– 106609 – 29122011 – Proiectul de Lege privind organizarea si functionarea sistemului de sanatate din România a fost supus dezbaterii publice. Opţiunea aleasă pentru asigurarea fondurilor necesare sănătăţii este creşterea bazei de contribuţie şi diversificarea finanţării care să atraga resurse suplimentare prin alte mecanisme. Pentru programele nationale, care consuma peste o treime din bugetul de medicamente, se vor introduce ca regula contractele cost-volum (număr total de pacienţi tratati) si cost-volum-rezultat (negativarea anumitor parametri, reducerea concentratiei virale etc.). Echipele multidisciplinare de asistenţă medicală primară la nivel comunitar vor fi constituite din medici, asistenţi medicali, asistenţi sociali şi mediatori sociali. Se păstrează acuala organizare a sistemului de urgenţă, introducându-se suplimentar posibilitatea furnizării acestor servicii de către orice furnizor care este omologat, pentru asigurarea unei concurenţe reglementate.
Modificarea formei de organizare a spitalelor care consumă jumătate din resursele alocate sănătăţii permite funcţionarea acestora ca fundaţii, asociaţii sau societăţi comerciale având ca şi acţionar administraţia publică locală. Noua structură permite accesarea de fonduri de pe piaţa financiară privată, salarizarea diferenţiată, atragerea de parteneri privaţi, asocierea între spitale pentru comasarea resurselor sau încheierea de contracte de furnizare de servicii medicale cu mai mulţi asigurători privaţi. Se va înfiinţa un Registru naţional care va centraliza datele personalului de specialitate medical şi nemedical încadrat în unităţile medicale, date esenţiale pentru fundamentarea obiectivă a politicilor de resurse umane in sistemul de sănătate. Codul profesiilor reglementate din sistemul de sănătate va cuprinde într-un singur act normativ legile de exercitare a profesiilor din sistemul de sănătate românesc (medic, medic dentist, farmacist, asistent medical generalist, moaşe, biolog, biochimist, chimist, kinetoterapeut , fiziokinetoterapeut şi practician de medicină complementară. Comisiile speciale din organizaţiile profesionale ale medicilor şi farmaciştilor pot facilita soluţionarea amiabilă a conflictelor de malpraxis dintre pacienţi şi personalul medical sau furnizorul de produse și servicii medicale, sanitare sau farmaceutice prin transmiterea unei oferte de despăgubire integrală a prejudiciului suferit, în limita plafonului asigurat prin contractele asigurate şi încheierea unui contract de tranzacţie. Alocarea şi gestionarea fondurilor colectate se va realiza prin case de asigurari de sanatate private. Categoriile de populaţie scutite de la plata asigurărilor de sănătate vor fi diminuate. Pacientii vor putea merge, fara costuri suplimentare, la orice furnizor de servicii care are contract cu compania la care este asigurat, iar daca doresc sa se trateze in afara retelei acesteia, o va putea face, dar va trebui sa suporte o contribuţie suplimentară pentru aceasta, cu exceptia cazurilor de urgenta. Pentru a putea eficientiza costurile, companiile private de asigurari vor trebui sa reduca consumul de servicii spitalicesti costisitoare si sa promoveze serviciile de la nivel primar si de ambulator cu caracter preventiv. Coasigurarea suplimentara voluntara va fi suportată de angajator sau de asigurat şi va fi deductibilă fiscal. Legea prevede majorarea cu 20% a contribuţiilor din acciză care se constituie ca venituri proprii ale Ministerului Sănătăţii pentru finanţarea cheltuielilor de sănătate. Se are in vedere creearea unei Agentii Pentru Informatii si Calitate in Sănătate (ANCIS), rezultată prin reorganizarea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor (CoNAS). Agenţia va participa si la procesele de evaluare externa a calitatii serviciilor medicale si a institutiilor care furnizeaza aceste servicii. Introducerea de mecanisme concurentiale la nivelul finantarii si furnizarii de servicii medicale ar duce in opinia initiatorilor la o crestere a performantei la nivel managerial si medical. – www.promptmedia.ro