98354 – 11022011 – Preşedinta Delegaţiei europarlamentare PSD, Viorica Dăncilă, a primit răspunsul Comisiei Europene la întrebarea scrisă privind îmbunătăţirea interconectării urban-rural prin transport local şi regional, mai ales în cazul zonelor cu acces mai dificil, şi pentru facilitarea unui flux normal între mediul rural şi cel urban cu scopul de a crea noi locuri de muncă, respectiv de a stabiliza populaţia aptă de muncă şi de a evita accentuarea procesului de migraţie, precum şi pentru îmbunătăţirea legăturilor de transport la nivel local şi regional pentru zonele transfrontaliere.
Comisia precizează că, politica de coeziune a UE acordă sprijin financiar pentru ameliorarea serviciilor de transport la nivel regional, inclusiv dezvoltarea unei reţele de transport regionale şi pentru promovarea serviciilor de transport public. „Pentru perioada 2007-2013, se preconizează cheltuirea pentru transport a aproximativ 75 de miliarde de euro din bugetul politicii de coeziune a UE. Statele membre şi regiunile vor folosi o parte din această alocare pentru a îmbunătăţi comunicaţiile şi a înlesni interconectarea prin transport a zonelor urbane şi a celor rurale”, se arată în răspunsul oferit de comisarul european pentru transporturi, vicepreşedinte al Comisiei Europene, Siim Kallas.
În cadrul politicii de coeziune, UE cofinanţează reţele urban, iar unele dintre aceste reţele, cum este Reţeaua activă de transport URBACT, urmăresc soluţionarea problemelor în materie de transport provocate de folosirea individuală a automobilului în oraşe de dimensiune medie sau mică prin încurajarea sistemelor de transport nemotorizate. Multe dintre programele Interreg IVC vizează promovarea, în zone cu o densitate mică a populaţiei, a serviciilor de transport inovatoare în funcţie de cerere (FLIPPER: Servicii de transport flexibile şi platforma TIC pentru eco-mobilitate în zonele europene urbane şi rurale; Proiectul PIMMS transfer: Transferring Actions in Sustainable mobility For European Regions), se mai spune în documentul citat.
In răspunsul Comisiei, se subliniază totodată că legislaţia UE, în special Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 furnizează un cadru legal adecvat pentru ca autorităţile competente din statele membre să garanteze furnizarea serviciilor publice de transport de călători, de exemplu în zonele rurale îndepărtate sau pentru grupuri sociale defavorizate ale populaţiei. În acest scop, autorităţile pot acorda drepturi exclusive sau compensaţii financiare operatorilor de servicii publice ori pot defini norme generale de exploatare a transportului public, aplicabile pentru toţi operatorii, cum ar fi tarifele sociale.
Referitor la o serie de proiecte din cadrul Programelor de cooperare teritorială europeană, comisarul Kalas spune că, acestea oferă sprijin pentru îmbunătăţirea serviciilor de transport local şi regional în regiuni transfrontaliere – în legătură cu accesul la reţelele de transport şi comunicaţii şi cu dezvoltarea utilizării în comun a infrastructurii. Programele transnaţionale promovează priorităţile convenite şi o reacţie strategică coordonată între regiuni prin promovarea unui grad mai mare de accesibilitate şi, în special, prin finalizarea reţelelor. Cooperarea dintre regiuni construieşte reţele cu scopul de a dezvolta bune practici şi a facilita schimbul şi transferul de experienţă între regiuni şi oraşe. Principalele tipuri de sprijin din partea acestor programe sunt pregătirea proiectelor, realizarea de studii de fezabilitate şi de alte planuri de pregătire, sensibilizarea şi schimbul de bune practici. – www.promptmedia.ro