100268 – 19042011 – Comisia Europeană a adoptat un raport de evaluare a Directivei privind păstrarea datelor, care prezintă învăţămintele reţinute de la adoptarea directivei în 2006. Directiva a stabilit obligaţia păstrării datelor ca răspuns la provocările urgente în materie de securitate, survenite în urma atacurilor teroriste de la Madrid, în 2004, şi Londra, în 2005. Concluzia raportului este că păstrarea datelor din telecomunicaţii joacă un rol important în protejarea populaţiei împotriva pericolelor generate de infracţiunile grave. Aceste date oferă probe esenţiale pentru soluţionarea infracţiunilor şi pentru punerea în aplicare a justiţiei.
Cu toate acestea, transpunerea directivei a fost inegală, iar diferenţele persistente dintre legislaţiile statelor membre creează dificultăţi pentru prestatorii de servicii de telecomunicaţii. În plus, directiva nu garantează în sine faptul că stocarea, descărcarea şi utilizarea datelor respectă pe deplin dreptul la viaţă privată şi la protecţia datelor cu caracter personal, ceea ce a dus la anularea legislaţiei de transpunere a directivei de către instanţele din unele state membre. Comisia va proceda acum la analizarea normelor curente privind păstrarea datelor, organizând consultări cu autorităţile poliţieneşti şi judiciare, cu sectorul industrial, cu autorităţile de protecţie a datelor şi cu societatea civilă, în vederea propunerii unui cadru juridic îmbunătăţit
„Evaluarea pe care am realizat-o arată importanţa păstrării datelor din telecomunicaţii pentru sistemele de justiţie penală şi de aplicare a legii. Aceste date sunt utilizate ca probe nu numai pentru a-i condamna pe cei care se fac vinovaţi de infracţiuni grave şi de acte de terorism, ci şi pentru a înlătura suspiciunile care planează asupra celor nevinovaţi. Păstrarea datelor a fost esenţială, de exemplu, pentru succesul operaţiunii „Rescue” care a contribuit la descoperirea identităţii a 670 de membri prezumaţi ai unei reţele internaţionale de pedofilie şi la protejarea copiilor de abuzuri, în statele membre în care directiva a fost transpusă. Cu toate acestea, raportul de evaluare identifică şi deficienţe grave. Avem nevoie de o abordare mai echilibrată şi comună la nivelul întregii UE în această privinţă. Prin urmare, intenţionez să revizuiesc directiva pentru a stabili în mod clar persoanele care au dreptul de a accesa aceste date, precum şi scopul şi procedurile de accesare a lor”, a afirmat Cecilia Malmström, comisarul pentru afaceri interne.
În cadrul raportului de evaluare s-a analizat modul în care statele membre au transpus directiva şi s-a evaluat utilizarea datelor păstrate, precum şi impactul asupra operatorilor şi consumatorilor.
Principalele constatări ale raportului – Majoritatea statelor membre sunt de părere că normele UE privind păstrarea datelor sunt în continuare necesare pentru aplicarea legii, pentru protejarea victimelor şi pentru sistemele de justiţie penală. Utilizarea datelor legate de numere de telefon, adrese IP sau identificatori de telefoane mobile drept instrumente de cercetare penală au dus la condamnări ale făptaşilor şi la achitări ale persoanelor nevinovate.
Există diferenţe între statele membre în ceea ce priveşte modul de aplicare a păstrării datelor. De exemplu, perioadele de păstrare a datelor variază între 6 luni şi 2 ani, în timp ce scopurile în care datele pot fi accesate şi utilizate, precum şi procedurile juridice de accesare a acestora diferă în mod considerabil.
Dat fiind că directiva urmăreşte doar armonizarea parţială a normelor naţionale, nu este surprinzător faptul că nu există o abordare comună în acest domeniu. Cu toate acestea, faptul că nivelul general de armonizare este scăzut poate crea dificultăţi prestatorilor de servicii de telecomunicaţii şi, în special, a operatorilor de amploare redusă. Operatorii sunt rambursaţi în mod diferit în UE pentru costurile de păstrare a datelor şi de acordare a accesului la acestea. Comisia va analiza modalităţile în care se poate oferi o rambursare mai consecventă a acestor costuri.
Păstrarea datelor reprezintă o limitare semnificativă a dreptului la viaţă privată. Deşi nu există exemple concrete de încălcări grave ale dreptului la viaţă privată, riscurile de periclitare a securităţii datelor vor persista dacă nu sunt instituite garanţii suplimentare. Prin urmare, Comisia va avea în vedere instituirea unor reglementări mai stricte în ceea ce priveşte stocarea, accesarea şi utilizarea datelor păstrate.
Datele din telecomunicaţii păstrate de operatorii de telecomunicaţii sunt utilizate de poliţie şi de procuratură în cercetarea, detectarea şi urmărirea în justiţie a infracţiunilor şi a actelor de terorism grave.
UE a încercat, prin mai multe directive adoptate în ultimii 10-15 ani, să reglementeze obligaţia prestatorilor de servicii de telecomunicaţii de a păstra datele pentru o anumită perioadă de timp.
Directiva privind păstrarea datelor solicită statelor membre să garanteze că operatorii păstrează anumite categorii de date (pentru stabilirea identităţii şi a detaliilor conversaţiilor telefonice efectuate şi e‑mail-urilor trimise, fără a păstra conţinutul acestor comunicaţii) în scopul cercetării, detectării şi urmăririi în justiţie a infracţiunilor grave, astfel cum sunt ele definite în legislaţia naţională. Datele trebuie păstrate pentru cel puţin şase luni şi cel mult doi ani (perioada exactă urmând a fi hotărâtă de fiecare dintre statele membre la transpunerea directivei în legislaţia naţională).
Autorităţile de aplicare a legii din majoritatea statelor membre au transmis Comisiei faptul că datele păstrate joacă un rol central în protejarea populaţiei împotriva pericolelor, permiţând efectuarea unor cercetări penale eficace. Aceste date oferă piste şi probe preţioase care au dus la condamnarea infractorilor şi la achitarea suspecţilor nevinovaţi în cazuri de infracţiuni care nu ar fi putut fi niciodată soluţionate dacă datele nu ar fi fost păstrate.
Autorităţile de protecţie a datelor au criticat directiva pe motiv că ea nu prevede suficiente limitări în ce priveşte păstrarea datelor şi nici suficiente garanţii privind modul în care datele sunt stocate, accesate şi utilizate.
Articolul 14 din directivă prevede efectuarea de către Comisie a unei evaluări a aplicării acestui instrument şi a impactului acestuia asupra operatorilor economici şi consumatorilor.
Pe baza acestei evaluări, Comisia va pregăti o propunere de modificare a directivei. În următoarele luni, Comisia va organiza consultări cu autorităţile de aplicare a legii, cu sistemul judiciar, cu autorităţile de protecţie a datelor, cu sectorul industrial şi cu societatea civilă cu privire la opţiunile pentru viitorul cadru juridic. Rezultatele consultării vor sta la baza unei analize de impact pentru viitoarea propunere. – www.promptmedia.ro