Omul de afaceri Ion Bogaciu, din Voluntari, va primi peste 3,9 milioane de lei pentru 604 mp în zona Afumați – 137198 – 03062015 – Statul român se pregăteşte să exproprieze circa 293.000 de metri pătraţi pentru lărgirea la patru benzi a 20 de kilometri din Centura Capitalei, între A1 Bucureşti – Piteşti şi pasajul Chitila (8,7 kilometri), respectiv între DN 2 (Voluntari) şi A2 Bucureşti – Constanţa (11,3 kilometri), valoarea despăgubirilor ridicându-se la 47,6 milioane de lei, potrivit unui proiect de hotărâre a Guvernului privind declanşarea procedurilor de expropriere, publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor.
Cea mai mare despăgubire ar urma să fie acordată unei persoane fizice, Ion Bogaciu, fost șef al organizației locale a PDL, prosper om de afaceri în Ilfov, care va primi 3,9 milioane de lei pentru 604 metri pătraţi în zona Afumaţi. De asemenea, şi compania Eisberg, subsidiara locală a grupului elveţian Eisberg, ar urma să primească 2,5 mil. lei pentru 4.069 de metri pătraţi în oraşul Pantelimon, unde de altfel compania are o fabrică în care procesează salate, scrie Ziarul Financiar.
Printre viitorii despăgubiţi se numără mai multe persoane fizice, care în schimbul câtorva mii de metri pătraţi ar urma să încaseze chiar şi câteva milioane de lei. De asemenea, dealerul auto Autoklass Center şi grupul Romstal, specializat în distribuţia de produse sanitare, termice şi electrice, ambele controlate de italianul Enrico Perini, vor primi 0,9 milioane de lei pentru aproape 7.000 de metri pătraţi în Chitila, reiese din datele proiectului de hotărâre de guvern.
Printre despăgubiţi se numără şi Titan Mar, companie controlată de fostul ministru al economiei Adriean Videanu, care ar putea primi aproape 300.000 de lei pentru puţin peste 1.500 de metri pătraţi în Chiajna.
Lista cu exproprieri vine în contextul în care centura Capitalei, unul dintre cele mai circulate drumuri din România şi principala arteră comercială care leagă Capitală de restul ţării, a fost mereu trecută cu vederea de autorităţi, motiv pentru care doar 20 din cei 72 de kilometri ai şoselei sunt în prezent lărgiţi la patru benzi. Pe restul de 52 de kilometri se circulă extrem de greu, cu o viteză medie de doar 17 kilometri/h, potrivit Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Deşi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a tot încheiat contracte pentru reabilitarea sau lărgirea la patru benzi a centurii, multe dintre ele au fost reziliate, fie din cauza lipsei de finanţare, fie din cauza intrării în insolvenţă a uneia dintre firmele constructoare implicate în contracte.
În prezent se află în lucru un singur tronson de 8,7 kilometri între A1 şi Chitila, pentru care ar urma să fie alocată o parte din exproprierile de peste 47 de milioane de lei. Pe acest tronson, Delta ACM 93 lucrează alături de firma azeră Azvirt, urmând să finalizeze procesul de extindere a centurii în decembrie 2015.
Pe celălalt tronson, între Voluntari şi A2, contractul de lărgire la patru benzi a fost reziliat în februarie 2015, după ce compania de construcţii care realiza proiectul, Tehnologica Radion, a intrat în insolvenţă.
”În prezent CNADNR pregăteşte documentaţia necesară unei noi proceduri de achiziţii publice pentru semnarea unui nou contract de execuţie lucrări (pentru tronsonul dintre Voluntari şi A2 – n.red.)“, se arată într-un răspuns al Ministerului Transporturilor adresat către un deputat român, potrivit datelor de pe site-ul Camerei Deputaţilor. Ambele tronsoane, atât cel dintre Voluntari şi A2, cât şi cel dintre A1 şi Chitila, fac parte din jumătatea nordică a centurii, din care 20 de kilometri, între Chitila şi Voluntari, sunt deja lărgiţi la patru benzi.
Ministerul Transporturilor estimează că până la finalul anului 2018 întreaga centură a Capitalei va fi lărgită la patru benzi.
Pe Centură există mai multe puncte “nevralgice”, unde se formează cozi, aşa cum se întâmplă la Domneşti, spre exemplu. Aici se pregăteşte construcţia unui pasaj suprateran care să fluidizeze traficul. Mai mult, Centura Capitalei, cel puţin în partea de sud, este plină de gropi, iar în unele intersecţii, fluxul de mașini trebuie să cedeze trecerea drumurilor cu care se intersectează, astfel că traversarea variantei de ocolire a Bucureştiului se face extreme de greoi, reamintește sursa citată. -– PROMPT MEDIA (foto: primaria-voluntari.ro)