140492 – 14102015 – Furnizorii de servicii de telefonie, internet si televiziune de pe piata din Romania sunt obligati sa publice, pe site-urile proprii, toate informatiile legate de incetarea contractului sau conditiile de modificare a acestuia. Potrivit Deciziei ANCOM nr.158/2015 privind obligatiile de informare a utilizatorilor finali, alaturi de datele privind conditiile de modificare, cesiune sau incetare a contractului, furnizorii trebuie sa publice si demersurile pe care utilizatorii trebuie sa le faca pentru a obtine incetarea sau modificarea contractului.
De exemplu, operatorii trebuie sa indice, dupa caz, adresa de e-mail, adresa postala sau numarul de telefon/fax la care utilizatorii pot transmite cererea de reziliere a contractului etc.; de asemenea, daca se solicita completarea unor formulare/cereri-tip puse la dispozitie de furnizor, trebuie sa se indice si modalitatile prin care utilizatorii pot intra in posesia acestora. Operatorii mai au obligatia de a face cunoscute, pe site-urile proprii, penalitatile aplicabile in cazul incetarii anticipate a contractului, daca astfel de penalitati sunt percepute.
ANCOM ii sfatuieste pe utilizatori sa solicite in scris incetarea contractului, de exemplu, prin depunerea unei astfel de cereri in magazinele furnizorilor sau prin e-mail, in masura in care furnizorul le ofera o astfel de posibilitate, intrucat pot exista situatii in care utilizatorii trebuie sa faca dovada transmiterii unei astfel de solicitari.
Potrivit aceleiasi decizii a ANCOM, toate aceste informatii trebuie sa se regaseasca pe site-urile furnizorilor intr-un loc usor accesibil, prezentate intr-un mod vizibil si bine structurat.
In ceea ce priveste modificarea unui contract, aceasta se poate face la cererea utilizatorului, in conditiile prevazute in contract sau pe baza negocierii directe cu furnizorul, sau la initiativa furnizorului. In anumite situatii, furnizorul are dreptul sa schimbe anumite clauze din contract dar, in acest caz, are obligatia sa-si informeze abonatii despre intinderea si continutul modificarilor, prin intermediul unei notificari, cu cel putin 30 de zile inainte de producerea acestora. In acest interval, daca nu sunt de acord cu modificarile, abonatii pot renunta la contract fara a plati despagubiri. Furnizorul poate sa transmita notificarea prin scrisoare, e-mail, SMS, fax sau prin intermediul contului de client al abonatului de pe site-ul furnizorului, caz in care va fi insotita de un SMS si/sau e-mail de avertizare cu privire la transmiterea notificarii. Indiferent de modul in care operatorul transmite notificarea, acesta trebuie sa asigure transmiterea integrala a textului notificarii, fara a face trimitere la alte surse de informare. De asemenea, notificarea trebuie sa fie separata de orice material publicitar.
Furnizorii sunt obligati sa mai publice, pe site-ul propriu, si conditiile de furnizare a serviciilor, contractul-cadru si termenii si conditiile aplicabile in cazul cartelelor preplatite, procedurile de masurare si gestionare a traficului si politica de utilizare a serviciilor, aria de furnizare a serviciilor, precum si procedura privind solutionarea reclamatiilor care vin din partea utilizatorilor.
Daca furnizorul a modificat contractul fara sa notifice sau nu a informat utilizatorii despre posibilitatea de a denunta contractul fara penalitati, ANCOM poate lua masuri. Sesizarile pot fi trimise aici. Utilizatorii pot afla mai multe detalii despre contractele incheiate cu un furnizor si despre informatiile pe care acestia sunt obligati sa le publice pe site-urile proprii de internet prin intermediul sectiunii InfoCentru din website-ul ANCOM.
Decizia ANCOM nr. 158/2015 a intrat in vigoare in luna iunie si stabileste categoriile de informatii pe care furnizorii de comunicatii electronice trebuie sa le aduca la cunostinta utilizatorilor. – PROMPT MEDIA