– 116514 – 31012013 – Comisia Europeană a anunţat un amplu pachet de măsuri destinat să asigure o calitate mai bună şi mai multe opţiuni în sectorul serviciilor de transport feroviar în Europa. Căile ferate sunt o componentă vitală a sectorului transporturilor în UE, având un rol esenţial în soluţionarea unor probleme precum cererea de transport tot mai mare, congestionarea traficului, securitatea aprovizionării cu combustibil şi decarbonizarea. Cu toate acestea, multe pieţe feroviare europene se confruntă în prezent cu o situaţie de stagnare sau de declin.
Confruntată cu această realitate, Comisia propune măsuri de anvergură pentru a încuraja inovarea în sectorul feroviar al UE, prin deschiderea către concurenţă a pieţelor de transport intern de călători ale UE, precum şi prin reforme tehnice şi structurale substanţiale care să însoţească aceste măsuri.
„Căile ferate europene se apropie de o răscruce foarte importantă, a declarat Siim Kallas, vicepreşedintele Comisiei Europene şi comisarul european responsabil cu transporturile. În faţa stagnării sau a declinului sectorului feroviar în numeroase pieţe din întreaga Europă, nu avem prea multe opţiuni. Putem lua acum decizii dificile, necesare pentru restructurarea pieţei feroviare a Europei cu scopul de a încuraja inovarea şi a oferi servicii mai bune. Sectorul feroviar va putea să se dezvolte din nou în beneficiul cetăţenilor, al întreprinderilor şi al mediului. Sau putem să urmăm o altă cale şi să acceptăm declinul ireversibil al căilor ferate europene, care vor deveni o jucărie de lux pentru câteva ţări bogate şi vor fi inaccesibile majorităţii din cauza fondurilor publice insuficiente.”
Propunerile se axează pe patru domenii-cheie.
Standarde şi aprobări eficiente – Comisia doreşte să reducă costurile administrative ale întreprinderilor feroviare şi să faciliteze accesul pe piaţă al unor operatori noi.
Potrivit noilor propuneri, Agenţia Europeană a Căilor Ferate va deveni un „ghişeu unic”, la nivelul întregii UE, care va elibera autorizaţii de introducere pe piaţă a vehiculelor şi certificate de siguranţă pentru operatori. La ora actuală, autorizaţiile feroviare şi certificatele de siguranţă sunt emise de către fiecare stat membru.
Măsurile propuse ar permite o reducere de 20% a perioadei de timp necesare pentru accesul pe piaţă al noilor întreprinderi feroviare şi o reducere de 20% a costului şi a duratei de eliberare a autorizaţiei pentru materialul rulant. În total, economiile pentru întreprinderi s-ar ridica la 500 de milioane EUR până în 2025.
O calitate mai bună şi mai multe opţiuni datorită accesului unor operatori noi la furnizarea serviciilor de transport feroviar – Pentru a încuraja inovarea, eficienţa şi un raport calitate-preţ mai bun, Comisia propune deschiderea pieţelor de transport feroviar intern de călători pentru noi participanţi şi noi servicii începând cu decembrie 2019.
Întreprinderile vor fi în măsură să ofere servicii de transport feroviar intern de călători în UE fie oferind servicii comerciale competitive, fie prin licitaţie pentru contracte de serviciu public în sectorul feroviar, care reprezintă majoritatea (peste 90%) călătoriilor cu trenul în UE şi a căror adjudecare prin procedură de licitaţie va deveni obligatorie.
Propunerile ar aduce avantaje clare pentru călători, care s-ar traduce în servicii mai bune şi opţiuni mai numeroase. Combinate cu reformele structurale, aceste măsuri ar putea aduce cetăţenilor şi întreprinderilor implicate beneficii financiare de peste 40 de miliarde EUR până în 2035 şi ar permite creşterea traficului feroviar până la aproximativ 16 miliarde de călători-km conform estimărilor Comisiei.
Pieţele transportului feroviar intern de călători rămân în mare măsură închise. Doar Suedia şi Regatul Unit şi-au deschis complet pieţele, iar în Germania, Austria, Italia, Republica Cehă şi Țările de Jos deschiderea pieţelor a fost limitată.
Pe aceste pieţe deschise, s-au înregistrat îmbunătăţiri în ceea ce priveşte calitatea şi disponibilitatea serviciilor, satisfacţia călătorilor creşte de la an la an, iar numărul de călători a crescut în unele cazuri cu peste 50% în 10 ani. Pe alte pieţe liberalizate, procedurile de licitaţie pentru atribuirea de contracte de serviciu public au generat economii de 20-30% pentru un anumit nivel de serviciu, sume care pot fi reinvestite pentru îmbunătăţirea serviciilor.
O structură care dă rezultate – Pentru a asigura accesul egal al tuturor la liniile ferate, administratorii independenţi ai liniilor („infrastructurii”) trebuie să gestioneze reţelele în mod eficient şi nediscriminatoriu şi să-şi coordoneze activitatea la nivelul UE pentru a susţine dezvoltarea unei veritabile reţele europene.
Pentru a garanta că reţeaua se dezvoltă în interesul tuturor părţilor implicate şi pentru a maximiza eficienţa operaţională, Comisia propune consolidarea rolului administratorilor de infrastructură, astfel încât aceştia să controleze toate funcţiile esenţiale ale reţelei feroviare, inclusiv planificarea investiţiilor în infrastructură, operaţiunile curente şi întreţinerea, precum şi stabilirea orarelor.
În condiţiile în care se confruntă cu numeroase plângeri din partea utilizatorilor, Comisia consideră că administratorii de infrastructură trebuie să fie independenţi din punct de vedere operaţional şi financiar faţă de orice operator de transport care exploatează trenuri. Acest lucru este esenţial pentru a îndepărta potenţialele conflicte de interese şi a oferi tuturor întreprinderilor acces nediscriminatoriu la liniile ferate.
Propunerea confirmă că, în general, separarea instituţională este modalitatea cea mai simplă şi mai transparentă pentru a atinge acest obiectiv. Întreprinderile feroviare care operează independent de administratorii de infrastructură vor avea acces imediat la piaţa transportului feroviar intern de călători în 2019.
Cu toate acestea, Comisia poate accepta că o structură integrată vertical sau „o structură de holding” poate oferi, de asemenea, garanţii de independenţă necesară, dispunând de „ziduri chinezeşti” stricte care să asigure o separare obligatorie juridică, financiară şi operaţională.
Clauza de verificare a conformităţii: Pentru a păstra această independenţă şi în contextul deschiderii totale a pieţei transportului de călători în 2019, s-ar putea ca întreprinderilor feroviare care fac parte dintr-o structură integrată vertical să nu li se permită să îşi desfăşoare activitatea într-un stat membru dacă nu au demonstrat întâi Comisiei că dispun de toate mecanismele necesare pentru a asigura condiţii egale şi o concurenţă echitabilă pe piaţa lor internă.
O forţă de muncă calificată – Dinamismul unui sector feroviar depinde de calificarea şi motivarea forţei de muncă. În următorii 10 ani, transportul feroviar va face faţă unor provocări complexe: de a atrage personal nou pentru a înlocui o treime din forţa de muncă care se va pensiona, adaptându-se, în acelaşi timp, unui mediu nou şi mai competitiv.
Experienţa statelor membre care şi-au deschis pieţele arată că acest lucru ar trebui să ducă la crearea de locuri de muncă noi şi mai bune. În conformitate cu cadrul de reglementare al UE, statele membre vor avea posibilitatea de a-şi proteja lucrătorii, obligându-i pe noii contractanţi să-i preia în caz de transfer al contractelor de servicii publice, depăşind astfel cerinţele generale ale UE privind transferul de întreprinderi.
Înainte de a fi adoptate, propunerile Comisiei trebuie să fie aprobate de Parlamentul European şi de guvernele statelor membre. – www.promptmedia.ro