136288 – 23042015 – Preşedintele Klaus Iohannis a trimis Senatului cererea de reexaminare a Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor. Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor, în forma transmisă spre promulgare, aduce modificări şi completări reglementărilor în materie, pe care le apreciem ca fiind necesare pentru îmbunătăţirea cadrului legislativ de funcţionare a sistemului de asigurare obligatorie a locuinţelor, precum şi pentru responsabilizarea persoanelor fizice şi juridice ce deţin în proprietate locuinţe. Realizarea scopului avut în vedere de legiuitor impune însă o serie de clarificări, de natură să asigure, pe de o parte, respectarea obligaţiei de a încheia o asigurare obligatorie împotriva dezastrelor naturale, iar pe de alta, să nu interfereze cu principiile bunei funcţionări a pieţei asigurărilor de locuinţe. În acest sens, considerăm că se impune reexaminarea de către Parlament a unora dintre dispozițiile Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor, pentru considerentele mai jos prezentate.
Prin Art. I pct. 7 din legea transmisă la promulgare – Art. 9 alin. (1 indice 2) din Legea nr. 260/2008 – se prevede posibilitatea PAID (Pool de Asigurare împotriva Dezastrelor Naturale) ca, în cazuri bine determinate, fără ca acestea să fie definite, să condiţioneze încheierea poliţei PAD de efectuarea unei inspecţii de risc a locuinţei ce va face obiectul asigurării obligatorii. Această prevedere este însă în contradicţie cu actualele dispoziţii ale Art. 3 alin. (6) din Legea nr. 260/2008 (care nu au fost modificate prin legea transmisă la promulgare), ce exclud expres din sfera de aplicare a legii ”locuinţele situate în clădirile expertizate tehnic în condiţiile legii de către experţi tehnici atestaţi şi încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic (…)”.
Având în vedere prevederile Art. 3 alin. (6) al Legii 260/2008, conform căruia locuinţele încadrate în clasa I de risc seismic nu pot fi asigurate împotriva dezastrelor naturale în baza unei poliţe de asigurare obligatorie PAD până la data recepţiei lucrărilor de consolidare a clădirilor, şi prevederile Art. 3 alin. (9) – nou introdus -, care impun o restricţie referitoare la încheierea asigurărilor facultative de către societăţile de asigurare-reasigurare autorizate să practice riscuri de catastrofă, apreciem că promulgarea legii va conduce, tocmai pentru cele mai vulnerabile proprietăţi, la îngrădirea dreptului proprietarilor de a-şi proteja imobilele, punându-i în imposibilitatea de a încheia orice fel de asigurare a locuinței.
În ceea ce priveşte posibilităţile concrete de funcţionare a mecanismului propus de legiuitor şi având în vedere prevederile Art. 3 alin. (9), care transferă controlul obligaţiei de a încheia o poliţă de asigurare obligatorie în sarcina societăţilor de asigurări, atragem atenţia și asupra necesităţii ca statul să utilizeze inclusiv propria capacitate administrativă în acest sens.
Art. II din legea transmisă spre promulgare prevede că obligaţia prevăzută la Art. 3 alin. (9) se aplică și asigurărilor facultative multianuale existente la data intrării în vigoare a legii, începând cu prima aniversare anuală. În legătură cu aceste dispoziții, care vizează raporturile contractuale deja existente privind asigurarea locuințelor achiziționate prin credit ipotecar și, în general, a asigurărilor facultative multianuale, considerăm că implementarea prevederilor acestui articol trebuie să se realizeze cât mai riguros juridic, pentru a nu impune costuri suplimentare, cu implicaţii prohibitive, atât asiguraţilor cât şi asiguratorilor.
Totodată, considerăm că aceste prevederi pot avea drept consecință afectarea raporturile dintre părțile contractului de asigurare și, de asemenea, pot conduce și la perturbarea activității din domeniul asigurărilor. În consecință, apreciem că aspectele procedurale care vizează posibilitatea de îmbunătățire a stării de fapt ar trebui abordate cu un plus de atenție, astfel încât respectarea obligativităţii de a încheia o poliţă de asigurare obligatorie împotriva dezastrelor naturale (PAD) să nu interfereze cu principiile bunei funcţionări a pieţei asigurărilor de locuinţe.
În ceea ce priveşte procedura de legiferare, semnalăm că față de forma adoptată de Senat, Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor a fost amendată, în mod semnificativ, de Camera Deputaţilor. Din această perspectivă, considerăm că legea, în forma transmisă la promulgare, fiind adoptată numai de către Camera Deputaților, nu respectă procedura parlamentară de adoptare a legilor și contravine jurisprudenței constante a Curții Constituționale, potrivit căreia legea este un act ce trebuie adoptat de Parlament, în conformitate cu principiul bicameralismului, consacrat de prevederilor Art. 61 alin. (2) din Constituție.
Având în vedere necesitatea clarificării aspectelor de mai sus şi ţinând cont de competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor”, se arată în cererea de reexaminare, potrivit unui anunţ al Administraţiei Prezidenţiale. – PROMPT MEDIA