107362 – 26012012 – Comisia Europeană a solicitat joi României să respecte normele UE în materie de achiziţii publice în cadrul unui contract atribuit de Primăria Sectorului 3 a municipiului Bucureşti. Contractul, în valoare de 110 milioane euro, a fost atribuit sub forma unui acord-cadru cu o durată de patru ani.
Primăria Sectorului 3 nu a acordat candidaţilor un termen suficient pentru pregătirea ofertelor. Mai mult, a modificat în cursul procedurii anumite elemente obligatorii din anunţul de participare, printre care criteriile de selecţie, fără a proceda la publicarea modificărilor în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), acestea fiind comunicate numai la nivel naţional.
De asemenea, Comisia estimează că primăria nu a putut efectua o evaluare obiectivă a ofertelor. Acordul-cadru a fost atribuit unui candidat a cărui ofertă conţinea numeroase nereguli în ceea ce priveşte preţurile şi termenele propuse. În opinia Comisiei, explicaţiile suplimentare furnizate de ofertantul care a câştigat contractul nu au permis clarificarea neregulilor menţionate.
Din aceste motive, Comisia consideră că România a încălcat normele europene în materie de achiziţii publice. Solicitarea adresată României de către Comisie ia forma unui aviz motivat – a doua fază în cadrul procedurii UE de constatare a încălcării legislaţiei UE. În cazul în care România nu ia măsurile necesare pentru a se conforma normelor UE aplicabile în materie de achiziţii publice în termen de două luni, Comisia va putea sesiza Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.
Care este scopul normelor UE în materie de achiziţii publice? – Achiziţiile publice reglementează modalităţile de efectuare a cheltuielilor publice în domeniul construcţiei de infrastructuri şi al achiziţionării de bunuri şi servicii, de la sisteme informatice la staţii de epurare a apelor uzate, construcţii navale sau servicii de consiliere. Conform estimărilor, contractele de achiziţii publice încheiate în ansamblul Uniunii Europene reprezintă aproximativ 18% din PIB-ul UE. Procedurile deschise şi transparente de atribuire a contractelor, impuse de normele UE în materie de achiziţii publice, stimulează concurenţa, oferă o protecţie mai bună împotriva corupţiei şi permit contribuabililor să beneficieze de servicii mai eficace şi de un raport calitate-preţ favorabil.
Modificarea termenilor şi a condiţiilor esenţiale în cadrul unei proceduri de achiziţii publice fără a da ofertanţilor posibilitatea de a concura pentru atribuirea contractului riscă să afecteze grav concurenţa, să descurajeze noii ofertanţi şi să ducă la risipirea banilor contribuabililor. – www.promptmedia.ro