108706 – 14032012 – Guvernul a aprobat o ordonanţă de urgenţă care conţine unele măsuri temporare în vederea consolidării cadrului normativ necesar aplicării unor dispoziţii din Titlul VII “Regimul stabilirii şi plăţii despăgubirilor” al Legii nr.247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, a anunţat purtătorul de cuvânt al Guvernului, domnul Dan Suciu. “Actul normative este un prim pas în procesul de reformare a legislaţiei privind restituirea proprietăţilor”, a afirmat Dan Suciu. Suciu a explicat că actul normativ adoptat prevede suspendarea temporară, pe o perioadă de sase luni, a emiterii titlurilor de despăgubire de către Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor, suspendarea temporară, pe o perioadă de sase luni,
a emiterii titlurilor de conversie emise de către Direcţia pentru Acordarea Despăgubirilor în Numerar din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor si suspendarea temporară, pe o perioadă de sase luni, a procedurilor privind evaluarea imobilelor pentru care se acordă despăgubiri.
Măsura dispusă de Guvern are un caracter temporar, până la adoptarea proiectului legislativ privind implementarea hotărârii pilot pronunţată de către Curtea Europenă a Drepturilor Omului, care va reglementa, pe lângă măsurile privind reformarea legislaţiei în domeniu, şi modalitatea în care va continua procesul de acordare a despăgubirilor, respectiv modul de calcul, precum şi sursa din care acestea vor fi plătite.
În această perioadă, Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor îşi va continua activitatea, în sensul că angajaţii vor întocmi şi vor ţine evidenţa dosarelor de despăgubire înregistrate, vor analiza documentaţia din dosarele înregistrate în scopul soluţionării lor, vor înregistra noi dosare.
De asemenea, secretarul de Stat Dan Suciu a menţionat că aceste măsuri au fost luate în contextul în care rezultatele unui audit realizat de Ministerul Finanţelor privind activitatea Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor semnalează o serie de nereguli în procesul de restituire a proprietăţilor, epuizarea participaţiei statului la Fondul Proprietatea, precum şi existenta hotărârii pilot a Curţii Europene a Drepturilor Omului, din 12 octombrie 2010, care acorda statului român o perioadă de 18 luni până la care să remedieze problema restituirilor, termen care va expira pe 12 iulie 2012.
Totodată, purtătorul de cuvânt al Guvernului a anunţat că premierul Mihai-Răzvan Ungureanu a sesizat Parchetul cu privire la neregulile constatate în cadrul auditului realizat la Autoritatea Naţională de Restituire a Proprietăţilor.
La rândul său, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţii, doamna Dorina Danielescu, a prezentat concluziile preliminare ale misiunii de audit ad-hoc, desfăşurată de către Ministerul Finanţelor Publice cu privire la verificarea activităţii Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor şi a execuţiei bugetare.
Evaluarea s-a desfăşurat în perioada 14 noiembrie 2011 – 24 februarie 2012 şi a fost efectuată de o echipă de audit din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, la solicitarea preşedintelui ANRP, Dorina Danielescu.
Potrivit doamnei Danielescu, evaluarea s-a făcut având în vedere, atât preluarea mandatului de preşedinte al ANRP, cât şi o serie de deficienţe constatate în activitatea instituţiei, pornind de la numeroasele sesizări venite din partea reprezentanţilor asociaţiilor foştilor proprietari sau din partea persoanelor îndreptăţite care au semnalat în repetate rânduri numeroasele nereguli în activitatea ANRP.
Preşedintele ANRP a prezentat cele mai relevante concluzii preliminare ale raportului de audit. Astfel, în urma verificărilor au fost identificate în arhivă aproximativ 38.000 de dosare constituite în baza Legii 10/2001, înregistrate în perioada 2005 – 2011, dar care nu au fost soluţionate. Dintre acestea, aproximativ 21.000 de dosare erau “în stadiu de aşteptare”, nefiind repartizate în lucru consilierilor, în timp ce circa 17.000 de dosare care, deşi erau date în lucru, nu erau analizate şi soluţionate.
Un alt aspect constatat de raportul de audit vizează nerespectarea cronologiei emiterii titlurilor de plată, în funcţie de ordinea depunerii cererilor de opţiune, aspect care excede cadrul legal, precum şi lipsa transparenţei, precum şi neregulişile constate în ceea ce priveşte repartizarea spre soluţionare a dosarelor, instrumentarea şi repartizarea dosarelor de despăgubire, precum şi validitatea actelor medicale incluse în dosare.
Cu privire la modalitatea de desfasurare a procedurilor de evaluare a imobilelor pentru care se acorda despagubiri, realizată de catre evaluatorii autorizaţi, preşedintele ANRP a precizat faptul că: “S-a constatat că această atribuire şi evaluare a fost realizată de către aceleaşi 12 societăţi de evaluare, din 34 înregistrate, sau de către aceiaşi zece evaluatori, persoane fizice autorizate, din cei 53. Suma totală plătită societăţilor de evaluare în anul 2010 a fost de aproximativ trei miliarde de lei, din care 91% a fost plătită celor 12 societăţi de evaluare amintite mai sus, iar în cursul anului 2011, aproximativ 1,8 miliarde lei, din care un procent de 76 a fost plătită celor 12 societăţi”.
În ceea ce priveşte modalitatea în care erau efectuate plăţile potrivit Legii nr.9/1998, preşedintele ANRP a declarat că “În cadrul Serviciului pentru aplicarea Legii 9/1998, atribuirea puterii de decizie privind repartizarea, soluţionarea şi plata compensaţiilor băneşti către beneficiari a aparţinut vicepreşedintelui care, conform declaraţiilor angajaţilor ANRP şi consemnărilor făcute de echipa de audit, până în luna august 2011, cu o zi înainte de efectuarea plăţii, vicepreşedintele ANRP preda consilierilor, care întocmesc tabel de plată, o listă cu dosarele care trebuiau plătite”, a afirmat doamna Danielescu. Totodată, preşedintele ANRP a arătat că nu au fost exercitate căile legale de atac împotriva procedurilor de executare silită, prin intermediul executorilor judecătoreşti. “În foarte multe dintre aceste cazuri, onorariul avocatului era chiar şi mai mare decât despăgubirile cuvenite persoanelor îndreptăţite, cauzându-se, în acest mod, un prejudiciu bugetului Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor”, a adăugat preşedintele ANRP.
Preşedintele Autorităţii a precizat că după finalizarea raportului de audit, acesta va fi postat pe site-un instituţiei.
De asemenea, preşedintele Autorităţii a prezentat şi concluziile controlului exercitat de către Curtea de Conturi în anul 2009, la ANRP, cu privire la modul de evaluare a dosarelor având ca obiect acordarea de despăgubiri de către evaluatorii autorizaţi. În acest sens, doamna Danielescu a mai spus că potrivit raportului Curţii de Conturi, ANRP-ul este obligat să dispună reevaluarea unui număr de 688 de dosare, pentru care Comisia centrală a emis decizii, în cursul anului 2009, şi care au la bază rapoarte de evaluare ce depăşesc suma de 500.000 de lei şi cu privire la care există indicii că au fost supraevaluate, nefiind respectate standardele internaţionale, iar sumele astfel rezultate fiind mult peste preţul de piaţă. – www.promptmedia.ro