“Miniştrii de Interne din Franţa şi Germania fac referire la politica de azil a Uniunii Europene, ca si cum aceasta ar avea o legatura directa cu accesul României în spatiul Schengen” – 96879 – 22122010 – Presedintele României, Traian Basescu, a sustinut marti, 21 decembrie a.c., la Palatul Cotroceni, o declaratie de presa cu privire la accesul României în spatiul Schengen. “Buna seara. Declaratia pe care doresc sa o fac este legata strict de scrisoarea ministrului de Interne francez si a ministrului de Interne german,
este vorba de scrisoarea comuna adresata Comisiei Europene legat de accesul României în spatiul Schengen. Apreciez ca scrisoarea celor doi ministri este un act de discriminare la adresa României. Va pot informa ca la ultimul Consiliu European am avut o interventie în care am aratat ca România este pregatita din punct de vedere tehnic. De asemenea, în interventie am aratat ca juridic aderarea unui stat la spatial Schengen se face prin aplicarea acquis-ului Schengen. De asemenea, în interventie am exprimat punctul de vedere ca introducerea de noi conditionalitati pentru accesul în spatial Schengen contravine dreptului european si creaza un precedent inacceptabil, nu numai pentru România, dar pentru orice alt stat al Uniunii Europene. România are un tratat de aderare la Uniunea Europeana, tratat în care sunt precis stipulate conditiile de acces în spatiul Schengen. Mai mult decât atât, România si-a stabilit ca obiectiv intrarea în spatiul Schengen în aprilie 2011, data la care noi am considerat ca putem îndeplini toate conditionalitatile tehnice. Vreau sa fac precizarea ca intrarea unei tari în spatiul Schengen are numai conditionalitati tehnice. Din acest punct de vedere, va informez ca toate rapoartele care vizau pregatirea din punct de vedere tehnic a României pentru intrarea în spatiul Schengen arata ca România a îndeplinit conditiile tehnice, inclusiv ultimul raport, cel din luna decembrie. În acelasi timp, trebuie sa remarc ca scrisoarea, asa cum v-am spus, este o discriminare, adica amânarea intrarii României în spatiul Schengen, dar scrisoarea contine si realitati ale noastre, realitati care nu pot fi contestate, pentru ca si eu si multi altii si dumneavoastra, presa, le-ati semnalat frecvent. Pe fond, este vorba despre functionarea justitiei si a institutiilor statului. Trebuie sa admitem ca înca avem probleme majore în functionarea CSM-ului si modul cum s-au desfasurat alegerile pentru noul CSM este deja notat si a creat multe semne de întrebare cu privire la unii membri ai CSM care sunt la al doilea mandat; de asemenea, îndeplinirea obligatiilor CSM cu privire la functionarea inspectiei s.a.m.d., sunt elemente care sunt reale. Nu în ultimul rând, numai saptamânile trecute am vazut ca Parlamentul nu întelege ca deciziile de protejare a unor membri ai sai din punct de vedere al accesului justitiei la ei este, de asemenea, un risc pe care Parlamentul si l-a asumat, dar prin care a dat un element în plus de analiza ca în România politicul, Parlamentul, protejeaza oameni presupusi a fi implicati în fapte de coruptie. Deci, mentin afirmatia ca accesul în spatiul Schengen este o problema legata de îndeplinirea unui acquis Shengen care este strict tehnic, mentin afirmatia ca cei doi ministri au o atitudine de discriminare a României si a românilor, din punct de vedere al drepturilor dobândite de români odata cu intrarea în UE, si anume aceea de a fi parte a spatiului Schengen. Dar, în acelasi timp, observ ca se fac legaturi incorecte, dar cu privire la fapte reale legate de modul cum functioneaza institutiile noastre, în mod deosebit CSM-ul, Parlamentul României, care a blocat anchete ale Parchetului si, nu în ultimul rând, atunci când este vorba de pedepsirea faptelor de coruptie, lipsa de reactie, nu a procurorilor, ci a judecatorilor, în ceea ce priveste mai rapida judecare a dosarelor de coruptie, mai ales cele legate de coruptia la nivel înalt. Lucrul care dincolo de discriminare ajunge în zona exagerarilor din scrisoarea celor doi ministri este legat de faptul ca domnii ministrii leaga, nici mai mult nici mai putin, accesul României în spatiul Schengen de gestionarea frontierelor la nivelul Uniunii Europene, ca si cum ar putea fi impusa României în responsabilitate situatia proastei gestionari a frontierelor, ceea ce permite un acces larg, as spune, a numeroase persoane în spatiul UE. E vorba de imigratia ilegala. De asemenea, cei doi ministri fac referire la politica de azil a Uniunii Europene, ca si cum aceasta ar avea o legatura directa cu accesul României în spatiul Schengen. Este, în opinia mea, o argumentatie fortata si ea este facuta exact din lipsa de argumente pentru ca România sa nu intre în spatiul Schengen. Nu vreau sa analizez motivatia acestei atitudini a celor doi ministri. Sper ca în perioada urmatoare, imediat dupa sarbatorile de iarna, sa putem clarifica toate aceste lucruri si la nivel bilateral si la nivelul Uniunii. Cu siguranta însa ca pentru a fi un bun membru al Uniunii Europene va trebui sa acceleram si reformele în administratie, sa fim eficienti si în combaterea coruptiei si, mai ales, sa luam acele masuri de reforma în administratia publica care sa ne permita o corecta si transparenta gestionare a fondurilor publice, fie ca este vorba de bani din bugetul de stat sau de bani ai Uniunii Europene. Dar toate acestea nu au nicio legatura cu criteriile tehnice pe care un stat trebuie sa le îndeplineasca pentru a intra în spatiul Schengen. Nu este o favoare, ci o obligatie pe care România si-a asumat-o si în calitate de sef de stat am obligatia ca la nivelul Uniunii Europene, dar si în relatia cu cele doua state sa clarific în timp util chestiunea pozitiei celor doi ministri de interne. As vrea sa mai corectez un lucru asupra caruia se speculeaza. În momentul de fata, în urma deciziei COREPER s-a înaintat la Parlament documentatia pentru avizul Parlamentului, aviz consultativ pentru intrare în UE. Se pare ca a început o dezbatere, eu am facut aceasta afirmatie ca Franta, Germania, Olanda nu s-au opus transmiterii documentatiei, solicitarii catre Parlament, asa este, în momentul de fata documentatia se afla în Parlamentul European, dar decizia cu privire la accesul în spatiul Schengen o ia JAI, Consiliu JAI. Deci, acolo se va lua decizia, iar cei doi ministri cer o amânare a discutarii accesului României în spatiul Schengen, discutare care era programata în JAI pentru luna febriarie. Aceasta este pozitia statului român, si anume aceea ca nu vom accepta o discriminare din partea nimanui, fie ea si din partea celor mai puternic state ale Uniunii Europene si atentionarea ca un precedent de încalcare a Tratatului de aderare al unui stat este un lucru care poate conduce la alte abuzuri în continuare, iar România are dreptul sa se bata pentru drepturile ei. Nu am avut aceste conditionalitati pentru intrare în spatiul Schengen, de aceea consideram ca este o discriminare. Trebuie sa avem aceleasi conditii de acces în spatial Schengen pe care l-au avut toate statele, inclusiv cele care au intrat cu doi-trei ani înaintea noastra si asa cum precizeaza si Tratatul nostru de aderare. Aceasta este declaratia pe care am vrut sa o fac. O seara buna si, daca nu ne mai vedem, sarbatori cu bine!” – www.promptmedia.ro