132173 – 22102014 – Premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului Transporturilor, Ioan Rus, să găsească împreună cu sindicatul Tarom o soluţie raţională astfel încât unul dintre brandurile româneşti să poată fi „salvat”.
„Aveţi tot sprijinul din partea noastră pentru dialogul cu sindicatele din transport. Mă bucur că aţi avut succes şi am găsit o soluţie raţională în zona feroviară, sunt convins că veţi găsi o soluţie raţională şi ca să salvăm unul din brandurile româneşti, Tarom-ul, şi vă rog mult să o faceţi cu aceeaşi înţelepciune şi spirit antreprenorial pe care l-aţi avut până acum”, a spus Ponta, în şedinţa de guvern.
Problemele pe care le are compania sunt însă mult mai mari decât ar presupune indexarea diurnelor sau a bonurilor de benzină (plătite la preţul de acum 3 ani) sau a achiziţiei unor uniforme noi, compania cumulează în continuare pierderi uriaşe care, adăugate datoriilor totale, ajung la aproximativ 40% din cifra de afaceri.
Confrom datelor financiare postate pe site-ul Ministerului Finanţelor, pierderile cumulate de Tarom în ultimii cinci ani se ridică la 1,2 miliarde lei, un sfert din cifra de afaceri totală din perioada amintită, de 4,8 miliarde lei. Datoriile totale au scăzut însă de la 429,2 mil. lei în 2009, la 272,6 mil. lei în 2013, scădere înregistrată de altfel şi la numărul mediu de salariaţi – de la 2.486 în 2009, la 2005 în 2013.
Discuţia purtată pe de premier cu ministrul Transporturilor nu este însă prima din acest an când s-au pus pe tapet problemele Tarom. În luna iulie, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a cerut conducerii companiei să prezinte un plan de măsuri imediate pentru a îmbunătăţi situaţia economică a companiei, în contextul în care aceasta îşi desfăşoară activitatea într-o piaţă concurenţială puternică.
„În urma discuţiilor avute cu ambele părţi, ministrul Transporturilor a solicitat conducerii TAROM un plan de măsuri imediate pentru a îmbunătăţi situaţia economică a companiei, în contextul în care aceasta îşi desfăşoară activitatea într-o piaţă concurenţială puternică. Totodată, Ioan Rus le-a recomandat organizaţiilor sindicale să intensifice dialogul cu managementul privat al companiei şi împreună să găsească soluţiile cele mai eficiente pentru redresarea TAROM”, se arăta într-un comunicat al instituţiei, ulterior discuţiilor purtate de ministrul Ioan Rus, la Tarom şi Romatsa, cu reprezentanţii ma¬nagementului privat şi cu sindicatele. Potrivit Curierul National, Tarom şi-a redus, de altfel, cheltuielile totale în anul financiar 2013 cu 6%, în scădere cu 93,262 milioane de lei faţă de anul 2012, când acestea erau de 1,497 milioane de lei.
„TAROM depune eforturi mari pentru a îndeplini principalul obiectiv al companiei, acela de a rentabiliza activitatea companiei, pe fondul unei competiţii extrem de dure atât din partea segmentului low-cost, cât şi din partea competitorilor de linie. Rezultatele noastre financiare s-au îmbunătăţit considerabil şi acest lucru ne motivează şi ne face încrezători că vom îndeplini obiectivele comerciale şi financiare pe care ni le-am propus. Politica noastră comercială şi-a îndreptat toată atenţia către client. Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor pasagerilor, ne-am diversificat serviciile la bord, am îmbunătăţit orarul de zbor cu rute şi frecvenţe noi”, declara atunci directorul general al companiei, Christian Heinzmann.
Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române Tarom a fost înfiinţată în 1954. Din iunie 2010 este membră a Alianţei SkyTeam, din 1993 membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA) iar din 2000 este membră a Asociaţiei Companiilor Aeriene Europene (AEA). – PROMPT MEDIA