Acasă Politic Harghita: Nu trebuie să ne mirăm dacă în 10 ani vor părăsi...

Harghita: Nu trebuie să ne mirăm dacă în 10 ani vor părăsi ţara 3 milioane de tineri şi oameni de vârstă medie

DISTRIBUIȚI

106222 – 12122011 – Am citit declaraţia lui Cseke Attila în ziarul Krónika şi m-am speriat. O astfel de lege a fost adoptată de Parlamentul României? Chiar se doreşte ca angajaţii sistemului sanitar, împovăraţi şi acum de cozi lungi, impozite speciale şi alte probleme să mai împovăreze şi buzunarele şi mintea pacienţilor? Eu cred că parlamentarul liberal care a venit cu un amendament la proiectul elaborat de minister a aşezat o bombă cu acţiune întârziată sub scaunul coaliţiei, declară Borboly Csaba, preşedinte al Consiliului Judeţean Harghita şi al Organizaţiei Teritoriale Ciuc al UDMR. “Probabil că mulţi îşi aduc aminte de situaţia lui Gyurcsány Ferenc şi a Partidului Socialist Maghiar din Ungaria, când au aruncat pe capul oamenilor, medicilor, asistenţilor medicali, al societăţii plata taxei de coplată a serviciilor medicale. Eu cred că parlamentarul liberal a acţionat în cunoştinţă de cauză – deşi o

astfel de atitudine în privinţa problemelor de ordin public este una cinică şi inumană – când a iniţiat modificarea conform căreia nu există limită maximă a taxei de coplată a serviciilor medicale (în Ungaria nivelul maxim este 80 de euro, adică în jur de 340 de lei pe an) respectiv faptul că taxa nu este un proporţională, trebuie plătită în baza venitului. De acum încolo vor fi multe persoane încarcerate de procuratură, poliţie, deoarece o astfel de reglementare nu va putea fi impusă persoanelor care stau în cozi lungi în faţa cabinetelor medicale supraaglomerate. O să fie demarate multe procese, o să existe multe cazuri de hemoragie cerebrală sau atacuri de cord, nervozitate şi stres. Când parlamentul unei ţări adoptă astfel de legi, atunci nu trebuie să ne mirăm dacă în 10 ani vor părăsi ţara 3 milioane de tineri şi oameni de vârstă medie. Eu nu sunt împotriva taxei, are o raţionalitate, dacă este aplicată în aşa fel încât veniturile astfel obţinute rămân la medici, asistenţi medicali şi nu intră în bugetul de la Bucureşti. Dacă banii rămân la nivel local, poate fi chiar avantajos în lupta împotriva banilor puşi în buzunarul medicilor şi poate constitui un motiv pentru medici care planifică să emigreze să rămână acasă. Însă o astfel de aplicare fără orice concepţie este de neimaginat. Cei care cred că această lege va fi una eficientă, nu trăiesc în România. Nu ştiu care a fost scopul, poate chiar de a înstrăina oamenii de la sistemul public de sănătate ca să se orienteze spre cabinete private? Într-un an electoral, altă explicaţie eu nu pot găsi, pe lângă răsturnarea coaliţiei la guvernare. În Ungaria de exemplu taxele sunt mai reduse şi taxele încasate rămân la medici. Pentru cabinetul unui medic de familie a reprezentat un venit lunar de 800 – 1.000 de euro, car este o sumă destul de semnificativă. Şi această sumă a rezultat pe lună şi din taxele de 300 de forinţi (4 euro) pentru vizitele efectuate la pacienţi. Sume importante pentru un cabinet medical de familie, dacă rămân la nivel local. Însă dacă se centralizează, putem uita de aceste sume. La noi nivelul taxei va fi şi mai ridicată şi se plăteşte în baza venitului. Astfel dacă cineva se îmbolnăveşte, va merge prima dată la autoritatea fiscală să obţină o adeverinţă despre categoria de venit în care este inclus, ca astfel să poată fi stabilită nivelul taxei, şi numai ulterior poate merge la medic. Dacă nu procedează aşa, medicul nu îl poate consulta, că dacă îl consultă în baza declaraţiei pacientului că intră în categoria celor cu venit mic, declaraţie care nu corespunde realităţii, atunci ulterior o să vină organele de urmărire penală cu diferite investigaţii pornite împotriva pacientului şi medicului. Chiar avem nevoie de aşa ceva? Cei care cunosc lumea spitalelor, cabinetelor medicale, suprasolicitarea personalului, sunt conştienţi de faptul că o să fie un haos şi chiar mai mult decât atât într-o perioadă de criză când oamenii deja s-au săturat să fie cobai.

Cseke Attila este jurist, nu medic. Însă în perioada când a fost ministru a avut posibilitatea de a cunoaşte sistemul, a vizitat multe secţii de spital. Dacă el zice că o să fie mari probleme, atunci o să fie mari probleme. Sper că şi partidul majoritar la guvernare îşi va da seama că norma juridică trebuie modificată conform realităţilor existente în România. Că dacă intră în vigoare o să fie deja târziu şi cei care cunosc efectele introducerii taxei în Ungaria îşi pot imagina situaţia care se va crea la noi. De altfel am citit în presa română că se preconizează venituri de câteva sute de milioane de lei, respectiv câteva zeci de milioane de euro. În opinia mea tot procesul va avea mult mai multe dezavantaje, decât avantaje.

În Monitorul Oficial nr. 851/30 noiembrie 2011 a fost publicată Legea nr. 220/2011 privind modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii. Legea impune coplata pentru accesul asiguraţilor la unele servicii medicale. Această contribuţie va fi cumulată cu impozitul plătit în fondul de sănătate. Coplata va fi dovedită prin tichete moderatoare pentru sănătate. Suma plătită nu poate depăşi 12% din venitul anual net. (În contradicţie cu sumele virate în sistemul de asigurări de sănătate, care a fost compus din două părţi şi a avut la bază venitul brut: 5,5% plătit de angajat şi 5,2% de angajator). În situaţia în care contravaloarea serviciilor depăşeşte valoarea contribuţiei, serviciile medicale ulterioare vor fi asigurate în mod gratuit. Sunt scutiţi de la plata contribuţiei copii sub vârsta de 18 ani, studenţii cu vârsta cuprinsă între 18-26 de ani, pacienţii programului naţional de sănătate, dacă nu au alte surse de venituri, respectiv pensionarii cu pensia sub 740 de lei. În termen de 60 de zile de la publicarea legii vor fi publicate normele de aplicare. –

www.promptmedia.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.