126609 – 05032014 – Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) anunţă că a finalizat miercuri, împreună cu reprezentanţii industriei de profil, decizia şi caietul de sarcini pentru organizarea licitaţiei în vederea acordării licenţelor de utilizare a frecvenţelor radio în sistem digital terestru de televiziune. Licitaţia va începe după publicarea în Monitorul Oficial al României a deciziei agreate miercuri, se precizează într-un comunicat al ANCOM.
Cele cinci multiplexuri de televiziune digitală terestră, patru în UHF şi unul în VHF, în standard DVB-T2, vor fi scoase la licitaţie printr-o procedură de selecţie competitivă. Taxa minimă de licenţă pentru fiecare din cele cinci multiplexuri este de 300.000 euro.
“După demararea licitaţiei, cei interesaţi vor avea la dispoziţie şase săptămâni pentru a-şi depune candidaturile. Dacă cererea va fi mai mare decât oferta, rundele de licitaţie vor începe într-o lună de la primirea ofertelor şi ne-am propus să încheiem tot procesul în prima parte a anului 2014”, a declarat Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM.
Procedura de selecţie competitivă presupune ca fiecare ofertant să depună o ofertă iniţială prin care să indice numărul de multiplexuri pe care doreşte să le achiziţioneze. În cazul în care cererea depăşeşte numărul de multiplexuri disponibile, se vor organiza runde primare de licitaţie până când cererea nu mai depăşeşte oferta. În cazul în care, după încheierea rundelor primare există multiplexuri care nu au fost câştigate de niciun ofertant, în scopul adjudecării acestora, ANCOM poate decide organizarea unei runde primare suplimentare la care poate participa orice ofertant admis în etapa de licitaţie. De asemenea, repartizarea multiplexurilor MUX2, MUX3 şi MUX4 către ofertanţii câştigători, în urma ofertei iniţiale sau a rundelor primare, după caz, se va face prin runda de alocare. Preţul de pornire pentru fiecare multiplex reprezintă taxa minimă de licenţă de 300.000 euro stabilită de către Guvern, la propunerea ANCOM.
Câştigătorul primului multiplex în UHF (MUX 1) va avea obligaţia de a transmite „free to air”, în condiţii transparente, concurenţiale şi nediscriminatorii, posturile publice şi private de televiziune care se transmit în prezent în sistem analogic terestru, în conformitate cu prevederile Legii audiovizualului. De asemenea, potrivit strategiei elaborate de către Ministerul Societăţii Informaţionale, acest multiplex va trebui să asigure o acoperire în recepţie fixă de 90% din populaţie şi 80% din teritoriu până la 31 decembrie 2016, fiind singurul multiplex din cele cinci disponibile care are astfel de obligaţii de acoperire. Pentru MUX 2, MUX 3, MUX 4 şi MUX 5, operatorii vor avea obligaţia ca până la 1 mai 2017 să aibă în funcţiune cel puţin 36 de emităţoare pentru fiecare dintre reţelele corespunzătoare acestor multiplexuri, instalate câte unul în fiecare zonă de alocare.
Toate multiplexurile vor fi acordate pe o perioadă de 10 ani, iar licenţele vor intra în vigoare începând cu 17 iunie 2015. Câştigătorii vor avea obligaţia de a achita taxa de licenţă rezultată în urma licitaţiei în cel mult 90 de zile calendaristice de la data anunţării rezultatelor procedurilor de selecţie.
Pentru a fi admis în etapa de licitaţie, un candidat trebuie să îndeplinească cumulativ o serie de criterii de calificare, ca de exemplu: să fie societate comercială română sau străină;
cifra de afaceri medie pe ultimii 3 ani sau pe perioada scursă de la înfiinţare, dacă aceasta este mai scurtă de 3 ani, să fie de minimum 2.000.000 euro; durata de funcţionare a candidatului prevăzută în actul constitutiv trebuie să fie cel puţin până la data de 17 iunie 2025; să-şi fi îndeplinit obligaţiile exigibile de plată către bugetul de stat, bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor speciale a impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi altor venituri şi către ANCOM; candidatul să nu facă parte din grupul altui candidat.
Multiplexul digital reprezintă un grup de programe de radiodifuziune şi televiziune, servicii multimedia suplimentare şi alte date asociate de identificare transmise de la staţiile de emisie către utilizatorii finali pe cale radio terestră, utilizând modulaţie digitală în limitele unui canal de televiziune standard/bloc de frecvenţă. – PROMPT MEDIA