Acasă Politic Bruxelles: Comisia Europeana propune o noua abordare pentru a proteja libera circulatie...

Bruxelles: Comisia Europeana propune o noua abordare pentru a proteja libera circulatie a cetatenilor

DISTRIBUIȚI

104105 – 16092011 – Comisia Europeana a propus vineri consolidarea spaţiului Schengen pentru a garanta libera circulaţie a sute de mii de cetăţeni ai UE şi a resortisanţilor ţărilor terţe care călătoresc zilnic în interiorul acestui teritoriu. Propunerile Comisiei vizează instituirea unei abordări mai eficiente la nivelul UE a cooperării Schengen. Provocările speciale care pot exercita presiuni asupra funcţionării generale a spaţiului Schengen trebuie să fie abordate în mod eficient şi coordonat. Propunerile prevăd un sistem mai solid de evaluare şi monitorizare la nivelul UE pentru verificarea şi asigurarea aplicării normelor Schengen, precum şi un mecanism decizional european mai structurat, care ar putea permite reintroducerea temporară a controalelor la frontierele interne în caz de ameninţare gravă la adresa ordinii publice sau a securităţii interne. „Cu aceste propuneri protejăm viitorul spaţiului Schengen. Trebuie să asigurăm o bună guvernanţă Schengen, bazată pe norme clare şi transparente, în vederea eficientizării sistemului. Propunerile noastre vor introduce un sistem decizional european care va consolida încrederea în rândul statelor membre şi va spori capacitatea spaţiului Schengen de a face faţă unor provocări viitoare şi unor evenimente neprevăzute. Prin consolidarea dimensiunii sale europene, protejăm una dintre cele mai preţioase realizări ale UE: libera circulaţie a cetăţenilor noştri”, a declarat Cecilia Malmström, comisarul european pentru afaceri interne. Într-un spaţiu fără frontiere interne, orice provocare la adresa integrităţii unei părţi a acestuia are consecinţe directe asupra întregii zone Schengen şi asupra UE în ansamblul său. Sistemul actual, bazat pe un mecanism de examinare interguvernamental inter pares, la care se adaugă posibilitatea de a adopta, la nivel naţional, decizii individuale privind reintroducerea excepţională a controalelor la frontierele externe, s-a dovedit ineficient atunci când este vorba de consolidarea încrederii reciproce între membrii spaţiul Schengen şi de protejarea liberei circulaţii într-o zonă fără controale la frontieră. Mai sunt multe de făcut pentru a consolida gestionarea acestui spaţiu comun şi a oferi un sprijin corespunzător statelor membre care se confruntă cu situaţii critice.

Comisia a adoptat două propuneri legislative, însoţite de o comunicare explicativă, care au următoarele obiective: 1) consolidarea gestionării spaţiului Schengen; 2) definirea unui mecanism decizional european pentru protejarea interesului comun.

Consolidarea gestionării spaţiului Schengen – Instrumentele de care dispunem în prezent pentru monitorizarea şi remedierea vulnerabilităţilor sunt insuficiente. Propunerea de astăzi, care se bazează pe mecanismul de evaluare Schengen revizuit, propus de Comisie în noiembrie 2010, ar transforma actuala abordare interguvernamentală inter pares într-o guvernanţă Schengen la nivelul UE. Vizite anunţate şi neanunţate de monitorizare efectuate într-un anumit stat membru de către echipe conduse de Comisie şi formate din experţi ai altor state membre şi ai Frontex vor verifica aplicarea normelor Schengen.

Un raport elaborat în urma fiecărei vizite ar identifica orice deficienţe şi ar formula propuneri clare pentru acţiuni de remediere, cu un termen-limită de punere în aplicare a acestora. Ca o măsură ulterioară, statul membru în cauză ar trebui să elaboreze un plan de acţiune, stabilind modul în care acesta intenţionează să dea curs recomandărilor respective.

O altă inovaţie importantă este „evaluarea stării de sănătate a spaţiului Schengen”, care va avea loc de două ori pe an, sub forma unei dezbateri în cadrul Consiliului şi al Parlamentului European cu privire la funcţionarea spaţiului Schengen, pe baza unei prezentări generale a Comisiei Europene.

Un mecanism decizional la nivelul UE pentru protejarea unui bun comun – Normele actuale, care prevăd posibilitatea de a călători fără paşaport în 25 de ţări europene, permit autorităţilor naţionale să reintroducă, în mod excepţional şi temporar, controale la frontiere în cazul unei ameninţări grave la adresa ordinii publice şi a securităţii interne. Cu toate acestea, Comisia are convingerea că, întrucât astfel de măsuri au un impact asupra întregului spaţiu Schengen, posibilitatea de a reintroduce controale la frontierele interne ar trebui gestionată la nivel european într-un mod transparent, coerent şi eficient.

Propunerile prezentate vineri vor asigura punerea la dispoziţie a unui mecanism menit să ofere un răspuns coordonat din partea UE pentru a proteja funcţionarea şi integritatea spaţiului Schengen în ansamblul său. În cadrul noului regim, o decizie privind reintroducerea controalelor la frontierele interne în cazul unor evenimente previzibile (cum ar fi un eveniment sportiv important sau o reuniune politică majoră) ar fi luată la nivel european, pe baza unei propuneri din partea Comisiei Europene, susţinută de o „majoritate calificată” a experţilor statelor membre. Motivele în temeiul cărora ar putea fi luată o astfel de decizie vor rămâne aceleaşi ca în prezent, şi anume dacă măsura este necesară în vederea eliminării unei ameninţări grave la adresa ordinii publice şi a securităţii interne. Ca regulă generală, ar putea fi autorizate ulterior controale la frontierele desemnate pentru o perioadă de 30 de zile, care poate fi reînnoită.

Statele membre ar putea în continuare să ia măsuri unilaterale de reintroducere a controalelor atunci când se confruntă cu situaţii de urgenţă neprevăzute care necesită o acţiune imediată, însă numai pentru o perioadă de maximum 5 zile, după expirarea căreia ar fi adoptată o decizie la nivelul UE de autorizare a oricărei prelungiri.

În cazul unor deficienţe grave în aplicarea normelor Schengen, de exemplu dacă un stat membru nu reuşeşte să protejeze în mod corespunzător o parte a frontierei externe a UE, pot fi adoptate măsuri de sprijin, inclusiv sprijin tehnic şi financiar acordat de Comisie, statele membre, FRONTEX sau alte agenţii, cum ar fi Europol sau Biroul European de Sprijin pentru Azil (EASO). Dacă, în pofida acestor măsuri de sprijin, deficienţele grave persistă, se poate adopta o decizie care să permită reintroducerea temporară a controalelor la frontierele interne. Orice măsură de ultimă instanţă ar fi luată la nivelul UE, evitându-se, astfel, adoptarea de decizii unilaterale de către statele membre şi instituindu-se o abordare colectivă pentru protejarea intereselor noastre comune.

Noile propuneri respectă pe deplin dreptul la liberă circulaţie al cetăţenilor UE şi al membrilor de familie ai acestora. Comisia va informa Parlamentul European cu privire la rezultatul diferitelor vizite de monitorizare în contextul mecanismului de evaluare Schengen şi cu privire la orice măsuri adoptate care ar putea conduce la posibila reintroducere a controalelor la frontiere. – www.promptmedia.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.