Acasă Uncategorized Bruxelles: Plan European de acţiune pentru reducerea ratei de părăsire timpurie a...

Bruxelles: Plan European de acţiune pentru reducerea ratei de părăsire timpurie a şcolii

DISTRIBUIȚI

97985 – 010212011- Peste şase milioane de tineri din UE părăsesc sistemul de educaţie şi formare cu calificări de nivel secundar inferior, în cel mai bun caz. Ei se confruntă cu dificultăţi severe în găsirea unui loc de muncă, sunt mai des şomeri şi depind mai des de sistemul de asigurări sociale. Părăsirea timpurie a şcolii îngreunează dezvoltarea economică şi socială şi reprezintă un obstacol serios în calea îndeplinirii obiectivului Uniunii Europene de creştere economică inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii.

Comisia Europeană a aprobat luni un plan de acţiune care va ajuta statele membre să atingă unul din obiectivele principale ale Strategiei Europa 2020, acela de reducere, până la finalul deceniului, a ratei medii de părăsire timpurie a şcolii în UE, de la nivelul actual de 14,4%  la sub 10%.

Preşedintele Comisiei Europene, José Manuel Barroso, a declarat: „Europa nu îşi poate permite să lase în urmă atâţia tineri ce au potenţialul de a contribui la societăţile şi economiile noastre. Trebuie să valorificăm potenţialul tuturor tinerilor din Europa, pentru a ne reveni de pe urma crizei.”

Comisarul european pentru educaţie, cultură, multilingvism şi tineret, Androulla Vassiliou, a adăugat: „Reducerea ratei de părăsire timpurie a şcolii în Europa cu numaiun punct procentual ar avea ca rezultat un plus de aproape jumătate de milion de tineri calificaţi în fiecare an. Cele mai multe ţări din UE au făcut progrese în reducerea numărului de tineri care părăsesc şcoala cu calificări de nivel scăzut, dar mai sunt multe de făcut.”

Noua iniţiativă a Comisiei subliniază situaţia din întreaga Europă în ce priveşte părăsirea timpurie a şcolii, cauzele principale ale acesteia, riscurile pentru dezvoltarea societală şi economică viitoare şi propune modalităţi de abordare mai eficace a acestei probleme.

Propunerea însoţitoare de recomandare a Consiliului conţine orientări care să ajute statele membre să elaboreze politici cuprinzătoare şi bazate pe dovezi concrete în domeniul reducerii ratei de părăsire timpurie a şcolii.

Situaţia în întreaga Europă – Media actuală la nivel UE a ratei de părăsire timpurie a şcolii, de 14,4%, ascunde diferenţe considerabile între ţări: şapte state membre au atins deja pragul de 10%: Austria, Republica Cehă, Finlanda, Lituania, Polonia, Slovacia şi Slovenia; trei state membre au rate de peste 30%: Malta, Portugalia şi Spania; aproape toate ţările şi-au redus ratele de părăsire timpurie a şcolii faţă de anul 2000; de asemenea, unele ţări cu rate ridicate au obţinut reduceri semnificative: România, Malta, Italia, Cipru şi Portugalia; s-au obţinut progrese considerabile în ţări care aveau deja rate scăzute de părăsire timpurie a şcolii la începutul deceniului, precum Lituania, Luxemburg, Olanda şi Polonia.

Chiar dacă există unele trăsături comune, statele membre se confruntă şi cu situaţii diferite în ce priveşte grupurile cele mai afectate, nivelul cel mai ridicat de educaţie obţinut de cei care părăsesc timpuriu şcoala şi statutul lor din punct de vedere al ocupării unui loc de muncă.

Cum se combate părăsirea timpurie a şcolii – Părăsirea timpurie a şcolii reprezintă o problemă complexă care nu poate fi rezolvată doar prin politicile în domeniul educaţiei. Strategiile eficiente de reducere a ratei de părăsire timpurie a şcolii trebuie să abordeze atât aceste politici, cât şi pe cele din domeniul tineretului şi afacerilor sociale. Acestea trebuie să fie adaptate la condiţiile locale, regionale şi naţionale. Ele trebuie să includă măsuri de prevenire, intervenţie şi compensare.

Prevenirea părăsirii timpurii a şcolii trebuie să înceapă cât de repede posibil, prin sprijinirea copiilor în activitatea lor de învăţare şi prin evitarea condiţiilor care ar putea duce la părăsirea timpurie a şcolii, cum ar fi obligarea unui elev să repete un an şcolar şi lipsa de sprijin corespunzător pentru copiii cu limbi materne diferite.

Măsurile de intervenţie trebuie să abordeze rapid şi eficient dificultăţile emergente, precum absenteismul şi nivelurile scăzute de performanţă.

Măsurile de compensare trebuie să ofere oportunităţi de învăţare de tipul unei „a doua şanse”, inclusiv ore suplimentare la şcoală şi posibilităţi pentru tinerii adulţi de a reintegra sistemul de educaţie şi formare.

Mai buna cooperare între ţările UE, schimbul de bune practici şi o utilizare mai precisă a fondurilor UE pot contribui la combaterea acestei următoare.

Propunerile Comisiei vor fi discutate de miniştrii educaţiei în cadrul întâlnirii lor de Consiliu, ce va avea loc la Bruxelles în perioada 2-4 mai. Statele membre vor fi invitate să adopte, până la finalul anului 2012, strategii cuprinzătoare pe baza acestui cadru şi să le implementeze prin programele lor naţionale de reformă.

De partea sa, Comisia va orienta finanţarea prin Programul de Educaţie Permanentă şi prin Programul-Cadru de Cercetare pentru a crea modalităţi inovatoare de abordare a problemei. De asemenea, se va orienta finanţarea prin Fondul Social European către măsurile naţionale şi regionale de reducere a ratei de părăsire timpurie a şcolii. – www.promptmedia.ro

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.