113686 – 04102012 – Anul acesta marchează cea de a 20-a aniversare a pieţei unice. S-au parcurs deja etape importante. Pentru consumatorii europeni, piaţa unică înseamnă o gamă mai variată de produse şi servicii,
la preţuri mai mici. Piaţa unică le-a oferit cetăţenilor posibilitatea de a circula liber, de a se stabili şi de a lucra oriunde doresc. Tinerilor le-a dat ocazia de a studia în străinătate; în ultimii 25 de ani, de acest privilegiu s‑au bucurat peste 2,5 milioane de studenţi. Pentru cele 23 de milioane de companii din UE, piaţa unică a creat acces la 500 de milioane de consumatori şi a generat investiţii străine. Mesajul este clar, iar dovezile sunt evidente: o piaţă unică puternică, dezvoltată şi integrată generează creştere şi locuri de muncă, iar cetăţenilor le oferă posibilităţi care în urmă cu 20 de ani erau inexistente.
Edificarea pieţei unice este un exerciţiu permanent şi un element central în programul de măsuri europene destinate ieşirii din criza economică actuală. În acest context, Comisia Europeană a adoptat Actul privind piaţa unică II şi a prezentat 12 acţiuni-cheie care aşteaptă aprobarea rapidă a instituţiilor UE. Aceste acţiuni se concentrează asupra a patru catalizatori principali pentru creştere, crearea de locuri de muncă şi dezvoltarea unui climat de încredere: a) reţele integrate, b) mobilitate transfrontalieră pentru cetăţeni şi întreprinderi, c) economia digitală şi d) acţiuni care să consolideze coeziunea şi să sporească avantajele de care se bucură consumatorii.
„Piaţa unică poate face mai mult pentru cetăţenii şi întreprinderile europene”, a spus Michel Barnier, comisarul european responsabil cu piaţa internă şi serviciile. El a adăugat:„Actul pentru piaţa unică II este un apel adresat nouă, celor care elaborăm politicile europene, pentru a ne mobiliza, pentru a ne concentra forţele şi pentru a genera rezultate palpabile. Am convingerea că cele 12 acţiuni-cheie prezentate astăzi vor primi sprijinul politic pe care îl merită.Aceasta este şansa noastră de a folosi atuul major al UE – piaţa unică – pentru ca economia noastră de piaţă socială să redevină competitivă şi înfloritoare.”
Actul privind piaţa unică II este continuarea unui prim set de măsuri prezentate de Comisie, Actul privind piaţa unică I, şi reprezintă un nou pas în evoluţia către o piaţă unică bine dezvoltată şi integrată.
El marchează cea de-a 20-a aniversare a pieţei unice şi dă startul Săptămânii pieţei unice(15-20 octombrie 2012). Sub sloganul „Împreună pentru o nouă creştere”, timp de o săptămână,vor avea loc pe tot cuprinsul UE diferite evenimente, care vor da ocazia factorilor de decizie politică şicetăţenilor să analizeze realizările şi provocările pieţei unice şi să propună noi idei şi iniţiative.
Actul privind piaţa unică II cuprinde următoarele acţiuni: reţele de transport şi energie, mobilitatea cetăţenilor şi a întreprinderilor, economia digitală, antreprenorialului social, coeziunea şi încrederea consumatorilor.
Reţele de transport şi energie: reţelele de transport şi energie eficiente şi complet integrate reprezintă elementul fundamental al pieţei unice. Oportunităţile oferite de fondurile structurale şi de coeziune trebui să fie însoţite de un angajament ferm în sensul stimulării concurenţei şi furnizării unei game mai variate de produse şi servicii de cea mai bună calitate în UE. Pentru ca această viziune să se materializeze, Actul privind piaţa unică II propune: o acţiune menită să deschidă serviciile naţionale de transport feroviar pentru călători unei concurenţe extinse în interiorul UE; dezvoltarea pieţei unice a transportului maritime; măsuri de accelerare a punerii în aplicare a Cerului unic European; acţiuni de eficientizare a aplicării legislaţiei UE în vigoare în domeniul energetic.
Mobilitatea cetăţenilor şi a întreprinderilor: libera circulaţie peste frontiere reprezintă nucleul pieţei unice şi unul dintre elementele de bază ale Uniunii Europene. Cu toate acestea, încă mai există anumite obstacole de ordin practic şi juridic care îngreunează mobilitatea cetăţenilor, a activităţilor economice şi a investiţiilor. Prin Actul privind piaţa unică II, Comisia propune deci următoarele: dezvoltarea portalului EURES şi transformarea acestuia într-un adevărat instrument european de recrutare şi de plasare a forţei de muncă; introducerea unor prevederi în sensul mobilizării fondurilor pentru investiţii pe termen lung în favoarea întreprinderilor private şi a proiectelor de durată; modernizarea procedurilor de insolvenţă, începând cu cazurile transfrontaliere, contribuind astfel la crearea unui mediu care oferă o a doua şansă întreprinzătorilor care eşuează.
Economia digitală: ţinând cont de ponderea sa în economie şi de efectele colaterale importante care pot să apară, de exemplu în materie de productivitate şi de abordare a provocărilor societale, revoluţia economiei digitale rămâne o oportunitate care nu trebuie ratată. În eforturile sale de edificare a pieţei digitale unice până în 2015, Comisia propune următoarele: facilitarea comerţului electronic în UE prin simplificarea modului de utilizare a serviciilor de plată electronică şi prin transformarea acestora în servicii mai competitive şi mai demne de încredere; identificarea de soluţii la o problemă care constituie cauza principală a lipsei investiţiilor în conexiuni de bandă largă de mare viteză, şi anume costurile de inginerie civilă; transformarea facturării electronice într-o procedură standard în cadrul achiziţiilor publice, aceasta fiind o măsură de economisire cu eficienţă dovedită.
Antreprenorialului social, coeziunea şi încrederea consumatorilor: succesul pieţei unice este în egală măsură rezultatul participării economice şi sociale pe care o generează. Consumatorii trebuie să fie încrezători şi este important ca toţi cetăţenii, pretutindeni în UE, să aibă şansa de a profita de oportunităţile oferite de piaţa unică. Comisia intenţionează să urmărească acest obiectiv prin utilizarea unor instrumente concrete specifice pieţei interne, printre care se numără: îmbunătăţirea normelor de siguranţă a produselor şi aplicarea lor efectivă; măsuri care să garanteze accesul larg la conturi bancare, precum şi comisioane bancare transparente şi comparabile şi posibilitatea de a schimba cu uşurinţă contul bancar. – www.promptmedia.ro