108111 – 22022012 – Europarlamentarul Petru Luhan a solicitat Comisiei Europene să modifice procedurile clasice de aplicare şi raportare pentru proiectele derulate din fonduri UE pentru asigurarea accesului rapid si transparent al beneficiarilor la sursele de finanţare europene.
Comisia Europeană are responsabilitatea să se asigure că fondurile comunitare sunt bine cheltuite si să ia măsuri pentru a simplifica programele sale de cheltuieli, în scopul de a reduce birocraţia, povara administrativă şi costurile pentru beneficiarii de fonduri şi pentru toate parţile implicate. Utilizarea documentelor virtuale şi a semnăturii electronice în cazul proiectelor europene ar reduce semnificativ timpul alocat diferitelor etape ale proiectelor, precum şi consumul de hârtie la nivelul UE.
„Atât debirocratizarea cât şi gestionarea eficientă a resurselor sunt priorităţi importante ale Uniunii Europene. Este şi cazul fondurilor europene. Comisia Europeană trebuie să încurajeze şi să stimuleze autorităţile naţionale pentru proiectarea unor sisteme de management şi control cât mai puţin birocratice. Constatăm de asemenea că, pentru fiecare proiect european în parte, este nevoie de o cantitate impresionantă de documente tipărite, începând cu aplicarea pentru accesarea fondurilor şi până la raportări. În plus, utilizând metodele clasice de corespondenţă între beneficiar şi organismul care gestionează fondurile, se pierde timp preţios”, a precizat Petru Luhan.
Potrivit companiilor de cercetare, 80% dintre angajaţi consumă, în medie, 30 de minute pe zi căutând informaţii, în timp ce 60% consumă o oră sau mai mult recreând documente care există deja. Prin folosirea unei soluţii informatizate a documentelor, gradul de îmbunătăţire al activităţii creşte cu cel puţin 50%, iar aprobarea documentelor se reduce de la săptamâni la ore.
Metodele „clasice” ar putea fi cu succes înlocuite cu documente semnate şi transmise electronic. „Acum avem la dispoziţie soluţii tehnice care ne pot uşura munca. Beneficiarul poate foarte bine să transmită documentaţia electronic şi răspunsurile pot veni în acelaşi fel. Dacă toată corespondenţa s-ar desfăşura astfel fondurile ar putea fi puse la dispoziţie mai rapid iar consumul de hârtie s-ar reduce. Un alt avantaj al utilizării documentelor electronice este acela că ele pot fi conectate la sisteme integrate de gestiune a documentelor şi anumite date pot fi verificate automat, reducând astfel timpul de analiză şi decizie şi excluzându-se eroarea umană. Asta înseamnă economii importante de timp şi de bani. De altfel, companiile private, pentru care eficienţa este o condiţie esenţială a competitivităţii, au înţeles rapid imporţanta gestionării informatizate a documentelor şi a fluxurilor de lucru şi au adoptat-o. Această decizie poate aduce beneficii consistente şi instituţiilor publice, mai ales atunci când trebuie să îşi diminueze drastic cheltuielile”, explică Petru Luhan. www.promptmedia.ro