141803 – 04012016 – Într-o scrisoare deschisă adresată presedintelui Romaniei, Klaus Iohannis, liderul CNS Cartel Alfa, Bogdan Iuliu Hossu, amintește că la la 21 octombrie 2015, Comisia Europeana a adoptat un proiect pentru o Recomandare a Consiliului care solicita statelor membre din zona euro sa infiinteze Consilii Naționale de Competitivitate. La nivelul fiecărui stat membru (zona euro), acesta are ca obiective monitorizarea evoluției competitivității în raport cu concurenții globali (inclusiv costurile forței de muncă), să ofere informatii privind procesul de stabilire a salariilor prin furnizarea de informații relevante, monitorizarea politicilor și formularea de recomandări de politică în domeniul competitivității și furnizarea consultanței cu privire la punerea în aplicare a recomandările specifice de țară facute de Comisis Europeana, in cadrul Semestrului European.
”Recomandarea Comisiei urmărește recomandarile din Raportul celor cinci Președinți1, Raportul iunie 2015, în care președintele Comisiei Juncker, împreună cu cei patru președinți ai celorlalte institutii Europene, a solicitat instituirea unui sistem de „Competitivitate a autorităților” la nivelul statelor membre. Experți independenți ar „evalua sistematic dacă salariile evoluează în conformitate cu productivitatea și ar face comparații cu evoluțiile din alte țări din zona euro și din cadrul principalilor parteneri comerciali”. Mai mult decât atât, ar interfera de asemenea, cu negocierea colectivă, solicitând ca „partenerii sociali ar trebui să folosească opiniile ale acestor autorități de competitivitatea ca orientare în cadrul negocierilor de stabilire a salariilor”.
Se observă că recomandarea Comisiei nu merge atât de departe ca propunerile prezentate în Raportul celor cinci președinți. Mandatul acestor Consilii de Competitivitate (ne mai fiind numit Autoritatea privind Competitivitatea) este acum de „informare” și „furnizează” informații relevante pentru procesele de stabilire a salariilor. Acestea ar avea, totuși, dreptul de a formula consiliere politică, ținând seama de situatia din zona euro dar și la dimensiunea Uniunii.
O alta schimbare notabilă, care provoaca ingrijorare este că, costul forței de muncă, va fi comparat cu cele ale concurenților ”la nivel mondial” (pe termen scurt) și nu cu celelalte țări din zona euro. În aceasta situatie, cateva obiecții serioase rămân obiecții cheie: Consiiliile de Competitivitate sunt o soluție periculoase si abordeaza greșit problemele. Cum exporturile zonei euro depășesc importurile cu mai mult de 3% din PIB, zona euro nu suferă de o lipsă de competitivitate. Principala problemă a zonei euro este datoria privata, moștenita din perioada boom-ului determinat de piață financiară, care a falimentat.
Acest lucru nu poate fi abordat prin încercarea de a exporta problemele zonei euro in restul lumii. Salariile diminuate vor face lucrurile si mai rele prin subminarea cererii interne și prin declanșarea deflației. În acelasi timp, câștigurile pe piața de export vor fi în cele din urmă neutralizate prin aprecierea monedei sau prin slăbirea economiilor partenerilor comerciali ai zonei euro.
Trebuie sa insistam asupra faptului că factorii de decizie europeni trebuie să renunțe la definitia de cost-competitivitate.
În schimb, decidentii ar trebui să se angajeze în promovarea unei politici monetare care sa sprijine un stimul fiscal serios pentru a asigura o recuperare economica semnificativă și puternică, în ciuda datoriei persistente.
Dezechilibrarea unui sistem de guvernanță deja instabil face si mai mult rau. Pilonul de guvernanță economică a fost consolidat în mod serios în ultimii ani. Guvernanta economica europeana are acum o multitudine de instrumente de care dispune: de la pactul fiscal privind controlul proiectelor de planuri buget pana la procedura de dezechilibru macroeconomic excesiv.
În același timp, pilonul social este neglijat. Acest lucru risca sa conduca la intrarea într-o regresie gravă a indicatorilor sociali, cum ar fi creșterea ratelor sărăciei și inegalității, fapte care se intampla deja in Romania.
Stabilirea unui sistem de competitivitate va contribui la o dezechilibrarea suplimentară intre politicile de austeritate (specifice semestrului european), si coeziunea sociala.
Dialogul social nu are nevoie de un alt controlor. În timp ce Comisia declară că nu intenționează să intervină în sistemele de stabilire a salariilor, în același timp, Proiectul de Recomandare, ofera o bază pentru a face acest lucru.
De exemplu, insistența pe faptul că aceste Consilii Naționale de Competitivitate trebuie să fie infiintate pe baza legala, deoarece indică o abordare legalistă a salariilor si competitivității. De aici, suntem doar la un pas distanță de stabilire a standardelor de maxime salariale pentru negocierile colective, care sunt obligatorii din punct de vedere legal, sau de a pune la îndoială validitatea grevei legata de negociere în afara standardelor salariale stabilite de către Consiliul de Competitivitate.
În mod similar, anunțul anterioar al Comisiei că in cadrul raportului său de progres viitor intenționează să vadă „dacă adoptarea de dispoziții obligatorii este necesară” este, de asemenea ambiguă. Această ambiguitate devine îngrijorătoare atunci când cineva citește în Comunicarea Comisiei, care insoteste propunerea de Recomandare a Consiliului („Măsuri pentru completare Uniunii Economice și Monetare”), că „dacă este necesar în etapa II (…) vor fi prezentate principii comune prin intermediul unui instrument obligatoriu”.
Prin urmare, CNS Cartel Alfa solicita respingerea aceastei propuneri de instituire a unui Consiliu de Competitivitate. Exista deja numeroase instituții care dau sfaturi, privind salariile pentru statele membre, cum ar fi FMI, OCDE, Comisia Europeană și Banca Centrală Europeană. ”Noi nu acceptăm nici o institutie care interferează cu autonomia partenerilor sociali sau institutiile creata pentru dialod social, precum Consiliul National Tripartit pentru Dialog Social. In numele membrilor Confederatiei Nationale Sindicale „Cartel ALFA” va solicitam ca in cadrul prezentei d-voastra in reuniunile Consiliul European, sau a mandatului pe care il dati altor persoane desemnate a participa la reuniunile respective, sa respingeti aceasta propunere de instituire a unui Consiliu de Competitivitate, iar in cazul creerii sale pentru zona euro de a nu ratifica pana la intrarea Romaniei in zona euro”, scrie Hossu. – PROMPT MEDIA
foto:livearad.ro