128386 – 16052014 – România este unul dintre cele zece state membre UE în care, în 2013, a fost efectuat un studiu privind profilul audienței produselor audiovizuale. Potrivit acestui studiu, cinematografele din România se află printre cele cu cel mai mic număr de spectatori, deși tendința de a merge la cinema este în creștere. Cele mai populare filme printre spectatorii de la cinema sunt cele americane, urmate de cele europene și apoi cele românești. Spectatorii care merg la cinema sunt în principali tineri (63,2%, în categoria de vârstă 14-29 de ani), de sex masculin (58,7%), necăsătoriți (60,9%) și cu un nivel de educație mediu spre superior (81,4%).Acest studiu a confirmat că industria de film europeană nu își exploatează la maximum potențialul. În acest context, scopul componentei Media din cadrul programului
„Europa creativă” este de a sprijini 2,000 de cinematografe și 800 de filme, în următorii 7 ani, astfel încât producțiile europene să depășească granițele naționale. 56% din totalul bugetului alocat pentru program este dedicat componentei Media.
Deși producțiile europene reprezintă aproape două treimi din totalul filmelor distribuite în cinematografele din UE, succesul lor de casă se reduce la doar o treime din vânzările de bilete. Numărul filmelor produse în Europa a crescut, de la aproximativ 1.100 în 2008 la 1.300 în 2012, și totuși majoritatea filmelor europene sunt prezentate numai în țara în care au fost realizate și sunt rareori distribuite dincolo de granițele naționale.
Comisia Europeană a lansat o nouă strategie a UE pentru „Filmul european în era digitală”, în căutare de soluții pentru problema de mai sus, subliniind totodată necesitatea valorificării potențialului noilor modalități de distribuție pentru a promova diversitatea culturală și a da un impuls competitivității. Documentul care prezintă strategia Comisiei sugerează că finanțarea publică ar trebui să se concentreze mai mult pe creșterea audienței filmelor europene
și pe acordarea unui sprijin mai consistent dezvoltării, promovării și distribuției internaționale. – PROMPT MEDIA