107983 – 17022012 – Pensiile sunt în prezent principala sursă de venit pentru aproximativ un sfert din populaţia UE, iar tinerii europeni vor ajunge şi ei să se bazeze pe pensii mai târziu în viaţa lor. Dacă Europa nu poate garanta pensii decente, acum şi în viitor, milioane de oameni se vor confrunta cu sărăcia la bătrâneţe. În plus, Europa îmbătrâneşte pentru că oamenii trăiesc mai mult şi au mai puţini copii. Începând de anul viitor, populaţia activă a UE va începe deja să scadă. Pensiile exercită presiuni financiare tot mai mari asupra bugetelor naţionale, în special atunci când la ele se adaugă tensiunea creată de criza financiară şi economică. Pentru a sprijini eforturile în domeniu, Comisia Europeană a publicat o Carte Albă referitoare la pensii adecvate, sigure şi viabile. Aceasta examinează modul în care UE şi statele membre pot acţiona pentru a rezolva principalele probleme cu care se confruntă sistemele noastre de pensii. Documentul prezintă o serie de iniţiative pentru a contribui la crearea condiţiilor adecvate astfel încât cei care sunt capabili să poată continua să lucreze – conducând la un echilibru mai bun între timpul petrecut la locul de muncă şi cel petrecut ca pensionar; pentru a garanta că persoanele care se mută într-o altă ţară îşi pot păstra drepturile la pensie; pentru a ajuta oamenii să economisească mai mult şi pentru a se asigura că promisiunile legate de pensii sunt îndeplinite şi că oamenii obţin ceea ce aşteaptă la vârsta pensionării.
Prezentând Cartea Albă presei la Bruxelles, comisarul european pentru ocuparea forţei de muncă, afaceri sociale şi incluziune László Andor a declarat: „Asigurarea unor pensii adecvate în viitor este posibilă dacă ne vom îndeplini angajamentele de reformă. Suferim deja impactul îmbătrânirii – generaţia baby-boom iese la pensie şi pe piaţa muncii intră mai puţini tineri. Dar nu este prea târziu să găsim soluţii la aceste probleme”.
Comisarul a adăugat că este important să se ridice vârstele de pensionare, subliniind faptul că, potrivit unui sondaj Eurobarometru recent, numeroşi europeni ar rămâne pe piaţa muncii chiar dincolo de vârsta de pensionare în cazul în care condiţiile ar fi favorabile. Cartea Albă, ce coincide cu celebrarea Anului European al Îmbătrânirii Active 2012, se bazează pe rezultatele unei consultări ample, lansate în iulie 2010. Aceasta cuprinde diferitele domenii de politici şi este pe deplin conformă cu Analiza Anuală a Creşterii pentru 2012, elaborată de Comisie. Măsurile la nivel european vor sprijini şi completa reformele naţionale ale sistemelor de pensii. În mod special, Cartea Albă propune: crearea de oportunităţi mai bune pentru lucrătorii în vârstă prin solicitarea adresată partenerilor sociali de a adapta practicile la locul de muncă şi pe piaţa forţei de muncă şi prin utilizarea Fondului Social European în vederea integrării lucrătorilor mai în vârstă în câmpul muncii. Oferirea posibilităţii de a lucra până la o vârstă mai înaintată reprezintă un obiectiv major al Anului European al Îmbătrânirii Active şi al Solidarităţii între Generaţii 2012; dezvoltarea unor sisteme suplimentare de pensii private prin încurajarea partenerilor sociali în a elabora astfel de sisteme şi prin încurajarea statelor membre în a optimiza stimulentele fiscale şi de altă natură; îmbunătăţirea siguranţei sistemelor suplimentare de pensii, inclusiv printr-o revizuire a directivei privind instituţiile pentru furnizarea de pensii ocupaţionale (IFPO) şi o mai bună informare a consumatorilor; compatibilizarea pensiilor suplimentare cu mobilitatea, prin intermediul unei legislaţii care protejează drepturile la pensie ale lucrătorilor mobili şi prin promovarea instituirii de servicii de monitorizare a pensiilor pe teritoriul UE. Acestea pot oferi cetăţenilor informaţii despre drepturile la pensie şi estimări privind veniturile lor după pensionare; încurajarea statelor membre să promoveze prelungirea vieţii profesionale active, prin corelarea vârstei de pensionare cu speranţa de viaţă, restrângerea accesului la mecanismul de pensionare anticipată şi eliminarea decalajelor în materie de pensii între bărbaţi şi femei; continuarea monitorizării gradului de adecvare, viabilităţii şi siguranţei pensiilor şi sprijinirea reformelor sistemelor de pensii în statele membre.
Pensionarii reprezintă o parte importantă şi în creştere rapidă a populaţiei UE (120 de milioane sau 24%), în special în condiţiile în care generaţia „baby-boom” atinge vârsta de pensionare, iar numărul celor aflaţi în plină vârstă activă scade. În 2008, raportul dintre persoanele de vârstă activă (15-64 de ani) şi cetăţenii UE în vârstă de 65 de ani şi peste era de patru la unu. Până în 2060, acest raport va scădea la doi la unu. Impactul îmbătrânirii demografice este agravat de criza economică. Pensiile reprezintă deja o cotă importantă a cheltuielilor publice: în medie, 10% din PIB în prezent, cu o creştere posibilă la 12,5% în 2060. Cu toate acestea, cheltuielile cu pensiile de stat variază, în prezent, de la 6% din PIB în Irlanda la 15% în Italia, demonstrând faptul că statele se află în situaţii diferite, deşi se confruntă cu probleme demografice similare. În timp ce criza afectează sistemele de pensii bazate pe principiul repartiţiei printr-o scădere a nivelului de ocupare a forţei de muncă şi, prin urmare, prin scăderea contribuţiilor la sistemul de pensii, sistemele ce se bazează pe finanţare sunt afectate prin scăderea valorii activelor şi printr-un randament redus.
În timp ce sistemele de pensii ţin în mare măsură de competenţa statelor membre, UE poate contribui cu legislaţie în domeniile care afectează funcţionarea pieţei interne, cu sprijin financiar pentru a ajuta lucrătorii vârstnici să rămână pe piaţa forţei de muncă, prin coordonare politicilor relevante şi prin favorizarea învăţării reciproce. Reformele sistemelor de pensii sunt evaluate în cadrul Strategiei Europa 2020. În 2011, 16 state membre au primit o recomandare specifică la nivel de ţară referitoare la pensii, iar altele 5 s-au angajat la reforme ale sistemului de pensii în cadrul memorandumurilor lor de înţelegere (pentru mai multe detalii, a se consulta Anexa 3 a Cărţii Albe). – www.promptmedia.ro