134945 – 19022015 – În urma percheziţiilor efectuate miercuri la Ministerul Transporturilor şi la CFR SA şi a audierilor ulterioare, procurorii DNA au dispus punerea în mişcare a acţiunii penale şi reţinerea, pentru 24 de ore, a Estrellei Ştefănescu, şef serviciu Urmărire Transporturi în cadrul CFR, pentru acordarea de subvenţii cu încălcarea legii sau neurmărirea conform legii a respectării destinaţiei subvenţiilor, permiterea accesului unor persoane neautorizate la informaţii care nu sunt destinate publicităţii în scopul obţinerii unor foloase pentru altul (două acte elemente materiale) şi luare de mită în formă continuată, şi a omului de afaceri Iorgu Ganea, reprezentant al S.C. Regiotrans, pentru două infracţiuni de dare de mită, dintre care una în formă continuată, folosirea în mod direct şi indirect de informaţii care nu sunt destinate publicităţii în scopul obţinerii unor foloase pentru sine sau pentru altul şi utilizarea subvenţiilor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate.
Cei doi sunt prezentaţi astăzi la Tribunalul Bucureşti, cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile.
În acelaşi dosar, se efectuează acte de urmărire penală şi faţă de Regiotrans Braşov, pentru utilizarea subvenţiilor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate, Florin Hădărean, director Regiotrans (complicitate la dare de mită), Gheorghe Valentin Ciapraz (complicitate la dare de mită), Claudiu Octavian Dumitrescu, director al Direcţiei Feroviare din cadrul Direcţiei Generale Transport şi Infrastructură a Ministerului Transporturilor (luare de mită şi trafic de influenţă), Costache Nicolau, director general al Regionalei Căi Ferate Braşov (permiterea accesului unor persoane neautorizate la informaţii care nu sunt destinate publicităţii în scopul obţinerii unor foloase pentru altul şi luare de mită în formă continuată.
Potrivit unui comunicat al DNA, Regiotrans este o societate privată care desfăşoară activităţi sociale de transport călători şi beneficiază de subvenţii de la bugetul statului în baza mai multor acte normative, pentru acoperirea diferenţei dintre tarifele stabilite pentru transportul feroviar de călători şi costurile reale de transport.
Deşi operatorul naţional SNTFC „CFR Călători” a renunţat la majoritatea traselor de pe liniile neinteroperabile sub motivaţia nerentabilităţii, acestea au fost preluate imediat de Regiotrans care a procedat la dublarea sau chiar triplarea curselor efectuate pe o trasă (cu acceptul decizionalilor guvernamentali menţionaţi şi sub pretextul necesităţii creşterii numărului de curse – perechi de trenuri – folosind argumente de ordin „social”, deşi traficul de călători este redus) exclusiv pentru a obţine un cuantum al subvenţiei cât mai ridicat (acordat pe sistemul lei/tren/km), chiar dacă garniturile introduse circulă în 80% din situaţii cu o acoperire a capacităţii de transport de numai 5-10%.
Estrella Ștefănescu, în calitate de şef serviciu Urmărire Transporturi în cadrul CFR S.A., a acţionat, în mod neîntrerupt, pentru favorizarea intereselor a doi oameni de afaceri, dintre care unul e Iorgu Ganea Iorgu, contra unor foloase necuvenite. Astfel, Estrella Ştefănescu a facilitat preluarea, de către Iorgu Ganea şi alt om de afaceri, a unui număr cât mai mare de trasee de la „CFR Călători” (care a renunţat la acestea sub motivaţia lipsei de rentabilitate economică) şi a permis accesul acestora la date şi informaţii de natură economică din cadrul societăţii de stat, nedestinate publicităţii, privind limitele financiare agreate de administratorii feroviari naţionali. De asemenea, şefa serviciului Urmărire Transporturi în cadrul CFR S.A. a facilitate acordarea de consultanţă în procesul de constituire/depunere a documentaţiilor pentru obţinerea de contracte de transport feroviar social în parteneriat cu statul român, cu subvenţie supraevaluată în detrimentul CFR SA şi a protejat interesele economice ale lui Ganea şi ale celuilalt om de afaceri, în sensul tolerării practicilor acestora de a introduce şi menţine în circulaţie un număr nejustificat de trenuri şi trase în scopul exclusiv de a obţine subvenţii suplimentare.
În schimbul sprijinului constant şi continuu acordat companiei feroviare braşovene Regiotrans şi altei societăţi, Estrella Ștefănescu a fost recompensată material primind diferite foloase necuvenite.
În data de 18 august 2011, respectiv în perioada 26 aprilie – 6 mai 2011 şi în perioada 22-25 noiembrie 2011 (imediat după câştigarea secţiilor neinteroperabile de pe raza RCF Timişoara de către una din societăţile private favorizate), la solicitarea Estrellei Ștefănescu, Florin Hădărean (director Regiotrans) s-a ocupat de efectuarea reviziei la autoturismul proprietate personală a funcţionarului, marca Audi
La data de 31 august 2011, Ștefănescu i-a solicitat lui Hădărean să-i alimenteze cardul de combustibil pus la dispoziţie de Regiotrans pentru a plăti carburantul necesar parcurgerii unei distanţe de 2.000 km pe traseul Braşov-Bicaz-Iaşi-Târgu Mureş-Cluj-Transalpina (în data de 1 septembrie 2011 de pe acest card Ștefănescu a alimentat 46,17 l. combustibil).
În aceeaşi perioadă, Estrella Ștefănescu a beneficiat împreună cu fiica sa de cazare gratuită la o pensiune deţinută de Iorgu Ganea în Poiana Braşov şi, de asemenea, a solicitat şi a obţinut decontarea sejurului turistic în staţiunea Gura Humorului, judeţul Suceava, în perioada 31 august – 10 septembrie 2011.
Pentru a o recompensa disimulat pe Estrella Ștefănescu, Ganea şi alt om de afaceri au angajat formal două persoane din familia acesteia, pe perioada de vară, în calitate de controlori bilete pe ruta Bucureşti-Constanţa, trasă efectuată de Regiotrans; deşi cei doi angajaţi au fost retraşi după două zile de activitate, Regiotrans a efectuat plata pentru întreaga perioadă de vară. La data de 4 iulie 2011, Ștefănescu Estrella a primit şi un telefon mobil de la aceeaşi firmă.
La data de 5 octombrie 2011, Ștefănescu a solicitat printr-un interpus al oamenilor de afaceri furnizarea cu titlu gratuit a unui set de anvelope de vară (de cca.1600 lei) pentru autoturismul proprietate. La aceeaşi dată, aceasta a solicitat şi o bicicletă pentru uz personal, sugerând ca aceasta să fie considerată un „cadou” de Crăciun, indicând explicit modelul.
La începutul lunii mai 2010, Ștefănescu a primit de la unul din oamenii de afaceri o sumă de bani pentru a participa la o nuntă în familie.
În perioada 8–13 iunie 2010, Ștefănescu a solicitat şi primit de la cei doi oameni de afaceri un laptop performant şi un telefon mobil cu abonament înregistrat pe firmele celor doi. Obiectele au fost achiziţionate de Hădărean conform parametrilor tehnici indicaţi explicit de Ștefănescu. Laptopul a fost primit la data de 14 iunie 2010.
Estrella Ștefănescu le-a permis celor doi oameni de afaceri să scoată din circulaţie câte trenuri doresc. Simultan aceasta a acţionat pentru eliminarea de pe trei trasee din nordul Moldovei a unui alt operator privat, competitor al celor doi oameni de afaceri favorizaţi.
Costache Nicolau, în perioada august 2010 – februarie 2011, în calitate de director general al Regionalei Căi Ferate Braşov, a primit, în trei rânduri, de la reprezentanţii unor firme, sumă de bani, cu scopul favorizării firmelor respective procedura de achiziţii publice a unor lucrări la calea ferată, pe raza RCF Braşov.
În acelaşi sens, Costache Nicolau i-a promis unui om de afaceri să-şi exercite influenţa pe lângă alţi colegi, respectiv clienţi ai RCF Braşov şi ulterior a şi intervenit, cu scopul de a-i facilita încheierea de noi contracte, inclusiv prin subcontractare.
De asemenea, în contextul organizării de către CFR S.A. şi Ministerul Transporturilor, începând cu data de 10.03.2011, a procedurilor de licitare a lucrărilor destinate transformării / reabilitării unor gări feroviare, Costache Nicolau s-a implicat nemijlocit în acţiuni care au ca obiect favorizarea anumitor firme pentru ca acestea să obţină contracte de lucrări direct şi prin subcontractare ulterioară.
La data de 5 iulie 2010, Nicolau i-a comunicat informaţii privilegiate unui om de afaceri pentru ca acesta să obţină contractul de „achiziţii echipamente de lucru”, pe care CFR S.A. l-a scos la licitaţie; în acelaşi sens, a intervenit la Direcţia Comercială a CFR S.A. pentru a prelungi termenul limită referitor la licitaţie, astfel încât societatea privată să facă rost de obiectele în cauză.
Din funcţia deţinută, Nicolau a iniţiat demersuri pentru ca să fie înfiinţată disimulat (posibil pe numele unui terţ) o societate comercială având ca obiect de activitate „lucrări de construcţii, montaj, reparaţii infrastructură feroviară”, spre care să dirijeze ulterior, în mod ilegal, contractele ce urmau a fi licitate de RCF Braşov şi / sau CFR S.A. În acest sens, Nicolau intenţiona să valorifice în interes personal datele şi informaţiile pe care le deţine din interiorul companiei.
În acelaşi context, Nicolau a promis acestora că, în perioada următoare, CFR S.A. va scoate la licitaţie un contract de achiziţie pentru bariere automate de cale ferată, pe care îl poate dirija preferenţial către o asociere nou înfiinţată.
Claudiu Octvian Dumitrescu Claudiu Octavian, la data de 2 ianuarie 2013, în calitate de director al Direcţiei Feroviare din cadrul Direcţiei Generale Transport şi Infrastructură – Ministerul Transporturilor, a primit suma de 20.000 euro de la Iorgu Ganea, în schimbul căreia a promis sprijin atât în legătură cu exercitarea propriilor atribuţii de serviciu din cadrul Direcţiei feroviare – DGTI cât şi că va interveni pe lângă alţi funcţionari, atât din subordinea sa cât şi funcţionari ierarhic superiori, pentru promovarea intereselor financiare ale firmelor deţinute de omul de afaceri, cu predilecţie a Regiotrans, operator naţional de călători.
În acest sens, Dumitrescu a promis că va depune toate diligenţele pentru ca (pe fondul restricţiilor bugetare): să nu fie redus prea mult cuantumul subvenţiei alocate de Ministerul Transporturilor pentru pachetul social de transport feroviar de călători aferent anului 2013; să se păstreze criteriul actual de acordare a subvenţiilor în cauză (indicator tren/km), care este unul păgubos pentru bugetul de stat, şi să blocheze intenţia ministrului de finanţe de a introduce ca şi criteriu obligatoriu „numărul minim de călători transportaţi”; să le furnizeze informaţii privilegiate din cadrul DGTI privind ceilalţi concurenţi; să efectueze intervenţii pe lângă diferiţi funcţionari pentru urgentarea circuitului documentelor de resort şi obţinerea avizelor de legalitate aferente obiectului de activitate al Regiotrans.
Pe de altă parte, Dumitrescu urma să furnizeze pe e-mail, lui Ganea şi unui alt om de afaceri, variantele de contract aflate în dezbatere la Ministerul Transporturilor, pentru ca informaţiile astfel obţinute să fie utilizate de către aceştia în cadrul discuţiilor purtate la nivelul ministerului de resort dar şi pentru a crea avantaje în concurenţa cu ceilalţi operatori feroviari. – PROMPT MEDIA