109282 – 04042012 – În fiecare an, cetăţenii şi întreprinderile din UE au nevoie să transfere circa 3,5 milioane de autovehicule dintr-un stat membru în altul şi să le înmatriculeze conform legislaţiei naţionale. Cu toate astea, ceea ce, în cadrul unei pieţe unice din secolul XXI, ar trebui să fie un simplu proces de înmatriculare este adesea o procedură administrativă greoaie şi de durată, din cauza normelor diferite şi a cerinţelor contradictorii. Este nevoie, în medie, de cinci săptămâni pentru încheierea procedurilor, iar costul unei înmatriculări este estimat la 400 de euro pentru cetăţean şi pentru întreprinderi. În plus, aceste probleme reprezintă un obstacol semnificativ şi pentru libera circulaţie a bunurilor, serviciilor şi lucrătorilor şi, ca urmare, pentru creşterea economică şi crearea de locuri de muncă în Europa. De aceea, Comisia Europeană a decis acum să acţioneze pentru a reduce în mod semnificativ dificultăţile administrative. Propunerea prezentată de vicepreşedintele Antonio Tajani ar duce la o simplificare administrativă substanţială, cu economii totale de cel puţin 1,5 miliarde de euro pe an pentru întreprinderi, cetăţeni şi autorităţile responsabile cu înmatriculările.
Propunerea este simplă şi abordează chestiuni foarte concrete. Reînmatricularea autovehiculelor provenite din alte state membre va fi limitată, în sensul că, de exemplu, cetăţenii care lucrează într-un alt stat membru şi care utilizează un automobil înmatriculat de angajatorii lor nu vor mai fi nevoiţi să-l reînmatriculeze. În general, formalităţile administrative pentru reînmatricularea, în cadrul UE, a automobilelor, camionetelor, autobuzelor şi camioanelor vor fi mult simplificate, de exemplu la mutarea reşedinţei dintr-un stat al UE în altul şi la cumpărarea unui automobil de ocazie dintr-o altă
José Manuel Barroso, preşedintele Comisiei Europene, a declarat: „Prin propunerea prezentată astăzi, Comisia doreşte să uşureze cât mai mult, pentru cetăţeni şi pentru întreprinderi, transferul şi înmatricularea transfrontaliere de automobile în interiorul Uniunii Europene. Regulile mult simplificate pentru înregistrarea transfrontalieră a automobilelor şi reducerea substanţială a poverii administrative ne vor duce cu un pas mai aproape de o funcţionare fără sincope a pieţei unice, motorul nostru pentru creştere economică şi creare de locuri de muncă.”
Vicepreşedintele Comisiei Europene, Antonio Tajani, responsabil pentru industrie şi antreprenoriat, a declarat: „Este inacceptabil ca, la 20 de ani de la intrarea în vigoare a pieţei interne, să mai existe atâtea obstacole în calea cetăţenilor şi a întreprinderilor. Propunerea noastră pune capăt multor formalităţi şi proceduri de durată legate de înmatricularea automobilelor. Acest lucru înseamnă economii substanţiale pentru societăţile de închirieri auto. Economia în ansamblu va avea de câştigat, dar mai ales industria turismului”.
Formalităţile de reînmatriculare a unui automobil într-o altă ţară din UE vor fi reduse substanţial – Propunerea înaintată înseamnă o îmbunătăţire a situaţiei pentru persoanele care îşi petrec o parte din an într-o altă
Când propunerea va fi adoptată de Parlamentul European şi de Consiliu, aceasta va însemna că: cetăţenii care îşi petrec o parte din an într-o reşedinţă de vacanţă dintr-o altă ţară din UE nu vor mai fi nevoiţi să-şi reînmatriculeze automobilul în această ţară; cetăţenii care se mută definitiv într-o altă ţară UE vor avea la dispoziţie 6 luni să-şi reînmatriculeze automobilul în această ţară; cetăţenii care cumpără sau vând un automobil de ocazie în altă ţară a UE nu se vor mai confrunta cu controale tehnice suplimentare şi cu probleme administrative; cetăţenii care lucrează într-o altă ţară UE şi folosesc un automobil înmatriculat de angajator în ţara respectivă nu vor mai trebui să-l înmatriculeze în ţara lor de origine; societăţile de închirieri auto vor putea transfera autoturisme într-o altă ţară a UE în perioada concediilor fără a le reînmatricula (de exemplu, închiriind aceleaşi autoturisme pe litoral în timpul verii şi în Alpi în timpul iernii). Acest lucru ar trebui să reducă preţurile de închiriere a automobilelor; acelaşi principiu se aplică în cazul întreprinderilor: autovehiculele, autobuzele, camionetele şi camioanele ar trebui înregistrate în statul UE în care se află sediul întreprinderii, iar celelalte ţări ale UE trebui să accepte acest lucru; autorităţile de înmatriculare vor coopera tot mai mult între ele, facilitând astfel identificarea şi urmărirea autovehiculelor furate. Va deveni astfel imposibilă înmatricularea unui automobil furat într-o altă ţară din UE; multe controale vor fi eliminate cu totul, autorităţile primind informaţiile tehnice necesare cu privire la autovehicul direct de la colegi lor din
În Raportul privind cetăţenia UE în 2010, intitulat „Eliminarea obstacolele din calea drepturilor cetăţenilor UE”, Comisia a identificat problemele legate de înmatricularea automobilelor drept unul dintre principalele obstacole cu care se confruntă cetăţenii în exercitarea drepturilor pe care le au în baza legislaţiei UE în viaţa de zi cu zi şi a anunţat, drept una dintre cele 25 de acţiuni concrete preconizate pentru înlăturarea acestor obstacole, simplificarea formalităţilor şi condiţiilor privind înmatricularea vehiculelor înmatriculate într-un alt stat membru
651 de cetăţeni şi 151 de întreprinderi care au oferit răspunsuri în cadrul consultării publice din 2011 au menţionat problemele descrise în continuare.
Dificultăţile la înmatriculare au un impact negativ asupra cetăţenilor şi întreprinderilor. Principalele probleme identificate au fost procedurile lungi (pentru 77,8% dintre cetăţeni şi 83,1% dintre întreprinderi) şi costurile suplimentare (pentru 86,5% dintre cetăţeni şi 81,4% dintre întreprinderi), 50,8% dintre întreprinderi declarându-se descurajate de la a transfera autovehicule dintr-un stat membru în altul. Din această cauză, 55,9% dintre întreprinderile consultate considerau că le este afectată în mod semnificativ productivitatea. 64,4% dintre ele au declarat, de asemenea, că le este afectată creşterea. În sfârşit, 23,7% dintre cetăţeni şi 28,8% dintre întreprinderi au afirmat că, până la urmă, nu au reuşit să înmatriculeze un autovehicul în statul membru în cauză. – www.promptmedia.ro