– 115375 – 14122012 Camera de Comerţ şi Industrie a României – Camera Naţională a organizat un seminar pe tema ”Carnetul ATA – paşaportul bunurilor dumneavoastră scutite de taxe vamale. Certificatul de origine al mărfurilor – document de scutire taxe vamale. Avizarea altor documente de comerţ internaţional”. La acest eveniment desfăşurat la Palatul Camerei
Naţionale au participat reprezentanţi ai secţiilor economice din cadrul unor ambasade străine acreditate în România: Egipt, Emiratele Arabe Unite, Iran, Siria, Turcia şi reprezentanţi ai agenţilor economici. Avantajele şi modalitatea de utilizare a documentelor de comerţ internaţional menţionate, au fost prezentate de reprezentanţi ai Camerei Naţionale, ai Autorităţii Naţionale a Vămilor şi ai Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri.
Seminarul a fost organizat la iniţiativa Camerei Naţionale având drept scop informarea atât a persoanelor juridice din România, cât şi a persoanelor fizice autorizate, asupra posibilităţii beneficierii de scutiri de 100% la plata taxelor vamale şi de formalităţi vamale rapide, atât în cazul participării la târguri şi expoziţii, concursuri, reprezentaţii artistice, prezentări de modă, testări şi demonstraţii cu utilaje profesionale, etc, cât şi în situaţia exportului produselor de origine românească, a reexportului sau a produselor prelucrate în România.
Camera Naţională şi Camerele de Comerţ judeţene sunt, conform Legii 335/2007 a camerelor de comerţ din România, organizaţiile abilitate prin lege şi prin statutul lor de funcţionare, să elibereze la cerere, certificate de origine pentru mărfurile româneşti şi certificate preferenţiale vamale.
Carnetul ATA, “paşaportul pentru bunuri/mărfuri” este un document vamal internaţional, cu valoare de declaraţie vamală, utilizat pentru admiterea temporară a mărfurilor, valabil
timp de un an. Carnetul ATA poate fi folosit pentru transportul în străinătate a bunurilor, cu excepţia consumabilelor, articolelor din alcool, tutun sau petrol, bunurilor destinate înstrăinării, ca şi a mărfurilor ce urmează a fi supuse prelucrării sau unor reparaţii, menite să le adauge valoare.
Pentru eliberarea unui Carnet ATA este suficientă trimiterea unei cereri către Camera Naţională care să conţină datele de identificare ale persoanei juridice, precum şi o serie de
documente ce se regăsesc menţionate pe site-ul Camerei Naţionale. Deşi utilizarea Carnetelor ATA oferă o serie întreagă de avantaje, printre care amintim: realizarea examinări mărfurilor la destinaţie şi nu la frontieră, libera circulaţie a mărfurilor pe teritoriile vamale ale mai multor state, în cursul perioadei de valabilitate de un an, fără a completa documente vamale, odată cu simplificarea procedurilor vamale sau scutirea de la plata taxelor vamale şi fără necesitatea depunerii de garanţii în vamă etc., comercianţii români nu utilizează aceste Carnete ATA. Dacă în România se eliberează numai câteva sute de Carnete ATA, anual, în state precum SUA, Canada şi ţările Europei Occidentale acesta reprezintă un instrument la care companiile apelează foarte des. Un alt avantaj important este că suma depusă drept garanţie în vederea acoperirii drepturilor şi taxelor de import, se returnează deţinătorului de către Camera Naţională, o dată cu prezentarea Carnetului ATA la întoarcerea în ţară. Modalităţile de utilizare a Carnetului ATA şi a Certificatului de origine al mărfurilor au suscitat un viu interes din partea companiilor prezente care au putut beneficia de o sesiune generoasă de răspunsuri la întrebări punctuale, aplicate cazuisticii aduse în discuţie. – www.promptmedia.ro