107910 – 15022012 – Preturile astronomice pe care autoritatile locale din Romania le plătesc pentru deszăpezire au făcut de-a lungul timpului subiectul mai multor investigații de presă. Potrivit unui raport publicat de romaniacurata.ro, primăriile reședințelor de județ cheltuie sume enorme pentru deszăpezire. Prețul diferă de la un oraș la altul, iar prelungirile se fac, de regulă, prin acte aditionale, care cresc prețurile. În unele situații, contractele sunt încheiate pe mulți ani, pentru a nu mai organiza licitație în fiecare an, ori pentru a putea face o reevaluare a situției în funcție de prognozele pe termen lung. În multe situații, contractele sunt date prin încredințare directă, sub pretextul situațiilor de urgență. În majoritatea cazurilor, firmele câștigătoare sunt controlate,
de parlamentari ai PDL sau PSD (Silviu Prigoană, Cezar Preda, Marius Necula, sau Eduard Martin).
Alianța pentru o Românie Curată a adresat cereri pe Legea 544 celor mai mari reședințe de județ pentru a afla care este prețul deszăpezirii, solicitând informații legate de contractele încheiate din 2007 până în prezent.
Brașovul, deszăpezit de unul dintre sponsorii primarului
Primăria Brașov a încheiat un contract cadru pe o perioada de 8 ani cu firmele SC Vectra Services SRL și SC Eurostrada SRL. Obiectul contractului: concesionarea serviciului public de curățare, transport zăpadă de pe căile publice și menținerea utilajelor în funcțiune pe timp de polei sau de îngheț. Valoarea contractului general, între 2007 și 2010 este de 27,468 milioane de lei. Aceasta este suma totală care putea fi cheltuită pentru serviciile de deszăpezire, în perioada stabilită de contract, dar pe fiecare an s-a stabilit o sumă, în funcție de condițiile meteorologice, ținându-se cont de cantitatea de zăpadă căzută.
În 2007 au fost încheiate două acte adiționale: pe 12 februarie, care stabilea valoarea deszăpezirii pentru acel an la suma de 4 milioane de lei, iar pe 16 noiembrie, această valoare era majorată cu 2,5 milioane de lei.
În 2008, au fost emise două acte adiționale: pe 20 februarie a fost stabilit prețul pe 2008 la 5 milioane de lei și pe 11 decembrie, valoarea era majorată cu 0,8 milioane de lei.
În 2009, au fost semnate două acte adiționale. Interesant este faptul că, mai întâi a fost încheiat un act adițional pentru majorarea prețului cu 2,8 milioane de pe lei, pe 17 iunie, iar abia apoi, pe 3 iulie, a fost stabilit prețul deszăpezirii pentru 2009: 3,6 milioane de lei.
În 2010 au fost semnate cinci acte adiționale. Mai întâi a fost alocată suma de 1,588 milioane de lei pentru perioada 1 ianuarie -28 februarie, iar apoi, pe 18 martie a fost stabilit prețul pentru anul 2010: 7,9 milioane de lei. O suma enormă ținând cont de cât alocat anii trecuți. Însă, primăria Brașov, obsevând că suma alocată pentru acest an este prea mare, a încheiat trei acte adiționale de diminuare a prețului inițial: mai întâi pe 8 iulie, cu 0,8 milioane lei, apoi pe 14 octombrie, cu 0,2 milioane lei și în final, pe 14 decembrie, cu 1,56 milioane de lei.
Patronul de la Vectra este, potrivit presei, unul dintre sponsorii primarului Geoge Scripcaru (PDL). Firma SC Vectra Services SRL aparține omului de afaceri Marcel Butuza, unul dintre cei mai mari constructori din Transilvania. Presa susține că Butuza este dintre sponsorii primarului George Scripcaru (PDL), care l-ar susținut pe edilul Brașovului, în campaniile electorale din 2001 până în prezent.
La Galați, PD-L are de lucru
Primăria Galați a încheiat în fiecare an contract de deszăpezire, prin licitație deschisă sau prin negociere directă. Fiecare contract a fost însoțit de acte adiționale. Unele firme care au câștigat contracte în acest oraș sunt controlate de parlamentarii PDL, Cezar Preda și Marius Necula.
Pentru iarna 2007-2008 a fost organizată licitație deschisă, semnându-se un contract cadru, însoțit de acte adiționale. Valoarea: 420.128 lei. Câștigătorii : SC Atlas SA, SC Citadina 98 SA, SC Ecosal Prest SA, SC RER Ecologic Services.
Primăria susține că în perioadă când s-a derulat contractul, “condițiile meteorologice nu au impus desfășurarea activități de deszăpezire, astfel încât contractele încheiate nu s-au derulat”. Cu alte cuvinte, primăria Galați nu a cheltuit niciun leu pentru deszăpezire în iarna 2007-2008.
Pentru iarna 2008-2009, a fost semnat un contract prin negociere directă cu firmele SC RER Ecologic Service SRL, SC Atlas SA, SC Vega 93 SRL, în valoare de 370.000 de lei. Nici în acest an contractele nu s-au derulat pentru ca nu a nins.
Pentru iarna 2009-2010 au fost organizate două licitații: una pe 19.10.2009 și alta pe 28.10.2009.
La prima licitație a fost semnat un contract valabil pe perioada 4.11.2009 – 28.02.2010. Câștigătorii licitației: SC RER Ecologic Services – valoarea: 166.634 lei, SC Atlas SA – valoarea contract: 6.384 lei, SC Vega 93 SRL – valoarea: 34561 lei.
Primăria Galați susține că pentru 2009 a suplimentat valoarea alocată deszăpezirii “ fiind nevoiți să organizăm o nouă procedură de achiziție publică prin negociere directa, fara publicarea in prealabil a unui anunt de participare, pe data de 28.12.2009”. Contractul a fost valabil pentru 15 zile. Au fost selectate 11 firme : SC SAD Galați – 4.228 lei, SC SC Tancred SRL – 1.275 lei, SC Vepex Com SRL – 12.990 lei, SC Confort SA -6.690 lei, SC ICMRS SRL – 1.170 lei, SC Terra Mar SRL -2.400 lei, SC Vega 93 SRL – 34.561 lei, SC Mineral Construct -31.320 lei, SC Alt Stil Construct – 31.500 lei, SC Neoprint SRL – 700 lei.
Aceleași 11 firme au mai semnat la începtul anului 2010 – pe 11 ianuarie un alt contract, valabil timp de o lună. Astfel, SC SAD Galați a mai primit – 10.083 lei, SC Trancred SRL -1.275 de lei, SC Vepex SRL – 550 de lei, SC Confort SRL – 3.190 de lei, SC Intetrans SA – 1.032 lei, SC ICMRS – 715 lei, SC Terra Mar -1.575 lei, SC Mineral Construct – 750 lei, SC Alt Stil – 3.825 lei.
Pentru iarna 2010-2011, primăria Galați a oferit serviciile de deszăpezire prin cerere de ofertă. Au avut loc două runde de licitație. Primul contract a fost valabil pentru perioada 1.11.2010 – 31.03.2011 și valoarea sa a fost de 380.000 de lei. Pe 16 septembrie, au fost selectate șase firme: SC Neoprint SRL, SC RER Ecologic SRL, SC Romserv product SRL, SC Super A Plus SRL, Sc Vega 93 SRL și SC Vepex Com SRL. Al doilea contract a fost semnat pe 18 octombrie 2010 și a fost semnat cu cinci firme: SC Alt Stil Constuct SRL, SC Gospodărire Urban SRL, SC AltmatCom SRL, SC Vepex Com, SC Betoane Complexe.
Firmele SC RER Ecologic și SC Atlas SA sunt societăți controlate de parlamentari de la PDL. Presa susține că la conducerea SC RER Ecologic s-ar afla Ion Dumitru, finul lui Cezar Preda, deputat PDL. Preda a fost director general al RER Ecologic între 1997-2001, dar s-a retras oficial din conducerea societății în 2005. Însă, presa mai spune că Preda controlează prin interpuși aceasta societate de salubrizare.
SC Atlas SA este controlată de senatorul PDL Marius Necula. Presa a dezvăluit anul trecut că această societate, care a obținut numeroase contracte cu statul în perioada 2009-2010, era condusă, pe hârtie, de mama senatorului, o femeie de 72 de ani. În urma scandalului declanșat, Necula a anunțat că s-a retras de la această firmă. Însă, presa a relatat, că din umbra, afacerile sunt conduse de același parlamentar PDL.
PD-L și la Craiova
Primăria Craiova a acordat contractele de deszăpezire prin negociere directă în perioada 2007-2010. Nu a concesionat serviciile de deszăpezire, ci doar a închiriat “vehicule industriale cu șofer”. Cei mai mulți bani încasați din acest serviciu au intrat în buzunarele unei firme controlate de deputatul PDL, Ștefan Pirpiliu.
Pentru iarna 2007-2008, au fost semnate contracte cu patru firme, prin negociere directă: SC Andtrans SRL (1.854.674 lei), SC Sandrio Imex SRL (714.613 lei), SC Rig Construct SRL (316.584 lei), SC TID Oltenia SRL (504.978).
Pentru iarnă 2008-2009, au fost semnate contracte cu două firme, prin licitație publică: SC Delta ACM 93 SRL (2.367.913 lei) și SC Sandrio Impex SRL (531.142 lei).
Pe 19 octombrie 2009, a fost semnat un contract, pentru patru ani (2009-2013) cu firma SC Delta ACM SRL. Pentru iarna 2009-2010, valoarea contractului a fost 2.969.687 lei, iar pentru iarna 2010-2011 – 4.430.271 lei.
Firma SC Delta ACM SRL este controlată, potrivit presei, de deputatul PDL, Ștefan Pirpiliu. Fratele său, Ionel Pirpiliu este directorul general al acestei societăți. Primăria Craiova a fost condusă de Antonie Solomon (PDL), care a fost suspendat din funcție după ce a arestat pentru mare corupție.
La Arad, PSD se pricepe mai bine
Primăria Arad a semnat pe 21 iunie 2004 un contract pe 8 ani cu firma SC Polaris M Holding SRL Constanța, “cu posibilitate de prelungire cu cel mult jumătate din durata sa, prin acordul părților”. Până acum, au fost semnate șapte acte adiționale, care au însemnat majorarea tarifelor. Contractul nu are o anumită valoare. Efectuarea plăților se face pe baza deconturilor lucrărilor efectuate, în funcție de comenzile emise, iar valoarea lucrărilor se calculează pe baza tarifelor aprobate, pe tipuri de lucrări. Primăria nu a oferit o sumă totală a cheltuielilor efectuate pentru fiecare an în parte și nici o sumă totală a actelor adiționale.
Firma SC Polaris M Holding aparține, potrivit presei, deputatului PSD, Eduard Martin, finul deputatului PDL, Silviu Prigoană.
Primarul Aradului este democrat-liberalul Gheorghe Falcă.
Ploieștiul este al deputatului PDL, Silviu Prigoană
Primăria Ploiești a semnat din 2007 până acum două contracte pentru deszăpezire. Ultimul a fost oferit firmei deputatului PDL, Silviu Prigoană.
În 14.10.2001 a fost semnat un contract de “delegare de gestiune a serviciului public de salubrizare a municipiului Ploiești”, cu firma SC Servicii Salubrizare București, Filiala Ploiești. Serviciile de deszăpezire au fost oferite firmei SC Veolia Servicii pentru Mediu SA.
Pe 29 martie 2010, contractul de salubrizare a orașului Ploiești, care cuprinde și salubrizare a fost oferit, prin negociere directă, fără licitație, firmei SC Rosal Grup SRL, contracat valabil pentru perioada 1.04.2010 – 3.12.2010. Până acum a fost semnat un act adițional la contractul inițial. Primăria Ploiești nu a precizat și care sunt valorile acestor contracte.
Firma Rosal Grup SRL este controlată de deputatul PDL, Silviu Prigoană. Primarul Ploieștiului este democrat-liberal Andrei Voloșevici.
Primăria Timișoarei deszăpezește cu firmele clientelare
Primăria Timișoarei a alocat deszăpezirii, în ultimii patru ani, peste 5,3 milioane de lei. Prețurile au crescut exponențial, iar numărul contractelor a crescut an de an. Doar două constante am putut remarca: mereu aceleași firme și lipsa unei licitații deschise.
În 2007, Primăria Timisoara a încheiat două contracte de servicii privind “curățarea și transportul zăpezii de pe căile publice și menținerea în funcțiune a utilajelor pe timp de polei și îngheț”, contracte valabile pe o perioadă de patru luni. Pentru zona de Nord a orașului, primăria a semnat un contract cu SC Retim Ecologic Service SA cu valoarea de 130.841 de lei, iar pentru zona de sud, cu SC Drumuri Municipale SA, cu aceeași valoare de 130.841 de lei. Procedura de încredințare a celor două contracte: cerere de oferte, nu prin licitație deschisă.
În 2008, autoritățile municipale din Timișoara au încheiat două contracte pentru deszăpezire cu aceleași firme: SC Retim Ecologic Service și SC Drumuri Muncipale SA, tot prin cerere de oferte, nicidecum prin licitație deschisă. Valoarea acestor servicii a crescut însă în acest an: 142.148 de lei, de fiecare firmă, dar s-a scurtat perioada în care este valabil contractul: trei luni.
În 2009, a crescut numărul contractelor semnate de Primăria Timișoara cu aceleași firme: SC Retim Ecologic Service SA și SC Drumuri Municipale, ceea ce a dus la triplarea costurilor pentru deszăpezire. Au fost semnate șase contracte, trei în martie și trei în noiembrie. De această dată – prin negociere directă. Astfel, dacă în 2008, deszăpezirea a costat maxim 300.000 de lei, în 2009, a urcat la 1,848 milioane de lei. Astfel, SC Retim Ecologic Service SA a încasat în jur de 800.000 de lei, iar SC Drumuri Municipale SA peste 1 milion de lei.
În 2010, de asemenea au fost semnate șase contracte, toate pe 25 noiembrie, cu aceleași firme, prin negociere directă. Prețurile au crescut din nou: de la 1,8 milioane în 2009, la 2,453 milioane de lei. SC Retim Service Ecologic a încasat peste 1,4 milioan de lei, iar SC Drumuri Municipale – în jur de 1 milion de lei.
SC Retim Service Ecologic SA este una dintre cele mai mari firme din zona Banatului, abonată la numeroase contracte cu statul, potrivit informațiilor din presa locală. Iar SC Drumuri Municipale SA este o firmă a Consiliului Local Timișoara.- www.promptmedia.ro