131817 – 07102014 – Fratii sirianului Omar Hayssam, Omar Mukhles si Omar Mahmoud, au fost condamnati definitiv marti la cate cinci ani inchisoare cu executare de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, ei fiind acuzati ca au inlesnit fuga din tara a fratelui lor. In acelasi dosar, omul de afaceri sirian Mustafa Tartoussi a primit 7 ani inchisoare cu executare.
Initial, cei trei au fost achitati in anul 2012 de Curtea de Apel Oradea, insa au fost condamnati marti de instanta suprema, dupa ce judecatorii au admis apelul DIICOT.
DIICOT sustine ca, in perioada 23-30 iunie 2006, Tartoussi a planificat si inlesnit, impreuna cu Omar Mukhles si Omar Mahmoud, iesirea frauduloasa din Romania a lui Omar Hayssam, desi cunostea faptul ca acesta a fost trimis in judecata pentru savarsirea unor acte de terorism prin organizarea si finantarea operatiunii de rapire a trei jurnalisti romani in Irak.
Cercetarile efectuate in faza de urmarire penala au reliefat ca plecarea din tara a lui Omar Hayssam s-a realizat pe cale maritima, pe baza aportului infractional al inculpatilor Tartoussi, Mukhles Omar si Mahmoud Omar, aport justificat de considerente de ordin material – in primul caz – si de ordin familial – in cel de-al doilea caz.
Tartoussi, cetatean sirian, era stabilit de mai multi ani pe raza municipiului Constanta, fiind asociat si administrator al SC Tartoussi Shipping SRL Constanta si SC Askila Shipping SRL Constanta.
Nava IMAN T, sub pavilion RPD Coreea de Nord, a fost achizitionata in anul 2000 de SC Tartoussi Shipping SRL Constanta fiind transferata unor armatori straini.
Procurorii mai afirma ca toate aceste legaturi si ceea ce se cunostea despre Tartoussi, l-au determinat pe Omar Hayssam sa isi organizeze plecarea din Romania prin portul Constanta cu nava IMAN T.
In cadrul discutiilor dintre Omar Mahmoud si Mustafa Tartoussi, conform planului conceput de Omar Hayssam, s-a stabilit ca Tartoussi va executa urmatoarele acte materiale: pregatirea si asigurarea traseului pe care Omar Hayssam l-a parcurs din zona Constanta in interiorul portului; asigurarea din punct de vedere logistic a faptului ca Omar Hayssam nu va fi identificat si oprit de catre autoritatile portuare si politia de frontiera; patrunderea conspirata a lui Omar Hayssam pe nava IMAN T, fara ca membrii echipajului sa il observe; asigurarea in mod personal a securitatii transportului, atat in porturile si apele teritoriale romanesti, cat si in cele de tranzit, pana la destinatie.
Pe langa acestea, Omar Hayssam a stabilit pentru fiecare din fratii sai sarcini cu caracter general, dar si specific, adaptate preocuparilor obisnuite ale fiecaruia din ei.
Astfel, din aceste considerente (cunoasterea detaliata a Portului Constanta si a zonelor limitrofe, relatiile comerciale si chiar de amicitie cu Tartoussi, legatura afectiva mai puternica si rezistenta mai mare in situatii limita), Omar Mahmoud a fost cel care urma sa il insoteasca pe Omar Hayssam pana la Constanta si sa realizeze imbarcarea acestuia pe vas.
Pe de alta parte, Omar Mukhles a fost cel care urma sa asigure securitatea operatiunii, din perspectiva posibilelor controale ori verificari ce puteau fi efectuate de autoritati la locuinta acestora din Bucuresti, in timpul in care Omar Hayssam s-ar fi aflat in Constanta.
Ultima data oficiala in care prezenta lui Omar Hayssam este atestata in Romania este ziua de 28 iunie 2006, cand a fost fixat un termen de judecata in dosarul de terorism.
Deplasarea finala in vederea plecarii din tara s-a realizat in cursul zilei de 29 iunie 2006.
Din analiza comunicatiilor privind locurile in care s-a aflat Tartoussi si a traficului de la si catre numerele de apel utilizate de Omar Hayssam si Omar Mahmoud, rezulta ca preluarea lui Omar Hayssam s-a realizat in noaptea de 29 spre 30 iunie 2006, in intervalul orar 00,12 – 02,37, de la un punct situat in afara portului, traseul catre sau dinspre respectivul punct incluzand zona locuintei lui Tartoussi din Constanta.
Mustafa Tartoussi l-a preluat pe Omar Hayssam, s-au deplasat impreuna la vasul Iman T si, inainte cu putin de ora 02.00, l-a urcat la bordul navei. Acest fapt a fost posibil doar cu stiinta comandantului navei, Tartoussi Yousef, var primar cu inculpatul. El a reusit sa mentina conspirata prezenta la bordul navei a lui Omar Hayssam in perioada imediat urmatoare.
La momentul ajungerii navei IMAN T in portul Alexandria, Egipt, preluarea lui Omar Hayssam a fost efectuata de persoane de incredere ale lui Tartoussi, evitandu-se controlul autoritatilor de frontiera. La nivelul portului Alexandria, agentul maritim al navei a fost „Agentia de Transport Horus”, firma aflata sub controlul lui Tartoussi si reprezentata scriptic de o alta persoana.
Conform datelor obtinute prin intermediul comisiei rogatorii internationale adresate autoritatilor judiciare egiptene, inculpatul Mustafa Tartoussi este cel care controleaza activitatea firmei „Horus”.
Pe 18 iulie 2006, nava IMAN T a ajuns in portul Tartous, Siria, loc in care Omar Hayssam si Tartoussi Yousef au coborat, iar la bordul navei a urcat un alt comandant.
Dupa aceasta calatorie, Tartoussi Yousef, varul lui Mustafa Tartoussi, nu a mai efectuat nicio calatorie maritima la bordul navelor agenturate de inculpat si nu a mai intrat pe teritoriul Romaniei.
Omar Hayssam nu a mai revenit din acel moment in Romania si nu a mai fost prezent la termenele de judecata fixate in procesul in care era acuzat de terorism.
El a fost condamnat in lipsa de instantele din Romania in patru dosare: 20 de ani de inchisoare pentru rapirea jurnalistilor in Irak, 16 ani de inchisoare in dosarul „Volvo Truck”, 3 ani de inchisoare in dosarul „Foresta Nehoiu”, 2 ani de inchisoare pentru trecerea frauduloasa a frontierei. Primele trei condamnari sunt definitive. Autoritatile din Romania au reusit sa-l aduca in tara pe 19 iulie 2013. – PROMPT MEDIA