106472 – 21122011 – Inspectorii de muncă vor începe o campanie de informare si educare a cetătenilor privind munca în străinătate. În ultima perioadă, mai multi români s-au plâns că au fost escrocati în Cehia, fiind pusi în situatia de a semna contracte de muncă în legătură cu ale căror clauze nu erau corect informati. Angajatorii, atât cehi, cât si români, au angajat mai multe persoane din judetele Iasi, Harghita, Covasna si Botosani, din zone montane, izolate, unde silvicultura este ocupatia de bază si neinformată. Pentru că documentele de angajare au fost semnate într-o altă limbă decât română, angajatii nu cunosteau clauzele contractuale, care le erau total dezavantajoase. Pentru a preveni repetarea unor astfel de evenimente,
Inspectia Muncii a decis pornirea, cu sprijinul primăriilor, a unei campanii de informare a cetătenilor din localitătile de origine ale celor păgubiti si distribuirea unor ghiduri despre munca în străinătate.
Conform legii, agentul de ocupare a forţei de muncă trebuie să fie o societate românească ce are ca activitate principală „selecţia si plasarea forţei de muncă”, să dispună de spaţiul şi de dotările necesare pentru buna desfăşurare a activităţii, aibă încadrat în muncă personal cu experienţă în domeniul forţei de muncă, să organizeze o bancă de date cu ofertele şi solicitările de locuri de muncă în străinătate, informaţii referitoare la condiţiile de ocupare a acestora şi la calificările şi aptitudinile solicitanţilor aflaţi în evidenţa lor, să încheie cu persoane juridice, persoane fizice şi organizaţii patronale din străinătate, după caz, contracte care conţin oferte ferme de locuri de muncă şi să fie înregistrat la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază îşi are sediul.
Agenţii de ocupare a forţei de muncă au obligaţia de a încheia cu cetăţenii români contracte de mediere. Aceste contracte trebuie să conţină, printre altele, elementele principale privind, tariful de mediere, durata contractului şi modul de soluţionare a eventualelor litigii.
De asemenea, agenţii au obligaţia de a asigura încheierea contractelor de muncă dintre cetăţenii români şi angajatorii străini şi în limba română.
Inspecţia Muncii sfătuieste persoanele care vor să lucreze în străinătate ca înainte de a apela la serviciile unei societăţi de „selecţia şi plasare a forţei de muncă”, să se adreseze ITM din judetul respectiv, pentru a verifica înregistrarea firmei si, eventual, ”cazierul” respectivei firme.
De asemenea, trebuie să verifice dacă la semnarea unui contract individual de muncă în străinătate acesta cuprinde cel puţin următoarele elemente: ţara de reşedinţă, denumirea angajatorului cu toate datele de identificare: adresă, număr de telefon/fax, descrierea muncii şi a condiţiilor de muncă, durata timpului de muncă şi de repaus, durata contractului individual de muncă, condiţiile de salarizare, condiţiile de transport, locuit, condiţiile de protecţie socială. Persoanele fizice nu au dreptul să medieze angajarea cetăţenilor români în străinătate, mai precizează Inspectia Muncii. – www.promptmedia.ro