100073 – 12042011 – Fondurile bugetare dispar fără urmă după ce societățile statului care le gestionează intră în insolvență sau faliment ori, mai grav, trec patrimoniul în curtea unor societăți private. Acesta este și cazul SC Drumuri și Poduri Deva, fosta Direcție Județeană de Drumuri și Poduri Hunedoara care, după ce ani la rând a beneficiat de fonduri consistente din partea Consiliului Județean, în calitatea sa unic acționar, își pierde, încet, încet, orice posibilitate de a-și mai reveni. În acest moment, societatea este în faliment, iar în această iarnă Consiliul Județean Hunedoara a încheiat contracte cu patru firme private pentru deszăpezirea drumurilor județene.
SC Drumuri și Poduri Deva a început în urmă cu câțiva ani și a urmat, probabil, șablonul prin care multe societăți care ar fi putut să aducă bani statului au fost conduse spre faliment.
Povestea falimentului
La sfârșitul anului 2006, Direcția Județeană de Drumuri și Poduri (DJDP) Hunedoara a fost transformată în societate comercială, la care unic acționar era Consiliul Județean. Oficial, măsura a fost justificată prin pregătirea privatizării DJDP. Neoficial însă, se discuta, și nimeni nu a vrut să ia în calcul și o asemenea variantă, despre grupuri de interese care ar dori să pună mâna pe societatea de drumuri fără să plătească prețul corect. Iar cea mai simplă variantă este falimentul, operațiune la care a contribuit chiar Consiliul Județean Hunedoara, prin reprezentanții săi.
Pentru declinul, până la faliment, al SC Drumuri și Poduri SA Deva, s-a acționat pe două căi. Pe de o parte, începând cu 2007, societatea a acumulat datorii faţă de furnizori, în paralel cu o creștere a cheltuielilor şi scădere a încasărilor. Această din urmă rezultată decădere a fost provocată de realizarea, dar nefacturarea, și deci, neîncasarea, unor lucrări la infrastructura localităţilor Deva şi Simeria, din cauza neîntocmirii contractelor de execuţie. Mai mult, utilajele societății au fost achiziționate în leasing (potrivit lui directorului adjunct al SC Drumuri și Poduri SA Deva, Gelu Simina, în perioada 2004 – 2006 societatea a făcut achiziții de mașini și utilaje în valoare de 2 milioane de dolari, iar în 2007, SC Drumuri și Poduri a cumpărat mașini – câteva autobasculante și Dacii-papuc – în valoare totală de 600.000 de euro), dar transferate spre folosință, cu titlu gratuit, unor societăţi agreate de conducerea Consiliului Județean, precum DRUPO S.R.L. Deva.
Cum zvonurile privind falimentul societății județene de drumuri căpătau din ce în ce mai multă consistență, în 2008 o parte dintre consilierii județeni au cerut prezentarea unei situații financiare amănunțite. Consilierul județean Costel Avram, acuza, la vremea respectivă fosta conducere a Consiliului Județean că a lăsat Direcția de Drumuri doar cu 8 milioane de lei în cont. ”Direcția de Drumuri este plină de datorii, are conturile goale, iar toate utilajele sale, pentru care s-au plătit bani grei, sunt gajate la bănci. Am cerut ca la următoarea ședință de consiliu să ni se prezinte o situație amănunțită a datoriilor și creanțelor societății de drumuri județene. Mă tem că o paște falimentul și e păcat ca o asemenea firmă să ajungă praf și pulbere. Din informațiile mele societatea de drumuri se află într-o situație financiară disperată și cu greu mai poate fi scoasă la liman”, prevestea, în februarie 2008, consilierul județean Costel Avram. Iar un alt consilier județean, Ion Pitulescu, susținea că singura soluție pentru eliminarea controverselor este privatizarea societății de drumuri “… pentru că de la tot ce este în proprietatea statului se fura ca-n codru. Însă și-n cazul societății de drumuri trebuie să fie vorba de o privatizare corectă”, nu de o preluare a bunurilor firmei la prețuri mici, în urma unei proceduri de lichidare provocată de un faliment declarat de justiție la cererea creditorilor, opina, tot în 2008, Pitulescu.
O a doua cale prin care SC Drumuri și Poduri SA Deva a fost falimentată a fost obţinerea până la momentul instituirii falimentului a unor contracte de lucrări de anvergură finanţate din fonduri comunitare care, ulterior, să poată fi cesionate de acţionarul unic – Consiliul Județean Hunedoara – către firmele de casă ale decidenților locali.
Așa se face că Drumuri și Poduri S.A. Deva a câștigat în 2009 licitația pentru ”Modernizare DJ 668: DN 66 – Bucium Orlea – Gânţaga, km 1+200 – 9+200”, a cărei valoare nerambursabilă depășește 2,5 milioane de euro, bani care vin prin Programului Operaţional Regional 2007-2013 (vezi contractul nr.277/2009). Valoarea contractului pentru realizarea acestei lucrări a fost mult subevaluată, astfel că, în loc de 9.852.071 lei fără TVA, cât valora în realitate, contractul încheiat cu Drumuri și Poduri Deva a fost de putin peste jumătate, adică 4.825.152 lei fără TVA. În această situație s-a ajuns pentru că, pentru a îndeplini condiţiile de eligibilitate impuse de Ghidul Solicitantului, în cererea de finanțare înaintată Agenţiei de Dezvoltare Regională (ADR) Vest, şefa Serviciu Dezvoltare Regională şi Integrare Europeană din cadrul Consiliului Județean Hunedoara, Antonela Stan, a omis să precizările referitoare la realizarea, în perioada anterioară, a reabilitării tronsonului respectiv, Desemnarea societăţii în cauză a fost stabilită în condiţiile în care din documentele de evaluare a ofertelor a rezultat că firma care a obţinut cel mai mare punctaj (conform procesului verbal al licitaţiei deschise) a fost SC „Sercotrans” SRL Deva.
Pentru acoperirea deficitului de finanţare al obiectivului investiţional cu care se va confrunta firma executantă, la nivelul conducerii Consiliului Județean Hunedoara s-a convenit ca aceasta să beneficieze de suplimentarea din bugetul judeţean a valorii altor contracte de lucrări de infrastructură gestionate, sumele rezultate urmând a fi dirijate ilegal către lucrările subsumate proiectului pentru asigurarea resurselor necesare îndeplinirii obligaţiilor asumate. Toate aceste lucruri au făcut ca în 2009 Direcţia Generală a Finanţelor Publice Hunedoara să ceară insolvenţa societății, lucru anticipat de președintele Consiliului Județean Hunedoara, care, între timp, și-a manifestat intenţia de a cesiona către SC Drupo SRL Deva (firma lui Gabriel Doda, prietenul președintelui Consiliului Județean Hunedoara, considerată în zonă drept firma de casă a lui Mircea Moloț) majoritatea contractelor de întreţinere şi reabilitare a infrastructurii drumurilor din județ, inclusiv a contractului nr.277/2009 şi de a achiziţiona în condiţii avantajoase, alături de SC Viva Construct SRL Deva, capacităţi economice (balastiere, staţii de mixturi asfaltice, ori terenurile deținute valorează o avere) aflate în patrimoniul societății județene de drumuri. – www.promptmedia.ro