113004 – 06092012 – Fregata „Regele Ferdinand” va pleca din portul Constanţa miercuri, 12 septembrie a. c., şi va reveni acasă după mai bine de trei luni. Prin hotărârea CSAT, Fregata Regele Ferdinand a fost desemnată să participe în cadrul EU NAVFOR
la Operaţia Atalanta. Astfel, în perioada 1 octombrie – 29 noiembrie 2012 nava, sub comanda operaţională (OHQ) a Nortwood va desfăşura misiuni antipiraterie, marcând prima participare în cadrul unor grupări multinaţionale la o distanţă de peste 3000 mile marine faţă de apele naţionale. De asemenea, în premieră, la bord va fi operat elicopterul Puma Naval (EPN) pe perioadă îndelungată, cu asigurarea în totalitate a elementelor de mentenanţă de la bord.
Pregătirea pentru acest tip de operaţie a început în urmă cu un an şi a cuprins antrenarea echipajului navei, a grupelor de control la bordul ambarcaţiunilor suspecte sau necooperante (grupe boarding) şi a echipajului elicopterului special pentru misiuni antipiraterie. Astfel, s-au realizat toate tragerile cu armamentul de la bord şi cele specifice cu armamentul individual. În premieră au avut loc trageri împotriva ţintelor de suprafaţă cu mitraliera instalată la bordul elicopterului. Antrenamentele s-au focalizat pe investigarea navelor şi ambarcaţiunilor suspecte care se opun controlului sau sunt necooperante şi pe acţiunea combinată elicopter – echipe de boarding – navă pentru descurajarea şi împiedicarea în ultimă fază a acţiunilor de piraterie navală.
Nava este de asemenea pregătită să acorde ajutor unor nave sau ambarcaţiuni aflate în pericol. De altfel, în cadrul exerciţiilor desfăşurate în luna iunie în apele teritoriale româneşti, echipajul fregatei Regele Ferdinand a acordat asistenţă umanitară celor patru persoane aflate la bordul unei ambarcaţiuni de agrement care, din cauza condiţiilor meteo rele, nu mai putea urma ruta planificată şi se îndepărta periculos de ţărm. Ambarcaţiunea Rekinul a fost remorcată până în apropierea coastei româneşti, iar echipajul a fost lăsat în siguranţă la bordul ei fără a fi nevoie de asistenţă medicală sau de altă natură.
Abordarea unei misiuni de asemenea complexitate şi risc se bazează bineînţeles pe experienţa dobândită de marinarii români prin participarea în anii anteriori la Operaţia Active Endeavour, operaţie de luptă împotriva terorismului şi a traficului ilegal de substanţe, persoane şi armament în Marea Mediterană, precum şi la Operaţia Unified Protector, prin care a fost impus embargo Libiei privind importul de armament.
Aşadar, lupta împotriva pirateriei navale oriunde pe mările şi oceanele lumii poate fi considerat un nou nivel la care marinarii români îşi vor dovedi nivelul de pregătire, iar România îşi va reafirma rolul de furnizor de securitate în cadrul Uniunii Europene. Zona Golfului Aden, coastele Somaliei şi chiar Marea Arabiei în ansamblu sunt considerate de către marinari zone fierbinţi, zone cu risc maxim pentru securitatea navelor, echipajelor şi încărcăturilor.
Atacurile piraţilor din zonele menţionate anterior au crescut de la 20 în 2006 la 219 în 2010, iar aria acţiunilor ostile a crescut la peste 1300 mile marine faţă de coasta somaleză. Creşterea prezenţei militare într-un coridor de tranzit recomandat internaţional în Golful Aden a descurajat atacurile piraţilor care au căutat în acelaşi timp modalităţi de acţiune tot mai sofisticate şi mai costisitoare la peste 1000 de mile marine de ţărm.
Pirateria a proliferat în această zonă, favorizată fiind de lipsa guvernării acestei ţări africane şi a oricărei autorităţi care să îşi poată asuma acţiunile localnicilor. De cele mai multe ori disimulaţi în multitudinea de ambarcaţiuni pescăreşti, piraţii atacă de la bordul unor ambarcaţiuni ultrarapide dotate cu armament şi sisteme de navigaţie performante.
Prima fază a combaterii pirateriei în scopul asigurării liberei circulaţii pe rutele maritime comerciale a avut ca scop protejarea vaselor World Food Programme (WFP) care asigurau ajutor alimentar persoanelor dislocate din Somalia. Ulterior, protecţia s-a extins asupra navelor Misiunii Uniunii Africane din Somalia (AMISOM) şi a navelor vulnerabile de pe coastele somaleze.
Uniunea Europeană, în acord cu rezoluţiile Consiliului de Securitate al ONU, a lansat, în decembrie 2008, Forţa Navală Europeană Somalia (EUNAVFOR) – Operaţia Atalanta (OPAT). Prin Centrul de Conducere Operaţională de la Northwood (UK), Forţa desfăşoară următoarele operaţii: descurajarea, prevenţia şi reprimarea actelor de piraterie şi a jafurilor armate pe coasta somaleză, protecţia vaselor WFP şi AMISOM şi a altor nave în funcţie de fiecare caz în parte, monitorizarea activităţilor de pescuit pe coastele somaleze. Până în prezent, Consiliul de Securitate al UE a decis să susţină această operaţie până în decembrie 2014.
Alături de navele sub comandă UE, în Golful Aden mai desfăşoară acţiuni de securitate maritimă nave din China, Federaţia Rusă, India, Iran, Japonia şi Iran. – www.promptmedia.ro