101298 – 26052011 – “Dupa aderarea la Uniunea Europeană şi NATO, atingerea statutului de ţară dezvoltată reprezintă următorul mare obiectiv naţional pentru România, consideră preşedintele Senatului, Mircea Geoană. „Dincolo de intrarea în Zona Euro, de stabilizarea macroeconomică şi consolidarea fiscală, urmărirea acestui ţel va permite dezvoltarea reală şi profundă a României, canalizând şi disciplinând resursele şi energia naţiunii. Obiectivul trebuie să fie ca România să intre în clubul statelor dezvoltate, aşa cum au reuşit recent Cehia si Polonia”, a declarat Geoană, aflat în aceste zile la Forumul OCDE de la Paris, eveniment care marchează 50 de ani de la înfiinţarea organizaţiei. Potrivit lui Mircea Geoană, după aderarea la Uniunea Europeană şi la NATO, României i-a lipsit un obiectiv naţional care pe de o parte să reunească consensul tuturor forţelor din societate, iar pe de altă parte să însemne o îmbunătăţire reală şi concretă a calităţii vieţii românilor.
În acest sens, Mircea Geoană propune aderarea României la OCDE ca obiectiv politic naţional, arătând care sunt avantajele pentru ţara noastră. „Organizaţia oferă un cadru în care guvernele pot să-şi compare experienţele politice, să caute răspunsuri la problemele comune, să identifice practicile bune şi să-şi coordoneze politicile interne şi internaţionale. Am putea beneficia, deci, de experienţa dobândită de alte state. În plus, « presiunea» exercitată de un astfel de forum, poate acţiona ca un stimulent pentru îmbunătăţirea politicilor publice şi pentru implementarea unor soluţii independente, care au dat rezultate în alte zone”, mai afirmă Preşedintele Senatului.
În acelaşi timp, Mircea Geoană afirmă că dezvoltarea României, a economiei româneşti şi a societăţii româneşti trebuie să reprezinte prioritatea zero nu doar pentru actualul Guvern, ci pentru toate guvernele care vor veni la putere. „Am căzut cu toţii de acord că aderarea la Uniunea Europeană este necesară pentru că trebuia să recuperăm decalajele faţă de ţările din Vest şi să asigurăm acelaşi nivel de trai pentru cetăţenii noştrii. Obiectivul aderării la UE se traducea în măsuri concrete şi în indicatori cuantifibicabili, iar rezultatul era resimţit de orice român. La fel stau lucrurile şi cu obiectivul dezvoltăii României. Dezvoltarea nu înseamnă ceva abstract: înseamnă mai multe locuri de muncă, înseamnă locuri de muncă mai sigure şi mai bine plătite, înseamnă investiţii, înseamnă oportunităţi noi de afaceri, înseamnă iniţiativă privată, înseamnă toate lucrurile care alcătuiesc structura unei ţări şi a unei societăţi sănătoase”, mai spune Geoană.
El mai adaugă că un alt avantaj al aderării la OCDE este reprezentat de faptul că prin analizarea politicilor fiecărui stat membru, organizaţia ajută la deschidere pieţelor şi la o mai mare integrare economică globală. „Avantajul OCDE faţă de ceilalţi actori instituţionali (UE, Organizaţia Mondială a Comerţului, Banca Mondială, Fondul Monetar Internaţional, etc) este rolul specific pe care îl are în asistarea guvernelor pentru utilizarea instrumentului OCDE referitor la Cadrul Politicii Investiţionale, cu rol în asigurarea unor condiţii propice stimulării mediului de afaceri”, continuă Mircea Geoană.
România are argumente puternice în sprijinul candidaturii sale din prisma îndeplinirii criteriilor de aderare. Cu toate acestea, ţara noastră rămâne un candidat fragil, din cauza evoluţiei greoaie a aparatului administrativ şi a lipsei de entuziasm în abordarea principalelor recomandări ale OCDE în materie de dezvoltare economică. Dintre problemele indentificate, cele mai importante sunt : birocraţia guvernamentală ineficientă, calitatea scăzută a reglementărilor, întârzierea în armonizarea legislaţiei naţionale cu cea comunitară, exportul de capital inexistent. Ni se reproşează că suntem un competitor cu o performanţă slabă în economia regională în raport cu potenţialul ţării. În plus, România are un cost administrativ ridicat, reprezentat de reglementările pe care le generează : avem un index al reglementării guvernamentale sau administrative de 3,4, unde indexul 1 arată o situaţie „împovărătoare”, iar un index de nivelul de 7 o reglementare „neîmpovărătoare”. Cu alte cuvinte administraţia noastră este prea scumpă raportată la eficienţa ei scăzută. Toate acestea, alături de lipsa unei strategii coerente privind aderarea, ne face să fim un candidat fragil pentru aderarea la OCDE.
Mircea Geoană a fost cel care, în calitate de Ministru al Afacerilor Externe, a susţinut încă din 2004 aderarea României la OCDE, iar candidatura oficială a fost depusă pe 28 aprilie în acelaşi an. Comparativ, Cehia a aderat la OCDE în 21 decembrie 1995, iar Polonia a aderat la OCDE în 1996. În 2004 au intrat în OCDE Ungaria, Slovenia şi Slovacia. În octombrie 2010, Polonia şi Cehia s-au numărat printre cele zece ţări emergente care au intrat în categoria ţărilor cu economii dezvoltate. – www.promptmedia.ro