96937 – 23122010 – Deputaţii liberali au depus joi o sesizare de neconstituţionalitate pe Legea bugetului de stat pe anul 2011. “În istoria postdecembristă este pentru prima dată când se depune o sesizare de neconstituţionalitate pe Legea bugetului de stat. O astfel de premieră este rezultatul unui gest extrem, un semnal de alarmă la o situaţie catastrofală pe care o prefigurează Legea bugetului de stat pe anul 2011. Un buget este oglinda unei guvernări, oglinda economiei unei ţări,
iar cel tocmai votat este imaginea dezastrului, a sărăciei programate populaţiei .
Dincolo de consecinţele dramatice pe care le prefigurează legea bugetului pentru anul 2011, sunt aspecte prin care se încalcă prevederile art. 1, alin (5) din Constituţia României „(5) În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie.” Astfel, conform Legii 500/2002 privind finanţele publice, art. 35, alin. (4) Guvernul are obligaţia să transmită Parlamentului proiectul de buget până la data de 15 octombrie (Guvernul a sesizat Parlamentul la data de 6 decembrie 2010 cu acest proiect). Nesocotirea de către executiv a acestui termen imperativ implică disfuncţionalităţi grave în procesul de analiză şi dezbatere democratică a proiectului de buget. În articolul Art. 61 alin. (1) din Constituţie se statuează faptul că “Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării.” Prin faptul că Bugetul a fost depus cu o întârziere de aproape două luni la Parlament, timpul alocat dezbaterilor a fost comprimat, ceea ce a condus la limitarea prerogativelor Parlamentului, cenzurându-se implicit astfel expresia voinţei alegatorilor în legislativ.
Legea Bugetului de stat pe anul 2011 a fost fundamentată pe legi inexistente, încălcându-se prevederile art. 1, alin (5) din Constituţia României şi a art. 138 – Bugetul public naţional, alin. (5), conform căruia „ Nici o cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanţare.” La momentul sesizării Parlamentului cu proiectul de buget nu erau în vigoare cel puţin 4 proiecte de lege (Legea privind salarizarea în anul 2011 a personalului din fondurile publice; Legea privind sistemul unitar de pensii publice; Legea Educaţiei Naţionale; Legea; Legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar.), care au influenţe decisive în fundamentarea proiectului de buget pentru anul 2011, proiecte aflate la momentul adoptării Legii bugetului de stat pe anul 2011 în diferite faze ale dezbaterii şi adoptării parlamentare. Din acest punct de vedere, bugetul este o fantomă, nivelul salariilor bugetarilor precum şi a pensiilor aflate în plată influenţează în mod nemijlocit atât nivelul încasărilor la bugetul de stat precum şi sumele care urmează să fie plătite.
În prezent, ne aflăm în următoarea situaţie – avem legea salarizării la Curtea Constituţională care dacă pe 28 decembrie decide că este neconstituţională, salariile bugetarilor trebuie să revină la valoarea de dinainte de diminuarea cu 25%, iar legea bugetului ar trebui refundamentată pentru că în prezent se prevede doar o creştere cu 15%. Asistăm la o situaţie fără precedent generată de modul haotic în care actualul Guvern promovează legi după metoda “carului înaintea boilor”.
Legea bugetului de stat pe anul 2011 vine în contradicţie cu articole stipulate în Constituţie (Statul este obligat să ia măsuri de dezvoltare economică şi de protecţie socială, de natură să asigure cetăţenilor un nivel de trai decent.), care statuează drepturi fundamentale, cum ar fi: dreptul la sănătate, nivelul de trai sau protecţia copiilor şi a tinerilor. Cum se pot asigura servicii medicale de calitate cu un buget al sănătăţii diminuat cu 38%? Cum se poate asigura un nivel de trai decent prin amputarea în continuare a salariilor şi în 2011? Cum poţi încuraja natalitatea atât timp cât măsurile Guvernului vizează tăieri de indemnizaţii pentru mame, precum şi diminuarea cu 8,03 % a transferurilor privind contribuţia de asigurări de sănătate pentru persoanele aflate în concediu pentru creşterea copilului?
Dacă un astfel de buget poate marca în sfârşit, finalul recesiunii economice în România, aşa cum declara ieri prim-ministrul Boc, atunci categoric noi suntem cu toţii condamnaţi la optimism, dar la un optimism iluzoriu fără fundament.
În concluzie, Legea bugetului de stat pe anul 2011 e un soi de butaforie realizată de amatori, în spatele căreia se ascunde sărăcia şi incompetenţa unor cabotini politici ajunşi la guvernare. Partea dezastruoasă a situaţiei e la nivelul populaţiei care este obligată să rabde, să înveţe să supravieţuiască cu nimic, şi în cel mai rău caz, să moară într-un anonimat de care Guvernul pare să nu-i pese”, a declarat Eugen Nicolăescu, vicelider al Grupului Parlamentar PNL din Camera Deputaţilor.
Parlamentarii PNL au sesizat, joi, Curtea Constituţională şi în legătură cu proiectul de lege privind aprobarea OUG 50 referitoare la creditele acordate populaţiei. – www.promptmedia.ro