129688 – 08072014 – Au trecut trei luni de la introducerea supra-accizei de 7 eurocenți/litru de benzină și motorină, perioadă în care prețurile carburanților au fluctuat în sus și în jos, ajungând la un nivel mult mai mare față de cel de la 1 aprilie a. c. Vânzările sunt în scădere, iar în loc de venituri suplimentare, statul s-a trezit cu o gaură lunară de 11 milioane euro în buget, potrivit Capital.ro.
În ultimele șase luni, prețurile carburanților comercializați de companiile petroliere de pe piața românească au crescut semnificativ, România fiind țara în care s-a înregistrat cea mai mare creștere a prețului la benzină.
Dacă în ultima lună a anului trecut șoferii plăteau pentru cel mai ieftin sortiment de benzină 5,432 lei/litru, la finele lunii iunie a. c. același produs costa 6,348 lei/litru, conform datelor Oil Bulletin. Adică, o scumpire de aproape 17%. În cazul motorinei, evoluția prețului în perioada menționată, decembrie 2013-iunie 2014, a consemnat o creștere de aproximativ 10%, de la 5,77 lei/litru la 6,313 lei/litru.
Practic în doar șase luni, benzina s-a scumpit cu 91 de bani, iar motorina cu aproape 40 de bani. Cea mai mare parte din creșterea prețurilor a intervenit la 1 aprilie ca urmare a majorării accizei. Totodată o creștere semnificativă a prețurilor a avut loc la 1 ianuarie a. c., fiind cauzată de schimbarea modului de calcul a accizei și a cursului de schimb valutar luat în calcul de autorități.
Introducerea accizei de 7 eurocenți era programată inițial să intre în vigoare de la 1 ianuarie a. c., dar în urma disputei dintre președintele Traian Băsescu și reprezentanții Guvernului, data de implementare a fost amânată cu trei luni. Ministrul delegat pentru buget Liviu Voinea, care din toamnă va părăsi această funcție pentru a deveni viceguvernator al Băncii Naționale a României (BNR), estima venituri suplimentare la buget de circa 500 milioane de euro. Mai mult, Voinea explica că impactul taxei suplimentare va fi absorbit de ieftinirea petrolului, lucru care nu s-a întâmplat.
Conform datelor Oil Bulletin, de la data de 7 aprilie și până pe 30 iunie, la prețul benzinei s-au mai adăugat aproape 20 de bani, iar la motorină încă 10 bani. Așa cum era de așteptat vânzările au scăzut, iar statul a încasat cu peste 10 milioane euro mai puțin în luna aprilie decât în martie, așa cum au anunțat reprezentanții Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România, care au comparat datele oficiale de la Institutul Național de Statistică.
Astfel, în perioada aprilie-iunie în loc să încaseze suplimentar 50,6 milioane euro/lună (151,8 milioane euro în trimestrul II), statul a încasat cu 61 milioane euro mai puțin față de estimările inițiale.
Un alt element care merită menționat este evoluția prețurilor în cei cinci ani de criză financiară. De exemplu, în iunie 2009 un litru de benzină costa 3,52 de lei, iar prețul motorinei era de 3,58 de lei/litru. Asta înseamnă aproape o dublare a prețului. La acea dată cotația țițeiului era de aproximativ 75 de dolari/baril, iar acum petrolul se tranzacționează cu peste 100 de dolari/baril. În urmă cu cinci ani, taxele și impozitele din prețul final al carburanților era sub 40%, iar acum această componentă depășește 50%. – PROMPT MEDIA