Astra, chiar dacă Fondul de Garantare ar mai avea resurse pentru despăgubiri, acestea sunt limitate la 100.000 euro/cerere despăgubire, orice sumă care trebuie despăgubită peste această valoare rămânând în răspunderea utilizatorilor! Permițând funcționarea în continuare a unor astfel de firme în România, ASF expune consumatorii de RCA/carte verde la riscuri de plată de până la 5.900.000 de euro pentru eventuale daune produse în România și la sume posibil mult mai mari pentru daune produse în țări în care nu există astfel de plafoane.
De asemenea, luni, 25 ianuarie 2016, a avut loc la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital din Senat o întâlnire pe tema creșterii RCA pentru transportatorii rutieri. La întâlnire au participat reprezentanții ASF, companiilor de asigurări, Consiliului Concurenței și asociațiilor de transport. – PROMPT MEDIA