106197 – 09122011 – În 2010, unul din cinci consumatori europeni a întâmpinat probleme la achiziţionarea de bunuri şi servicii pe piaţa unică. În cazul în care un vânzător refuză să vă repare laptopul care s-a defectat în perioada de garanţie sau dacă nu puteţi ajunge la un acord cu un agent de turism în legătură cu o restituire în cazul unei vacanţe ratate, există modalităţi de a soluţiona aceasta fără prezentarea în instanţă. Dar, din păcate, în stadiul actual, soluţionarea extrajudiciară a litigiilor în UE este posibilă numai pentru anumite sectoare comerciale sau în anumite domenii. Pentru a rezolva această problemă, Comisia Europeană a prezentat vineri un pachet de propuneri legislative care să garanteze că toţi consumatorii din UE îşi pot rezolva problemele fără a se prezenta în instanţă, indiferent de tipul de produs sau serviciu care face obiectul litigiului contractual şi indiferent de locul în care l-a achiziţionat pe piaţa unică europeană [adică pe teritoriul naţional sau în străinătate). Pentru consumatorii care cumpără online dintr-o altă
Soluţionarea alternativă a litigiilor (SAL) (ADR – Alternative Dispute Resolution) în materie de consum este o modalitate de soluţionare mai rapidă, mai ieftină şi mai uşor de utilizat decât procedurile judiciare. Se estimează că accesul universal la SAL de calitate în UE va determina economisirea de către consumatori a circa 22,5 miliarde EUR/an. Aceasta va ajuta, de asemenea, întreprinderile să îşi gestioneze relaţiile cu clienţii şi să îţi îmbunătăţească imaginea corporatistă. Comisia doreşte ca noul pachet legislativ să contribuie la stimularea încrederii consumatorilor în piaţa unică la nivelul UE, ceea ce înseamnă pentru ei o ofertă mai variată şi preţuri mai bune, contribuind, astfel, la creşterea economiei UE.
Comisarul pentru Sănătate şi Consumatori, John Dalli, a declarat: „Este inacceptabil faptul că atât de multe probleme legate de consum sunt lăsate nesoluţionate deoarece consumatorii nu au nici un mijloc eficient de a rezolva litigiile cu comercianţii. Aceasta le afectează buzunarele şi încrederea; de asemenea, aceasta încetineşte creşterea economică europeană. Odată adoptate, propunerile pe care le prezint astăzi vor ajuta consumatorii europeni să utilizeze modalităţi simple, rapide şi necostisitoare pentru rezolvarea problemelor lor, indiferent de locul sau modul în care achiziţionează un produs sau un serviciu în UE”.
Directiva privind soluţionarea alternativă a litigiilor (SAL) va asigura că există proceduri extrajudiciare de calitate, pentru a putea face faţă oricărui litigiu contractual între un consumator şi o întreprindere. Conform propunerii: entităţile SAL vor trebui să îndeplinească anumite criterii de calitate, adică să fie bine pregătite, imparţiale, transparente, eficiente şi echitabile; întreprinderile vor informa consumatorii în legătură cu entitatea SAL care poate soluţiona un potenţial litigiu contractual pe care l-ar putea avea cu aceştia; entităţile SAL vor soluţiona litigiile în termen de 90 de zile.
Regulamentul privind soluţionarea online a litigiilor va crea o platformă online la nivelul UE („platforma SOL”) care oferă consumatorilor şi întreprinderilor un punct de intrare unic pentru soluţionarea online a litigiilor referitoare la achiziţiile efectuate online în alt stat membru al UE. Acest punct de intrare unic european va transmite automat reclamaţia consumatorului către entitatea SAL naţională competentă şi va facilita soluţionarea litigiului în termen de 30 de zile.
Care sunt avantajele pentru consumatori şi întreprinderi? – Consumatorii vor avea acces la o modalitate eficientă şi necostisitoare de soluţionare a litigiilor cu comercianţii, indiferent de produsele sau serviciile pe care le achiziţionează, indiferent de modalitatea de achiziţionare (online sau off-line) şi atunci când achiziţionează în UE (în propria ţară sau în străinătate).
Consumatorii care achiziţionează online din alte ţări ale UE vor putea să îşi soluţioneze litigiile contractuale cu comercianţii din UE în întregime online.
Economiile realizate astfel de consumatori sunt estimate la aproximativ 0,2% din PIB-ul UE (22,5 miliarde euro).
Pentru întreprinderi, accesul la soluţionarea alternativă a litigiilor va fi esenţială pentru gestionarea relaţiilor cu clienţii şi îmbunătăţirea imaginii corporatiste şi, de asemenea, pentru economisirea costurilor de soluţionare a litigiilor în instanţă.
Consumatorii şi comercianţii din întreaga Europă vor avea siguranţa că toate entităţile extrajudiciare europene de soluţionare a litigiilor îndeplinesc aceleaşi criterii. Acestea vor fitransparente, bine pregătite, imparţiale, eficiente şi echitabile.
În cele din urmă, sporirea încrederii va încuraja consumatorii să acţioneze mai activ în căutarea ofertelor bune şi a celor mai bune preţuri în întreaga piaţă unică a UE, stimulând astfel concurenţa şi creşterea economică.
Soluţionarea alternativă a litigiilor (SAL) se bazează pe o parte neutră (cum ar fi un arbitru, un mediator sau un ombudsman). Este mai ieftină, mai rapidă şi mai simplă decât să apelarea la o instanţă judecătorească.
În prezent, în UE există peste 750 de entităţi SAL. Cu toate acestea, în unele state membre, ele sunt disponibile numai în anumite regiuni sau în anumite sectoare (de exemplu servicii financiare sau telecomunicaţii). Consumatorii şi întreprinderile sunt prea puţin conştienţi de posibilităţile oferite de SAL. Sistemele de soluţionare online a litigiilor pentru achiziţiile transfrontaliere online nu sunt suficient de dezvoltate.
Costul litigiilor în materie de consum nesoluţionate este estimat la 0,4% din PIB-ul UE. Acesta include sumele pierdute de către consumatorii europeni din cauza unor probleme în cazul achiziţiilor din alte state membre ale UE, care sunt estimate între 500 de milioane euro şi 1 miliard euro. www.promptmedia.ro