– 130060 – 21072014 – Dupa mai bine de patru ani de cand tot bate la portile Schengen, Romania ar putea in sfarsit sa intre in toamna acestui an. Ce contributie ar putea avea prabusirea avionului din Ucraina la acceptarea tarii noastre in clubul european exclusivist?
Recenta tragedie petrecuta pe cerul Ucrainei da, dintr-o data, spatiului aerian al Romaniei dimensiunea unui culoar care leaga Europa de Asia. Amenintate de anarhia agresiva a oamenilor comandantului Strelkov si, in egala masura, de norul de ceata al declaratiilor oficialilor moscoviti, marile companii aeriene isi deplaseaza rutele de zbor pe deasupra Romaniei, spune specialistul in istoria Europei de Est Mihai Maci, lector la Universitatea din Oradea. In opinia sa, acum e momentul ca Romania sa arate ca poate prelua din mers si gestiona eficient aceasta afluenta neprevazuta de aeronave ce se intretaie pe cerul ei.
”Acum e momentul ca Romania sa puna la punct – cu toti partenerii ei europeni – un sistem integrat de control al zborurilor, sa amenajeze piste pentru aterizari neprevazute si sa-si deschida aerogarile ca puncte de escala pentru avioanele ce ar fi interesate sa se opreasca si aici”, adauga Mihai Maci pe blogul sau de pe contributors.ro. Acesta considera ca Romania poate demonstra cu aceasta ocazie ca ca nu doar doreste, ci poate sa intre in Spatiul Schengen. ”Din fericire, responsabilitatea bunului mers al traficului aerian nu e un obiect de cuvantari televizate ale politicienilor, ci o responsabilitate concreta a unor profesionisti de varf ai aviatiei romane. Ei sunt cei putini carora cei multi le pot datora intr-o zi implinirea visului de a fi cu adevarat in Europa”, mai spune Mihai Maci. Desi spune ca, in cazul frontierelor terestre, criteriile integrarii sunt mai greu de realizat, specialistul de la Oradea se increde in cuvintele ”precum in cer, asa si pe pamant”.
Ce ne tine la „portile” Europei – Presedintele Traian Basescu a declarat la inceputul lunii iulie ca Romania are sanse sa primeasca o decizie favorabila pentru Schengen la Consiliul JAI din octombrie, cu conditia ca raportul MCV verbal din vara „sa nu ne dea inapoi”. Presedintele a spus ca are „o retinere” cu privire la faptul ca Parlamentul „a colectat” deja 11 membri ai sai pentru care nu a aprobat ori arestarea ori investigarea ori pentru care nu s-au pus in aplicare hotarari judecatoresti definitive care ii aratau incompatibili, chestiune care s-a ridicat si la Consiliu.
Totodata, Basescu a spus ca „a mai fost un guvern” care a ridicat problema integarii romilor. „Am spus: «Oameni buni, minoritatea roma a fost eliberata de pe mosiile boierilor nostri in secolul XIX, am reusit sa-i integram atat cat am reusit, dar, daca vreti sa ne tineti la poarta Schengen pana se integreaza toata comunitatea, inseamna ca mai asteptam zeci de ani»”, a relatat presedintele.
Portul Constanta, miza de un miliard de euro – Printre tarile care au avut o pozitie vehementa impotriva acceptarii Romaniei in spatiul Schengen se numara Olanda. Dincolo de “fumigenele” lansate de olandezi, care acuza coruptia si problemele de la frontiera, adevarata miza pentru obtinerea vizei o constituie, potrivit unor experti, privatizarea CN Administratia Porturilor Maritime Constanta, o afacere evaluata, neoficial, la un miliard de euro. „Olanda santajeaza Romania cu intrarea in Schengen, pentru a obtine mai repede si in conditii foarte avantajoase managementul privat asupra Portului Constanta si, practic, controlul fluxului de marfuri pentru Europa si mentinerea Portului Constanta intr-o zona mediocra din punct de vedere al volumului marfurilor si al cifrei de afaceri”, declara in urma cu doi ani un senator al PSD.
Potrivit analistilor, acuzele isi au o logica economica. „Daca Romania intra in Spatiul Schengen, ar putea ameninta suprematia Portului Rotterdam, cea mai mare poarta de intrare a marfurilor extracomunitare in Europa”, explica expertul in transporturi Gabriel Marinescu.
In prezent, Portul Constanta este disputat de Primarie si Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime. Primarul Constantei, Radu Mazare, declara recent ca foarte multi operatori din Portul Constanta doresc transferul de actiuni de la Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime catre Primarie, iar cei care se opun vor ca monopolul sa fie pastrat si „sa plateasca aproape nimic la stat”.
In replica, presedintele Traian Basescu a spus ca portul Constanta este un obiectiv de importanta strategica, care trebuie sa ramana in controlul administratiei centrale, mentionand ca s-a gresit prin acordarea a 30% din actiuni Primariei, deoarece Radu Mazare nu ar vrea „decat sa mulga”. „Trebuie sa avem grija de mentinerea coeziunii natiunii si de neacceptarea influentei grupurilor de ciocoi asupra deciziei politice ca, spre exemplu, sa-i dai Portul Constanta lui Mazare. Asta-i un element de dispret pentru interesul national. Nu am niciun dubiu. Un port care face investitii de 500 de milioane in ultimul an sa-l ia Mazarica (Radu Mazare – n.r.), clovnul national, sa faca ce vrea acolo. Nu se poate, e ca si cand ai da Otopeniul la orasul Otopeni pentru exploatare”, a mai spus Traian Basescu. – – PROMPT MEDIA sursa: www. dailybusiness.ro