Acasă Bucuresti-Ilfov Bucuresti Bucureşti: Lege pentru stoparea fraudei în Sănătate

Bucureşti: Lege pentru stoparea fraudei în Sănătate

DISTRIBUIȚI

131570 – 25092014 – Senatorul Valeriu Todiraşcu anunţă că a depus la Senat o propunere Legislativă  pentru completarea legii nr.95/2006 privind reforma Sănătăţii, “pentru stoparea deturnării anuale a 300 milioane de euro din Sănătate prin publicarea on-line a facturilor de cumpărare ale spitalelor”.

             “Prin publicare on-line a facturilor de cumpărarea a achizitorilor publici din Sănătate, cei care vor continua să cheltuie nechibzuit banii sănătății se vor gândi de două ori dacă să mai procedeze ca până acum, iar necinstea nu se va mai putea manifesta atât de ușor. Cetățenii și agenții economici vor putea astfel reclama aceste nedreptăți, privind ineficiența utilizării banilor publici și îngrădirea liberei concurenţe şi nimeni nu va mai îndrăzni să decidă nejustificat cheltuirea banilor, evitând să răspundă pentru aceasta din lipsă de transparență, cum se întâmplă acum. Necesitatea acestei propuneri legislative este justificată de lipsa transpunerii în legislație a drepturilor și garanțiilor cetățenilor prevăzute în Constituție la Art. 31 Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit și la Art.135 Economia României este economie de piaţă, bazată pe libera iniţiativă şi concurenţă. Statul trebuie să asigure libertatea comerţului și protecţia concurenţei loiale. Astfel, eficiența utilizării fondurilor publice din sănătate reprezintă atât o obligație a statului cât și un drept al cetățenilor garantat de Constituție prin Art. 56 în care se menționează ca cetăţenii contribuie cu impozite şi taxe la cheltuielile publice, iar legiuitorul constituant, corelativ acestei obligaţii, a reglementat prin Art. 31 din Constituție dreptul neîngrădit al cetățenilor de acces la orice informaţie de interes public, conform Legii nr. 544/2001 care menționează la Art. 2 faptul că: Prin informație de interes public se înțelege orice informație care privește activitățile sau rezultă din activitățile unei autorități publice sau instituții publice, iar la Art. 111 menționează: Orice autoritate contractantă are obligaţia să pună la dispoziţia persoanei fizice sau juridice interesate, contractele de achiziţii publice. Ori, în cazul unui refuz al autorităţilor publice de a comunica aceste informații de interes public, mulţi dintre solicitanţi, cetățeni sau firme, renunţă la demersurile ulterioare, prevăzute de lege, privind liberul acces la informaţiile de interes public, din cauza duratei proceselor, astfel se constată că sunt îngrădite drepturile și garanțiile cetățenilor oferite de Constituție. Legea nr.95/2006, care reglementează domeniul sănătăţii publice, precizează că orice achizitori publici din sănătate, indiferent de rețeaua din care fac parte, sunt supuși, sub aspectul utilizării fondurilor publice conform legii finanțelor publice, conform Art. 1, alin. (2), lit. f)., dar omite să facă precizări explicite privind publicarea din oficiu și prin mijloace on-line a facturilor de cumpărare ale achizitorilor publici, periclitând astfel garanțiile cetățenilor prevăzute în Constituție la Art. 31, 56 și 135, detaliate mai sus, blocând astfel dreptul cetățenilor de a influența creșterea eficienței utilizării fondurilor publice din sănătate, prin stoparea nerespectării legislației în vigoare, în cazul deturnării banilor publici. La o examinare comparativă a facturilor de cumpărare

ale diferiţilor achizitori din Sănătate se vor putea constata preţuri mult mai mari față de nivelul pieții, cantități nejustificat de mari față de nevoile reale, achiziții care se bazează pe decizii manageriale neconforme cu modalitățile optime de soluționare a nevoilor proprii în vederea furnizării de servicii medicale la cele mai mici costuri. Astfel, facturile de cumpărare ale achizitorilor publici pot reprezenta probe ale nerespectării OUG nr. 34/2006, care la Art.2 menționează “Scopul ordonanței constituie asigurarea utilizării eficiente a fondurilor publice, iar principiile care stau la baza atribuirii contractului de achiziţie publică sunt: transparența, eficiența utilizării fondurilor și asumarea răspunderii”, iar la Art.17 menționează Autoritatea contractanta are obligația de a respecta principiile prevăzute la Art. 2 în relația cu operatorii economici interesați să participe la procedura de atribuire. Lipsa transparenței din oficiu a facturilor de cumpărare de către achizitorii publici reprezintă o încălcare a normelor constituționale, dar și a Legii nr. 544/2001 care menționează la Art.13 Informațiile care favorizează sau ascund încălcarea legii de către o autoritate sau o instituție publică nu pot fi incluse în categoria informațiilor clasificate și constituie informații de interes public, dar care nu indică mecanismele de aplicare a transparenței. Transparența din oficiu și prin mijloace on-line a facturilor de cumpărare nu aduce atingere niciunui secret comercial, aceste documente fiind reflecția unei tranzacții derulate și încheiate, mult după încheierea procedurii de selecție de oferte și atribuire a contractului de achiziție publică și nu aduce atingere niciunui drept de proprietate intelectuală sau industrială, întrucât acestea nu reprezintă o formă de titlu legal care permite posesorului să controleze utilizarea unor brevete de invenție, dreptul de autor, mărci înregistrate, secrete industriale, desene industriale sau drepturi morale, iar facturile de cumpărare nu constituie o creație care face obiectul unui drept protejat de proprietate intelectuală sau industrială”, a explicat senatorul Todiraşcu. – PROMPT MEDIA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.