Acasă Politic Bruxelles: Transportul pe căile navigabile interioare ale UE trebuie sa se adapteze...

Bruxelles: Transportul pe căile navigabile interioare ale UE trebuie sa se adapteze la politicile de mediu

DISTRIBUIȚI

114032 – 19102012 – Comisia Europeană a făcut publice noile orientări privind căile navigabile interioare şi protecţia naturii, pentru a ajuta acest sector important să aplice legislaţia UE în domeniul mediului

. Orientările – „Transportul pe căile navigabile interioare şi Natura 2000 – dezvoltarea şi gestionarea sustenabilă a căilor navigabile interioare în contextul Directivelor UE ‹‹Păsări›› şi ‹‹Habitate››” – explică modul optim de a asigura compatibilitatea activităţilor legate de navigaţia interioară cu politica UE în domeniul mediului, în general, şi cu legislaţia privind natura, în special. De asemenea, documentul evidenţiază importanţa navigaţiei interioare pentru asigurarea sustenabilităţii pe termen lung a reţelei de transport a UE şi subliniază realizările din acest sector în ceea ce priveşte integrarea protecţiei naturii în activităţile sale de până acum.

„Transportul pe căile navigabile interioare joacă un rol important în transportul de mărfuri în multe părţi ale Europei”, a declarat vicepreşedintele Comisiei şi comisarul pentru transporturi Siim Kallas. „Acest sector al transporturilor este considerat sigur, eficient din punct de vedere energetic şi mai respectuos faţă de mediu decât alte moduri de transport. Însă, întrucât este unul dintre numeroşii utilizatori ai fluviilor noastre, acest sector trebuie dezvoltat într-un mod sustenabil din punct de vedere ecologic.”

Janez Potočnik, comisarul pentru mediu, şi-a exprimat speranţa că documentul va fi „un instrument util pentru creşterea nivelului de înţelegere dintre investitori, planificatori, factori de decizie şi promotori ai conservării naturii, permiţându-le acestora să conceapă proiecte sustenabile în domeniul navigaţiei, care să atingă obiectivele transportului pe căile navigabile interioare şi care să respecte totodată valorile ecologice ale fluviilor.”

Orientările urmăresc o abordare holistică a transportului pe căile navigabile interioare şi a protecţiei naturii şi lămuresc contextul strategic al navigaţiei interioare şi al conservării biodiversităţii în Europa. În orientări se subliniază faptul că siturile Natura 2000 nu sunt concepute ca „zone care nu se pot dezvolta” şi că nu sunt excluse noi evoluţii, cu condiţia ca acestea să garanteze un nivel suficient de protecţie a naturii. De asemenea, documentul explică obligaţiile juridice ale dezvoltatorilor şi managerilor de infrastructură din perspectiva legislaţiei UE în domeniul mediului, punând accentul, în special, pe Directivele „Păsări” şi „Habitate”. Sunt prezentate o serie de studii de caz, cu exemple de bune practici care demonstrează modul în care dezvoltarea şi gestionarea căilor navigabile interioare pot funcţiona în strânsă corelaţie cu protecţia naturii. Orientările evidenţiază mai ales beneficiile planificării integrate, în cadrul căreia cerinţele de mediu sunt luate în considerare în fiecare etapă a procesului de dezvoltare a infrastructurii, iar participarea diferitelor părţi interesate, inclusiv a ONG-urilor şi a societăţii civile, este garantată într-un mod activ şi transparent, asigurându-se soluţii avantajoase pentru ambele sectoare.

Acesta este cel de-al patrulea document de orientare referitor la aplicarea legislaţiei UE privind natura în contextul sectoarelor strategice ale UE. Orientările publicate anterior se refereau la energia eoliană, la industria extracţiei de minereuri non-energetice şi la dezvoltarea porturilor şi estuarelor.

Natura 2000 este o vastă reţea paneuropeană în care activităţile umane şi protecţia naturii coexistă. În prezent, Natura 2000 acoperă aproape 18% din suprafaţa terestră şi peste 145 000 km² din mările UE. În cadrul reţelei pot fi desfăşurate activităţi precum agricultura, transporturile, dezvoltarea infrastructurii, turismul, silvicultura şi activităţile recreative, cu condiţia ca acestea să fie sustenabile şi conforme cu legislaţia privind protecţia mediului natural.

Biodiversitatea – şi anume resursa limitată pe care o reprezintă diversitatea vieţii pe Pământ – traversează o criză. Speciile dispar într-un ritm fără precedent, ca urmare a activităţilor umane, cu consecinţe ireversibile pentru viitorul nostru. Uniunea Europeană combate această tendinţă şi şi-a stabilit recent un nou obiectiv de stopare a declinului biodiversităţii în Europa până în 2020, protejând servicii ecosistemice precum polenizarea (şi refăcând aceste servicii acolo unde s-au degradat) şi intensificând contribuţia UE la efortul de evitare a declinului global al biodiversităţii. Natura 2000 este unul dintre principalele instrumente necesare pentru atingerea acestui obiectiv.

Într-un an normal, activităţile de transport desfăşurate pe căile navigabile interioare reprezintă aproximativ 140 de miliarde de tone-kilometri, cantitatea de mărfuri transportate fiind de aproximativ 500 de milioane de tone. Reţeaua de căi navigabile interioare din UE cuprinde în jur de 37 000 km de căi navigabile interioare din 20 de state membre; 12 state membre sunt interconectate direct prin căi navigabile interioare. Deşi aceasta reprezintă doar un procent modest din întreaga reţea şi activitate de transport a UE, este totuşi vorba despre un volum formidabil de mărfuri transportat printr o reţea cu o capacitate neutilizată enormă, care ar putea uşura cele mai aglomerate părţi ale reţelei rutiere şi feroviare a UE.

„Foaia de parcurs pentru un spaţiu european unic al transporturilor – Către un sistem de transport competitiv şi eficient din punct de vedere al resurselor” stabileşte obiectivul general al UE de reducere cu 60% până în 2050 a emisiilor de gaze cu efect de seră provenind din transporturi, propunându-şi totodată să satisfacă cererea tot mai mare de mobilitate. Mai mult, în document se recunoaşte faptul că acest obiectiv nu va putea fi atins decât dacă toate modurile de transport vor contribui cât mai eficient cu putinţă la crearea viitorului sistem sustenabil integrat de transport. Realizarea potenţialului transportului pe căile navigabile interioare este un element vital al politicilor UE în domeniul transporturilor. – www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.