98751 – 25022011 – Copiii romi se confruntă cu riscuri de segregare şcolară, în special în cazurile comunităţilor omogene etnic (comunităţile compacte de romi atât din mediul urban, cât şi rural). Astfel, mai mult de 50% dintre copiii romi şcolarizaţi învaţă în clase în care aproximativ jumate sau chiar mai mult dintre colegi sunt tot romi.
Potrivit Raportului Administraţiei Prezidenţiale din anul 2009 “Riscuri şi inechităţi sociale în România”, educaţia copiilor este direct influenţată de calitatea precară a mediului în care locuiesc: „aproximativ 15% dintre romi nu au acces la electricitate în casă, faţă de 2% în toată populaţia, în zonele urbane doar 27% dintre romi au apă curentă în casă, faţă de 90% dintre cei de alte etnii; 53% dintre gospodăriile rome erau dotate cu frigider în 2007, faţă de 92% dintre gospodăriile nerome; 8% dintre gospodăriile rome aveau un calculator, faţă de 24% dintre vecinii neromi din aceleaşi localităţi.”
Aproape 80% dintre tinerii neşcolarizaţi sunt de etnie romă, iar 38% dintre aceştia sunt analfabeţi funcţionali. Totodată, datele oficiale relevă că înscrierea la gradiniţă a copiilor romi (3-6 ani) este un sfert din media naţională (17,2% fata de 67%).
Organizaţia Salvaţi Copiii România a implementat programul “Copiii romi se pregătesc pentru grădiniţă!”, prin care 860 de copii cu vârste cuprinse între trei şi şase ani au fost incluşi în grădiniţele estivale, unde beneficiază de programe de educaţie preşcolară.
Pornind de la ideea conform căreia educaţia timpurie contribuie la dezvoltarea armonioasă a personalităţii copiilor şi pune totodată bazele integrării şcolare şi sociale viitoare, au fost organizate grupe de pregătire estivală la nivel naţional, grădiniţele fiind selectate, cu sprijinul Inspectoratelor Şcolare Judeţene, din cadrul comunităţilor defavorizate în care etnicii romi sunt majoritari. Pentru a lucra în cele mai bune condiţii cu copiii şi părinţii romi au fost organizate cursuri de pregătire petru cadrele didactice implicate (43 de educatoare şi 42 de mediatori şcolari), care au cuprins informaţii privind istoria şi tradiţiile rome, modul de comunicare cu copiii şi părinţii romi şi elemente de educaţie interactivă. Pentru a facilita desfăşurarea activităţilor, pe parcursul derulării grupelor estivale au fost asigurate rechizitele necesare, o gustare zilnică pentru copii şi un pachet cu produse alimentare pentru familii.
“Educaţia primară este o condiţie esenţială a integrării sociale a copilului, mai ales atunci când vorbim despre copii aflaţi în situaţii vulnerabile, atât economic, cât şi socio-cultural, cum este cazul copiilor de etnie romă. Întocmai de aceea, alături de copii, în programul de integrare educaţională a copiilor sunt incluşi şi părinţii, pentru ca ei să devină conştienţi că, fără educaţie, copiii lor sunt din start defavorizaţi”, explică Gabriela Alexandrescu, preşedinte executiv al Organizaţiei Salvaţi Copiii România.
Participarea copiilor la cursuri a fost de aproape 100%, iar materialele didactice incluse în proiect au constituit un real suport pentru activităţile educative, majoritatea educatoarelor semnalând deficienţe la acest capitol. De asemenea, în vederea creşterii gradului de conştientizare a importanţei educaţiei s-a încurajat implicarea zilnică a părinţilor, aproximativ 750 de părinţi participând prin rotaţie la activitaţile educative. În urma activitatilor derulate, 94% dintre copiii care au participat la grupele estivale au fost înscrişi la grădiniţele sau şcolile locale în anul şcolar 2010-2011, evoluţia şi frecvenţa lor fiind monitorizate de către educatoare.
Proiectul “Copiii romi se pregăresc pentru grădiniţă!” a fost demarat în luna aprilie 2009, iar programele educaţionale iniţiate în cadrul acestuia au contribuit la creşterea interesului comunităţilor rome faţă de educaţie, menţinerea copiilor la şcoală pe o durată mai lungă şi la creşterea şanselor de pregătire profesională pentru o viaţă independentă şi decentă. Toate aceste aspecte însoţite de cele mai elocvente exemple din proiect, opinii ale educatoarelor, părinţilor şi copiilor vor fi incluse într-un ghid de bune practici ce va fi editat la inceputul anului 2011 şi va fi distribuit tuturor Inspectoratelor Şcolare Judeţene, în vedere multiplicării proiectului.
Proiectul este derulat în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului – Direcţia Generală Învăţământ în Limbile Minorităţilor, Relaţia cu Parlamentul şi Partenerii Sociali şi este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 “Investeşte în Oameni”.
Problema participării scăzute la educaţie preşcolară a copiilor de etnie romă a fost ridicată şi de Comitetul ONU pentru Drepturile Copilului care, la sfârşitul lunii iunie 2009, a solicitat statului român să intensifice măsurile pentru a creşte accesul copiilor romi în grădiniţe şi pentru a le asigura acestora oportunităţi de petrecere a timpului liber. Comitetul ONU recomandă, de asemenea, implicarea părinţilor şi a comunităţii rome în dezvoltarea şi implementarea măsurilor educaţionale. – www.promptmedia.ro