134738 – 11022015 – Parlamentul European (PE) a adoptat miercuri regulile actualizate referitoare la schimbul transfrontalier de date privind infracțiunile rutiere. Astfel, șoferii care vor încălca codul rutier în timp ce se află în alt stat membru UE nu vor mai putea scăpa de amendă. Regulile vor asigura un tratament egal aplicat șoferilor și o îmbunătățire a siguranței rutiere. Ele se vor aplica și în Marea Britanie, Irlanda și Danemarca, în următorii doi ani.
”Pentru a atinge obiectivul UE de a diminua cu până la jumătate decesele pe șosele, avem nevoie de instrumente mai eficiente de siguranță rutieră, cum ar fi această directivă care combate impunitatea. Desigur că cetățenii nu vor fi încântați să primească o notificare privind o infracțiune rutieră, dar trebuie să aprecieze că toată lumea va fi tratată egal în UE, indiferent unde este înregistrată mașina”, a spus raportorul Inés Ayala Sender.
”Directiva s-a dovedit deja un pas foarte eficient înainte pentru a combate impunitatea pe șoselele din UE. Șoferii străini vor fi mai atenți acum, știind că pot primi notificări privind orice infracțiune rutieră pe care o comit în străinătate”, a adăugat ea.
Noua bază legală aprobată – Modificările aprobate de PE asigură o nouă bază legală (siguranța rutieră) pentru regulile privind schimbul de date, conform deciziei Curții Europene de Justiție din 6 mai 2014, care a stabilit că anterioara bază legală (cooperarea poliției) nu era corectă.
Marea Britanie, Irlanda și Danemarca sunt incluse – Directiva anterioară nu se aplica în Marea Britanie, Irlanda și Danemarca, dar schimbarea bazei legale le obligă să transpună noua directivă în legislațiile lor naționale în termen de doi ani de la intrarea ei în vigoare.
Infracțiunile care fac obiectul amenzilor transfrontaliere – Regulile privind schimbul transfrontalier de date guvernează modul în are statele membre UE schimbă între ele informații din registrele auto naționale pentru a găsi șoferii pasibili de amenzi pentru următoarele infracțiuni transfrontaliere: depășirea vitezei, lipsa centurii de siguranță, trecerea pe roșu, condusul sub influența alcoolului, condusul sub influența drogurilor, motocicliști care nu poartă cască de protecție, folosirea unei benzi interzise, utilizarea ilegală a telefonului mobil sau a oricărui alt aparat de comunicare, în timpul condusului
Acordul are nevoie de aprobarea formală a Consiliului de Miniștri. Regulile prezente rămân în vigoare până la 6 mai 2015, pentru a permite modificarea bazei legale înainte ca noua directivă să intre în vigoare, se precizează într-un comunicat al PE. – PROMPT MEDIA