Acasă Politic Bruxelles: Brainstorming european

Bruxelles: Brainstorming european

DISTRIBUIȚI

115185 – 07122012 – Comisia Europeană a adoptat pe 6 decembrie noi orientări privind denunţarea disfuncţionalităţilor cu scopul de a încuraja personalul să raporteze orice informaţie care sugerează existenţa unor acte de corupţie, de fraudă şi a altor nereguli grave pe care le descoperă în cadrul atribuţiilor de serviciu.

Normele UE privind denunţarea disfuncţionalităţilor sunt deja printre cele mai stricte din lume. Aceste norme au fost adoptate în 2004 şi figurează în statutul funcţionarilor Uniunii, document cu putere legală. Noile orientări pornesc de la aceste norme şi reunesc jurisprudenţa şi experienţa practică din domeniu. De asemenea, orientările reamintesc personalului că, în timp ce în multe sisteme juridice denunţarea disfuncţionalităţilor este un drept, pentru personalul UE este o obligaţie.

Vicepreşedintele Maroš Šefčovič a declarat: „Denunţarea disfuncţionalităţilor este o armă esenţială a arsenalului Comisiei împotriva corupţiei şi fraudei.Comisia nu numai că permitemembrilor personalului să raporteze dacă descoperă nereguli grave, ci îi obligă să facă acest lucru.Aceste orientări insuflă încredere membrilor personalului în privinţa momentului şi modului în care trebuie să denunţe o disfuncţionalitate, oferindu-le totodată asigurarea că vor fi protejaţi şi că pot rămâne anonimi, dacă doresc acest lucru.”

Deşi normele au avut ca rezultat efectuarea unor investigaţii importante de către Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF), numărul de cazuri de denunţare a disfuncţionalităţilor rămâne scăzut. Potrivit statisticilor OLAF, în medie apar aproximativ cinci cazuri pe an.

Acest lucru se datorează faptului că, în rarele situaţii în care membrii personalului descoperă în cadrul atribuţiilor lor de serviciu nereguli grave, majoritatea le semnalează superiorilor ierarhici, fără o trimitere explicită la normele privind denunţarea disfuncţionalităţilor. Cu toate acestea, este important să existe canale de raportare şi proceduri de denunţare a disfuncţionalităţilor clare, cunoscute de toată lumea şi de încredere.

Aşadar, ca parte a strategiei sale de luptă împotriva fraudei, Comisia a decis să ofere personalului orientări mai precise, care să explice în termeni clari când şi cum trebuie denunţate disfuncţionalităţile. Pentru elaborarea acestor orientări, Comisia a analizat cele mai bune practici din întreaga lume şi a discutat această chestiune cu două organizaţii de frunte în domeniu: Transparency International şi Public Concern at Work.

Elemente-cheie ale noilor orientări – Raportarea cazurilor de nereguli grave este o obligaţie menită să ajute Comisia şi Oficiul European de Luptă Antifraudă să detecteze şi să investigheze aceste cazuri. Denunţătorilor care acţionează de bună credinţă li se oferă în schimb o protecţie solidă.

Personalul are de ales între o serie de canale de raportare destinate denunţării disfuncţionalităţilor şi poate ocoli în întregime superiorii ierarhici. Ca ultimă soluţie şi în anumite condiţii, personalul poate chiar să contacteze altă instituţie a UE cu privire la problemele constatate.

Represaliile împotriva denunţătorilor nu sunt permise. Denunţătorii trebuie protejaţi şi identitatea lor trebuie să rămână confidenţială în cazul în care doresc acest lucru. În cursul procedurilor de evaluare şi promovare a personalului se acordă o atenţie deosebită pentru a se asigura că denunţătorul nu suportă consecinţe negative.

Comisia îi sprijină pe denunţătorii care doresc să îşi schimbe locul de muncă, din cauza temerii rezonabile de reacţii ostile în mediul de lucru curent.

Pentru a veni în ajutorul membrilor personalului care nu sunt siguri dacă anumite fapte ar trebui sau nu denunţate, Comisia oferă consiliere şi sprijin confidenţial şi imparţial denunţătorilor (potenţiali). Denunţătorii au dreptul de a primi feedback cu privire la acţiunile întreprinse ca urmare a denunţului lor.

Denunţarea răuvoitoare, care urmăreşte să aducă atingere integrităţii sau reputaţiei unei alte persoane, este interzisă şi este pasibilă de măsuri disciplinare; în mod evident, orientările subliniază faptul că dreptul la apărare al persoanelor implicate în orice acuzaţii trebuie respectat. Orientările vor fi transmise tuturor membrilor personalului şi vor fi urmate de un set de întrebări frecvente, care vor pune la dispoziţie exemple şi detalii suplimentare. – www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.