– 115389 – 14122012 – În 9 decembrie a fost organizat un referendum în câteva comunităţi care ar fi afectate de reînceperea activităţilor de minerit din judeţul Alba. În ciuda campaniilor agresive de PR ale RMGC şi în ciuda eforturilor disperate ale RMGC de a aduce oamenii la vot, compania canadiană nu a reuşit să îşi asigure suportul necesar pentru ca referendumul să
fie validat. În condiţiile căderilor masive de zăpadă din toată România, prezenţa la vot cu 15% mai mare la alegerile parlamentare care s-au desfăşurat în aceeaşi zi indică o neîncredere generală sau cel puţin un dezinteres faţă de RMGC, declară Eugen David, preşedinte Alburnus Maior. “Campaniile de PR reprezintă de multă vreme instrumentul pe care RMGC l-a ales în încercarea de a-şi spăla imaginea pătată. Iată doar un exemplu: Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) estimează că RMGC a cumpărat spaţiu publicitar în valoare de 1.04 milioane de euro doar în presa scrisă, în primele şase luni din 2011, ceea ce îl face al treilea cel mai mare contractor de acest fel din România. Cheltuielile RMGC sunt comparabile cu cele ale Carrefour care, în aceeaşi perioadă, a cheltuit 1.02 milioane de euro. Totuşi, prezenţa RMGC în presa scrisă este redusă în comparaţie cu cea pe internet şi cu campaniile TV. Bugetele pentru acestea nu sunt cunoscute. Câteva dintre spoturile TV ale RMGC au fost contestate cu succes în diverse ocazii de către organizaţii civice din România, datorită afirmaţiilor nefondate pe care le promovau.
Referendumul a fost contestat de organizaţii civice din România pe diverse temeiuri, precum anunţarea sa cu foarte puţin timp înainte de organizare, modul în care au fost alese comunităţile unde s-a desfăşurat referendumul, lipsa mijloacelor de informare pe care autorităţile ar fi trebuit să le asigure, lipsa spaţiului mediatic şi a celui rezervat dezbaterilor, necesar pentru o serie de discuţii obiective. Un alt temei pentru contestare este faptul că referendumul nu a fost legal. Potrivit celor 67 de observatori independenţi care au fost prezenţi în diverse secţii unde s-a votat pentru referendum, localnicii au fost supuşi unor presiuni disperate în scopul de a fi determinaţi să voteze cu RMGC. S-a organizat transport la scară largă, iar primarii localităţilor au făcut presiuni asupra localnicilor, determinându-i să voteze pentru RMGC. După toate milioanele de euro cheltuite pentru operaţiunea de greenwashing a murdarului lor proiect minier este uimitor pentru toată lumea să vadă că, în ciuda pretinsului copleşitor sprijin local pentru RMGC, banii lor nu au reuşit să-i spele pe creier pe oameni în propriul lor teritoriu. Pentru cei cărora cultura noastră nu le este foarte cunoscută: absenţa de la vot este obişnuită în spaţiul balcanic post-comunist. Este unealta care le permite votanţilor să aleagă între rău şi rău şi nu are de-a face cu condiţiile meteo. Rezultatul acestui referendum înseamnă că voinţa poporului este mai puternică decât interesele private,” comentează David. Asociaţia Alburnus Maior este iniţiatoarea Campaniei Salvaţi Roşia Montană. Asociaţia a fost fondată în anul 2000 de locuitorii şi proprietarii din Roşia Montana care nu doresc proiectul minier peste casele, terenurile, bisericile şi cimitirele lor şi care pledează pentru o dezvoltare durabilă a zonei. – www.promptmedia.ro