98390 – 14022011 – Recent modernizat, bulk-carrier-ul de 25.000 tdw „Carmen Silva„, ultima navă cu care se putea mândri flota românească, a fost arestată şi urmează a fi vândută, scrie Ziua de Constanţa.Ziua de 11 ianuarie 2011 a fost ziua de descărcare a ultimului vas românesc, iar 12 februarie 2011 a fost ultima zi în care România a mai avut un vas în proprietate. După cum precizează Florentin Chiforeanu, directorul Companiei de Navigaţie Maritimă „Petromin”, reţinerea navei a avut loc, la finele săptămânii trecute, la intrare în Bosfor sub pretextul unei presupuse datorii către o societate comercială din Turcia.
Zilele trecute, România a pierdut ultimul vas reprezentativ, prin intermediul căruia figura pe harta ţărilor deţinătoare de asemenea „bijuterii”. Graţie unui „şiretlic, made in Turcia”, după cum spun şi reprezentanţii autorităţilor constănţene, ultima navă a flotei comerciale române va fi executată silit în vederea recuperării unei datorii despre care nu ştie nimeni că există. Astfel, lansat la apă în anul 1992 şi botezat „Feteşti”, bulk-carrier-ul de 25.000 tdw „Carmen Silva”, ultima mândrie a flotei româneşti, zace acum într-un port din Turcia în aşteptarea sfârşitului inevitabil. Vasul este operaţional, acesta fiind modernizat recent, iar din luna septembrie a anului 2008 a fost închiriată de Compania de Navigaţie Maritimă „Petromin” unei firme din Austria, care finanţase Petromin cu suma de 13 milioane de dolari. La momentul când bulk-carrier-ul „Carmen Silva” a fost arestat la intrarea în Bosfor, strâmtoare cunoscută ca şi fâşia de apă dintre două lumi, la bord se aflau 23 de oameni şi se îndreptau către Portul Constanţa.
„Şiretlic” de 8-9 milioane de dolari – „La intrare în Bosfor, sub pretextul că am fi avut o datorie către o societate comercială din Turcia, a fost reţinută, altfel nu ar fi existat nicio posibilitate, strâmtorile turceşti fiind libere pentru toate vasele comerciale pe timp de pace, acţiuni reglementate prin Convenţia de la Montreux, 1936. (…) Nava „Carmen Silva” valorează 8-9 milioane de dolari”, a mai spus directorul general al Companiei de Navigaţie Maritimă „Petromin”, Florentin Chiforeanu.
De altfel, potrivit Convenţiei de la Montreux, Strâmtoarea Bosfor va rămâne liberă pentru navigaţia comercială şi, pe timp de pace, cu anumite limitări, pentru navele militare ale statelor riverane Mării Negre. Potrivit art.2, alin.1 al Convenţiei, „în timp de pace vasele de comerţ se vor putea bucura de deplina libertate de trecere şi de navigaţiune în Strâmtori ziua şi noaptea, oricare ar fi pavilionul şi încărcătura , fără nici o formalitate, sub rezerva dispoziţiilor art.3″.
Potrivit lui Chiforeanu vasul se află, în prezent, într-un port din Turcia, unde va fi executat silit şi apoi vândut în vederea recuperării datoriei. De menţionat că data de 11 ianuarie 2011 a fost ultima zi de descărcare a ultimului vas românesc, iar 12 februarie 2011 a fost ultima zi în care România a mai avut un vas în proprietate. Astfel, cum s-ar spune, s-a încheiat „cu succes” privatizarea flotei româneşti. La finele anului 1989, flota României avea peste trei sute de nave comerciale. – www.promptmedia.ro