99373 – 20032011 – Dacian Cioloş, comisarul pentru agricultură și dezvoltare rurală, va efectua o vizită în China începând de duminică, 20 martie, şi până vineri, 25 martie, cu scopul de a promova produsele alimentare și băuturile europene de calitate care beneficiază de eticheta IG (Indicații Geografice). Comisarul va fi însoțit de o delegație formată din 30 de directori de companii producătoare de alimente și băuturi din întreaga Uniune Europeană, reprezentând o varietate atractivă de produse renumite pe plan mondial. Cu ocazia întâlnirilor cu administrația chineză, comisarul va analiza și posibilitățile de recunoaștere reciprocă a produselor alimentare și băuturilor etichetate IG din China și Europa. Comisarul Cioloş va participa de asemenea la întâlniri între mediul de afaceri și autorități pe tema agriculturii și „Indicațiilor Geografice”, și va lansa oficial proiectul prioritar privind schimburile comerciale dintre UE și China, unul dintre cele mai importante programe realizate vreodată de UE în domeniul schimburilor comerciale. Împreună cu reprezentanții companiilor, comisarul va vizita Shanghai, Hangzhou, Suzhou și Beijing, precum şi regiunea în care se cultivă ceaiul Long Jing, celebru în toate lumea, pentru a afla mai multe despre tradițiile gastronomice renumite ale Chinei și pentru a descoperi bogăția mediului rural chinez.
Înaintea acestei vizite de referință, comisarul UE Dacian Cioloș a declarat: „Scopul vizitei noastre este acela de a suscita interesul consumatorilor chinezi pentru produsele de calitate europene. Avem acum peste 3.200 de produse alimentare, vinuri și băuturi spirtoase înregistrate cărora li s-a acordat statutul special de IG (indicații geografice), deoarece au fost parțial sau integral produse într-o anumită zonă geografică în care se recurge la tradiții și tehnologii de know-how recunoscute. Din nefericire, adesea numai cunoscătorii știu de existența lor. Sper ca datorită vizitei noastre acest lucru să se schimbe.” Înaintea acestei vizite de referință, comisarul UE Dacian Cioloș a declarat: „Scopul vizitei noastre este acela de a suscita interesul consumatorilor chinezi pentru produsele de calitate europene. Avem acum peste 3.200 de produse alimentare, vinuri și băuturi spirtoase înregistrate cărora li s-a acordat statutul special de IG (indicații geografice), deoarece au fost parțial sau integral produse într-o anumită zonă geografică în care se recurge la tradiții și tehnologii de know-how recunoscute. Din nefericire, adesea numai cunoscătorii știu de existența lor. Sper ca datorită vizitei noastre acest lucru să se schimbe.”
China are la rândul său o mulțime de produse tradiționale, iar comisarul Cioloş îi va întâlni pe omologii săi din cadrul guvernului chinez pentru a discuta modul optim de a proteja reciproc aceste specialităţi și de a promova comercializarea lor pe piețele din UE și China. Comisarul se va întâlni cu înalți demnitari din guvernul chinez, inclusiv cu vice-prim-ministrul Hui Liangyu (responsabil cu agricultura), cu ministrul agriculturii Han Changfu, cu cel al comerțului Chen Deming, cu ministrul Zhi Shuping din cadrul Administrației Generale Chineze pentru Controlul Calității, Inspecție și Carantină, precum și cu ministrul-adjunct Fu Shuangjian din cadrul Administrației de Stat pentru Industrie și Comerț.
Bucătăria chinezească se bucură de o foarte mare popularitate în Europa. Un studiu din 2006 arată că mâncarea chinezească și cea cu specific oriental se bucură, în Uniunea Europeană, de cea mai mare popularitate în rândul mâncărurilor străine, deținând o cotă de piață de 42%, ceea ce demonstrează gradul ridicat de entuziasm față de produsele chinezești în Europa. Intensitatea schimburilor comerciale cu produse agricole dintre UE și China a crescut substanțial în ultimii ani, exporturile din UE fiind în 2010 cu 50 % peste nivelul din 2009 (a se vedea tabelul din anexa 1).
La Shanghai, Cioloş va acorda un premiu unora dintre cei mai buni bucătari-şefi din oraș, în cadrul unei demonstrații de gătit unde aceștia se vor întrece în a oferi creații originale care să îmbine influențele europene cu cele chinezești. De asemenea, comisarul Cioloș va anunța o săptămână de promovare a produselor europene de tip IG în mai multe restaurante celebre din Shanghai. – www.promptmedia.ro